איחור באבחון תסמונת סקיד

תסמונת סקיד, הנקראת גם תסמונת ילדי הבועה, הינה תסמונת גנטית, הניתנת לאבחון לאחר הלידה ובלבד שתהיה מודעות לכך. תקופת ההיריון הינה תקופה מרגשת אך גם מפחידה במידת מה נשים רבות. הרצון הטבעי הוא שתהליך ההיריון והלידה, יהיו קלים ככל האפשר ויוכלו להכין את האם לקראת השלב הבא שלאחר הלידה – שלב ההורות.

בדיקות רבות נעשות במהלך תקופה זו ולאחריה, כדי להבטיח ולוודא כי לא קיימות תסמונות גנטיות תורשתיות ואחרות אשר עלולות לסכן את התינוק. כאשר קיים איחור באבחון תסמונות אלו, כמו תסמונת סקיד, עלולים התינוקות למות מוות מוקדם.

במקרה של איחור באבחון, ניתן לטעון לרשלנות רפואית ולפנות להתייעצות אצל עורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר יוכל לכוון את התביעה באופן אשר יוכיח את הקשר הישיר שבין הפעילות הרשלנית לנזק שנגרם.

מהי תסמונת סקיד

תסמונת סקיד (Severe Combined Immunodeficiency), הנקראת גם בפי העם תסמונת ילדי הבועה, הינה מחלה גנטית חמורה, אשר למעשה הינה כשל חיסוני. הכשל הוא כה משמעותי, עד כי מרבית התינוקות לא יוכלו להגיע לשנת חייהם השנייה, בגין זיהום כלשהו.

מחלה זו חמורה מאוד כאשר היא מתפתחת, אולם אם האבחון נעשה בזמן, תוך שלושה חודשים מרגע הלידה, עוד לפני שהצליח להתפתח זיהום מסוים, התינוקות יכולים להיות מועמדים להשתלת מח עצם. השתלה זו עשויה לתת להם סיכוי טוב להמשך חייהם, ומרביתם אף ישרדו זאת ויחיו חיים טובים ובריאים לחלוטין.

ישנם מספר תסמינים אשר צריכים להעלות את החשד שמדובר בתסמונת סקיד, כמו הורים הקרובים זה לזה מדרגה ראשונה, כמות לימפוציטים נמוכה בבדיקת דם, זיהומים חוזרים, סיפור משפחתי והוכחות שונות מבדיקות הדמיה. הרופא המטפל חייב להיות ער לתסמינים אלה, ואילולא כך, הוא עלול להיכשל במבחן הרופא הסביר, אשר עומד במרכז כל משפט העוסק ברשלנות רפואית.

מצב זה אף חמור יותר, כי אבחון נכון יכול להציל ילדים אלה, בעוד איחור באבחון דן אותם למוות.

איחור באבחון תסמונת סקיד
איחור באבחון תסמונת סקיד

 

מהי השכיחות של תסמונת סקיד בישראל

אחת מהבעיות לחוסר המודעות לתסמונת, על ידי הרופאים, היא עצם היותה נדירה באופן יחסי. אולם, בישראל, מחקרים טוענים, כי שכיחות תסמונת סקיד בתינוקות גבוהה פי שניים בהשוואה למדינות אחרות במערב. הסיבה העיקרית לכך, היא כי תינוקות אלו נולדים מנישואי קרובי משפחה.

המחלה פוגעת בתאי T של המערכת החיסונית, באופן אשר לא מאפשר את יצירת תאי B ליצירת נוגדנים. תינוקות אלו עלולים לסבול מזיהומים חוזרים ונשנים בגלל היעדר פעילות מספקת של מערכת החיסון. הזיהומים עלולים להיות מסוגים שונים, כאשר השכיחים והמסוכנים ביותר הינם זיהומים במערכת הנשימה.

לכן, תינוקות אלו נקראים גם ילדי הבועה, מכיוון שאין הם יכולים להיות חשופים לעולם החיצון המלא בזיהומים שגופם אינו יכול לסבול. כדור הפלסטיק (או "הבועה"), יכולה להגן עליהם מזיהומים אלה, אולם למעשה מבודדת אותם באופן כה משמעותי מהעולם עד כדי חוסר אפשרות לחיות חיים נורמטיביים. הטיפול הטוב ביותר עבור תינוקות אלו הוא השתלת מח עצם.

בחוסר אבחון מהיר של התינוקות, הם עלולים לא לשרוד, והם מובאים לטיפול נמרץ במצב קשה מאוד.

 

מה יש להוכיח בתביעה של רשלנות רפואית לגבי איחור באבחון תסמונת סקיד?

איחור באבחון תסמונת סקיד, מובילה כמעט בהכרח למוות. אילו נעשה האבחון בזמן, התינוק עשוי ליהנות מהשתלת מח עצם, אשר יציל את חייו. במקרה של חשש מרשלנות רפואית, חייב עורך דין רשלנות רפואית בלידה לאסוף את כל הדוחות הרפואיים, בכדי לפרט בבית המשפט את השתלשלות המקרה.

