אי גילוי מום בעין העובר – מתי מדובר ברשלנות רפואית והאם יש מה לעשות?

נשים הרות נוהגות לערוך בדיקות סקר רבות במטרה לשלול את קיומם של מומים שונים בעובר שהן נושאות ברחמן. כאשר הבדיקות מעידות על קיומן של בעיות התפתחותיות שונות בעובר, שעשויות להוביל להיווצרות של בעיה מולדת, נדרשים האם ורופאיה להגיע להחלטות הנוגעות לאפשרויות הטיפול או להמשך ההריון בכלל, במידה ומדובר במומים קשים במיוחד.

למרבה הצער, במקרים לא מעטים, עקב טעויות המתבצעות על ידי גורמים רפואיים האמונים על ביצוע בדיקות ההריון או בעקבות פירוש לא נכון של תוצאותיהן, נולדים תינוקות הסובלים מליקויים בריאותיים חמורים, כדוגמת כדוגמת ליקויי ראיה חמורים ואף עיוורון.

היות ומדובר על ליקויים שעימם יאלצו להתמודד הילד והוריו לשארית חייהם, זה אך טבעי שאנשי המקצוע שלא פעלו כדי למנוע אותם, יתנו על כך את הדין. בסקירה שלהלן נסביר מהו אי גילוי מום בעין העובר, מתי מדובר ברשלנות רפואית, ומה ניתן לעשות במקרים אלו.

 

מהי רשלנות רפואית בבדיקות הריון?

במהלך ההיריון מתבצע מגוון רחב של בדיקות שנועדו לעקוב אחר התפתחותו של העובר ולהבטיח כי היא תקינה. במסגרת זו, נערכות גם בדיקות יעודיות במטרה לנטר את התפתחותם של מערכות ואיברים מסוימים בגופו של העובר. הבדיקות האלו נעשות על מנת לוודא כי לא נוצרו פגמים באיברים חיוניים בגוף הילוד ובכללם, איברי הראיה.

חשוב לדעת שאנשי מקצוע בתחום הבריאות מצופים לפעול על פי נהלים מוגדרים בכל הנוגע לבדיקות הריון והתנהלות מול נשים הרות בכלל. כאשר חלה סטייה מפרוטוקול הטיפול המקובל וכללי הזהירות הנדרשים, אשר הובילה לפגיעה בבריאותם של מטופלות ועובריהן, הרי שעסקינן ברשלנות רפואית.

 

מהו אי גילוי מום בעין העובר ומתי מדובר ברשלנות רפואית?

בהמשך לתוצאות המתקבלות בבדיקות הסקר, על האם ההרה ורופאיה לקבל החלטות לגבי המשך ההריון או טיפולים תומכים שעשויים לסייע בהתמודדות עם הליקוי שהתגלה. אולם במצב בו תוצאות מדויקות של הבדיקות אינן מוצגות בפני האם ההרה, היא מקבלת תמונת מצב מטעה בנוגע לבריאות התינוק שברחמה, מה שמגביל את יכולת קבלת ההחלטות שלה בהתאם למצב.

במקרים שבהם מום בעיניו של העובר לא מתגלה מפאת אי הפניה של האם לבדיקות הרלוונטיות, מחדל רפואי בביצוע הבדיקות לאם, פענוח שגוי / חלקי / לא מדויק של תוצאותיהן, איחור בדיווח התוצאות לאם, או מתן המלצות רפואיות לא מתאימות בעקבותיהן – יש מקום לבחון אם מדובר על רשלנות רפואית באי גילוי מום בעין העובר.

אי גילוי מום בעין העובר - מתי מדובר ברשלנות רפואית והאם יש מה לעשות
אי גילוי מום בעין העובר – מתי מדובר ברשלנות רפואית והאם יש מה לעשות

במה מתבטאת רשלנות רפואית מסוג אי גילוי מום בעין העובר?

ישנן מספר דרכים שבהן עשויה רשלנות רפואית מסוג אי גילוי מום בעין העובר, עשויה לבוא לכלל ביטוי:

  1. הימנעות מהפניית האם ההרה לבדיקות הרלוונטיות.
  2. ביצוע בדיקות הריון שלא על פי הנהלים המקובלים לעריכתן.
  3. פענוח שגוי או לא מדויק של בדיקות הריון.
  4. אי דיווח / עיכוב בדיווח / דיווח שגוי על תוצאות של בדיקות הריון ו / או דרכי הטיפול האפשריות.

 

ההשלכות של רשלנות רפואית באי גילוי מום בעין העובר

אי גילוי מום בעין העובר עשוי להוביל כאמור, ללידת תינוק בעל ליקויי ראיה בדרגות חומרה שונות, עד כדי עיוורון חלקי או מלא. כאשר התינוק נולד עם פגם שלא התגלה קודם לכן בעקבות רשלנות רפואית באי גילוי מום בעין העובר, ההשלכות לכך הן אמנם לא בהכרח בלתי אפשריות להתמודדות, אבל הן בהחלט גובות מחירים כבדים.

