באילו מקרים של רשלנות רפואית נוכל לקבל פטור ממס הכנסה?

מידי שנה אלפי ישראלים נפגעים מרשלנות של המערכת הרפואית. רשלנות רפואית היא טעות בטיפול או באבחון שגררה עמה נזקים בעקבות טיפול רפואי לקוי או הפרה של חובת הזהירות מצדו של הגורם הרפואי כלפי המטופל. מלבד הגשת תביעת נזיקין כנגד הגורם שהתרשל בתפקידו ניתן לקבל גם פטור ממס הכנסה במידה והפגיעה גרמה לדרגת נכות המצדיקה זאת.

 

קיזוז כנגד הפיצוי

כפי שציינו, הגשת תביעה נזיקית כנגד קופת חולים או בית החולים בהם הנכה טופל, עצם גרימת הנזק אינה שוללת את זכויותיו של התובע ממס הכנסה ומביטוח לאומי. עם זאת ישנם מצבים בהם במידה והתביעה תתקבל, בית המשפט יקזז את הסכומים ששולמו וישולמו בעתיד על ידי הביטוח הלאומי מסכום הפיצוי שחברת הביטוח של הנתבעת תידרש לשלם.

כאשר מדובר על פטור ממס הכנסה הקיזוז פחות רלוונטי מכיוון שהוא נוגע לכנסותיו העתידית של הנפגע ואלו לא יחויבו במס הכנסה.

קיזוז נגד

שיעור הנכות המזכה בפטור

לאחר שנפגע רשלנות רפואית עובר וועדה רפואית של מס הכנסה במידה ונקבע על ידה אחוזי נכות רפואית בשיעור של 100% או בגין אותה הפגיעה מהרשלנות או מעל 90% נכות רפואית בה הפגיעה מהרשלנות משוקללת עם בעיות רפואיות נוספות לתקופה העולה על 184 ימים הוא יהיה זכאי לקבלת  הפטור.

לאחר קבלת החלטתה של הוועדה הרפואית האישור לפטור יינתן על ידי פקיד השומה כאשר מלבד מניעת מס הכנסה על ההכנסות העתידיות ניתן לתבוע החזרי מס רטרואקטיבית לתקופה של עד שש שנים.

 

נכות משוקללת

אדם שעקב רשלנות רפואית נקבע לו נכות משוקללת בשיעור של 90 אחוזים המזכה בפטור לא מדובר על צירוף של כל סעיף ליקוי בנפרד. תחילה מחשבים את אחוזי הנכות של הלקות המרכזית, למשל מי שהרשלנות הובילה לשמונים אחוזי נכות תחילה יורידו את חלק זה מה-100 אחוזים ורק אז יוסיפו את הלקות הנוספת.

 

נכות רפואית ולא תפקודית

יש לציין כי כאשר מדובר על נכות עקב רשלנות רפואית לצורך פטור ממס הכנסה אין ורך שהנכות תמנע מהנפגע לעבוד. בניגוד לפיצויי של ראש נזק ממוני של אובדן השתכרות בתביעת רשלנות רפואית על מנת להיות זכאים לפטור ממס הכנסה יש צורך בנכות רפואית ולא תפקודית. כלומר התובע יכול להמשיך לעבוד ויהיה זכאי לא לשלם מס הכנסה על שכרו.

עם זאת הנפגע לא יוכל לטעון בפני בית המשפט כי הוא זכאי לפיצוי בשל אובדני השתכרות במידה והפועל הוא ממשיך לעבוד ואף מקבל פטור ממס על עבודה זו.

 

סיכום רשלנות רפואית ופטור ממס הכנסה

לסיכום הנושא. רשלנות רפואית שגרמה לנכות רפואית בשיעור של 100% נכות או של 90% נכות המשוקללים ממספר פגיעות מצטברות עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה על כלל סוגי ההכנסות בהתאם לרף שנקבע עבור כל סוג של הכנסה בחוק. רשלנות רפואית עשויה להצדיק פיצויים בגין אובדן הכנסות מיגיעה אישית אך לא ניתן לתבוע נזק זה אם ממשיכים לעבוד כמו טרם הפגיעה.

רשלנות רפואית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של