פעמים רבות הוא ייעזר בחוות דעת של מומחים בתחום, אשר ינסו להוכיח אף הם כי הרופא הסביר לא היה נוהג בדומה לאיך שנהג הרופא במקרה הנדון, מכיוון שהיה עליו לבדוק ולהיות ער לתסמינים המחשידים. בתי המשפט יכולים להכיר במקרה זה כמקרה בו יש סיכון לאובדן סיכויי החלמה כתוצאה מהרשלנות הרפואית שהתרחשה.

כמו כן, מרגע האבחון, חייב הרופא לעשות הכל כדי לנסות להציל את מטופליו, וכל סטייה מהתחייבות זו כלפי מטופליו הינה רשלנות רפואית. בבית המשפט ינסה עורך הדין להראות את הקשר הישיר שבין פעולת הרשלנות לבין הנזק שנגרם, ואם יצליח להוכיח זאת, צפויים ההורים לזכות בתשלומי פיצויים גבוהים.

מכיוון שתיקים אלה הינם מורכבים להבנה ולהוכחה, יש להתייעץ ולהיות מיוצג על ידי עורך דין, המנוסה בתחום ואשר צבר ניסיון בסוג זה של תיקים. בדרך כלל התביעה בסוג זה של תיקים, ובמיוחד באיחור באבחון תסמונת סקיד, תהיה נגד רופא הילדים המטפל, אשר ליווה את התינוקות מרגע היוולדם, והיה צריך להיות ער לתסמינים ולשלחם לרופא מקצועי ומומחה בתחום.

 

לסיכום

איחור באבחון תסמונת סקיד עלולה להעלות בחייהם של התינוקות שנולדו. תסמונת סקין, הינה תסמונת  גנטית כה חמורה ומשמעותית, עד כי התינוקות לא מגיעים לשנתם השניה, מפאת הסיכון לזיהומים שונים. לתסמונת יש מספר תסמינים אשר צריכים לעורר ברופא המטפל את החשש שמדובר בתסמונת זו, ואילולא חשד בכך הוא עלול להיות חשוף לתביעה בגין רשלנות רפואית.

התסמינים כוללים הורים מקרבה משפחתית מדרגה ראשונה, תמונת דם אופיינית לתינוקות אלה, זיהומים חוזרים ובדיקות הדמיה אשר יכולים לאשש את הדיאגנוזה. במקרה של אבחון המחלה, תוך שלושה חודשים מרגע הלידה, עוד לפני זיהום חמור כלשהו, עשויים התינוקות ליהנות מהשתלת מח עצם, אשר לא רק תציל את חייהם אלא גם תוכל לאפשר להם המשך חיים נורמטיבים ובריאים.

בכל חשש מאיחור באבחון תסמונת סקיד, יש להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר יוכל לנהל את התביעה, איסוף החומרים הרפואיים הדרושים, חוות דעת מומחים, והוכחת הקשר הישיר שבין הרשלנות באבחון והנזק שנגרם עד לכדי התוצאה הסופית המקווה של לקוחותיו.

תסמונת סקיד אשר ניתן לקרוא לה גם תסמונת ילדי הבועה היא מחלה גנטית קשה, המבוססת על כשל חיסוני משמעותי המסכנת תינוקות. בתסמונת זו ניתן לטפל בעזרת השתלת מח עצם לתינוקות, במידה ונעשה אבחון מספיק מוקדם. השתלה זו מעלה את פוטנציאל ההישרדות של התינוקות באופן משמעותי מאד.
בגלל החשש לזיהומים הרבים היכולים לתקוף את התינוק בגלל תסמונת זו, הפרט חשוף לסיכונים קשים. מרבית התינוקות לא שורדים את השנה הראשונה לחייהם כתוצאה מהחוסר במערכת חיסונית תקינה. לצערנו, אין ספק כי איחור באבחון תסמונת זו דן את התינוק באופן גורף לגזר דין מוות.
בגלל החשש לזיהומים הרבים היכולים לתקוף את התינוק בגלל תסמונת זו, הפרט חשוף לסיכונים קשים. מרבית התינוקות לא שורדים את השנה הראשונה לחייהם כתוצאה מהחוסר במערכת חיסונית תקינה. לצערנו, אין ספק כי איחור באבחון תסמונת זו דן את התינוק באופן גורף לגזר דין מוות.
רשלנות רפואית הנוגעת לתסמונת סקיד מתבססת בעיקרה על האבחון המוקדם הנדרש על מנת להציל את התינוק ממוות כמעט ודאי. ישנם תסמינים מחשידים אשר אמורים לעורר אצל הרופא את התהייה לגבי קיומה של התסמונת, ובהינתן טיפול שאינו מעמיק, תסמינים אלו עלולים להתפספס.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של