אנחנו מדברים כאן גם על מחיר שמתבטא בהוצאות כבדות ושלל קשיים בחיי היומיום של אותו אדם שנולד עם מום קבוע בעין. ישנה אפשרות שאותו אדם ידרש להסתייע לשארית חייו בעזרים מיוחדים כדי להתנייד ממקום למקום ולתפקד בשגרה, לעבור מסכת ארוכה של טיפולים, לסבול מכאב, אי נוחות ומוגבלות תפקודית מתמשכת, ולסבול מתלות יומיומית בבני משפחתו וגורמי סיעוד ולו כדי לקיים רמת חיים בסיסית.

 

מה ניתן לעשות במקרים של אי גילוי מום בעין העובר?

במקרים של של רשלנות רפואית מסוג אי גילוי מום בעין העובר, שאינה תוצר של ליקוי ראייתי שהתהווה באופן טבעי, אלא פועל יוצא של אי ביצוען של בדיקות הריון תקינות ו / או העדר טיפול רפואי הולם, יש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בהגשת תביעות רשלנות רפואית בהריון ולבחון אפשרות להגשת תביעת נזיקין כנגד הגורמים במערכת הבריאות שאחראיים למחדל.

 

השלבים להגשת תביעה בשל רשלנות רפואית באי גילוי מום בעין העובר

השלב הראשון בהגשת תביעת רשלנות רפואית בגין רשלנות רפואית באי גילוי מום בעין העובר, הוא בדיקת היתכנות להצלחת התביעה. לשם כך יש להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית, שיסייע לכם להעריך האם קיימת עילה מוצקה לדרישת פיצויים ומהם סיכויי ההצלחה של תביעה שכזו.

במידה ויוחלט להתקדם להגשת התביעה, עורך הדין יסייע לכם לרכז את הרשומות הרפואיות הרלוונטיות, לצד ראיות ועדויות הנחוצות לביסוס תיק תביעה שלכם. השלב הבא בטיפול בתביעת הרשלנות הרפואית, הוא הגעה לפגישת ייעוץ עם איש מקצוע מומחה מתחום בדיקות ההריון, שיוכל לבחון אם ישנו קשר מובהק בין המום בעין העובר, ובין התנהלות רשלנית מצד גורמי הרפואה שטיפלו באימו של הילוד.

בכוחו של מומחה בתחום בדיקות הסקר לספק לתביעה חוות מקצועית שעל פיה ניתן יהיה לנסח כתב תביעה.

 

מהם הסיכויים לקבלת פיצוי כספי עקב אי גילוי מום בעין העובר?

במקרים רבים, בתי המשפט בישראל אכן פוסקים פיצוי כספי לטובת תובעים שהצליחו להוכיח את קיומו של קשר סיבתי ישיר בין המחדל הרפואי של הרופאים או הבודקים שכשלו בגילוי המום בעין העובר, לבין המום הראייתי שנגרם להם או ליקיריהם.

תביעות נזיקין אלו כוללות לרוב שני מרכיבים: דרישה לכיסוי ההוצאות השוטפות של בעל המום עצמו, הנגזרות מהצורך לסייע לו בקיום רמת מחייה סבירה, בהינתן מגבלת הראייה שלו. זאת לצד דרישת פיצוי כספי בשל ההוצאות שנגרמו להוריו של בעל המום, עקב לידתו עם הליקוי הראייתי המדובר והקשיים הנלווים אליו.

במידה ובעיניו של העובר ישנו מום כלשהו, והוא אינו מתגלה בבדיקות ההיריון השגרתיות, יכולות להיות לכך מספר סיבות – הימנעות של הרופא המטפל מלהפנות את האם לבדיקות רלוונטיות, פענוח לא מדויק או שגוי של בדיקת ההיריון, ביצוע בדיקה לא מתאימה ועוד.
בהחלט כן. במידה ולעובר נגרם נזק כתוצאה מהתרשלותו של הגורם המטפל באי אבחון הבעיה, וניתן להוכיח שהתרשלות זו היא הגורם לכך שנגרם הנזק, ניתן יהיה לתבוע את הגורם המטפל ברשלנות רפואית, ולקבל פיצויים עקב התרשלות זו.
כן, חוות דעת ממומחה בתחום ההיריון תוכל לשפוך אור בפני בית המשפט על עובדות המקרה שקרה, על ההתנהלות התקינה שהייתה אמורה להתבצע במהלך בדיקות ההיריון, ועל מידת הסטייה מהנהלים הקיימים לביצוע בדיקות אלו, שהובילו לקרות הנזק שנגרם לעובר.
רשלנות רפואית זהו תחום רגיש ומורכב, שעל מנת להתנהל בו בצורה נכונה וחכמה נדרש עורך דין שמתמחה בתחום, ומכיר לעומק גם את המערכת הרפואית וגם את המערכת המשפטית. עורך דין רשלנות רפואית יוכל לדאוג לכך שהתביעה תתקבל, ושתזכו בפיצויים המגיעים לכם.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עובר

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של