דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

לידה היא אירוע חיים מרגש, מיוחד ובלתי נשכח.

תקופת החיים הראשונה של התינוק מלווה בהסתגלות לשגרה חדשה ומורכבת וכרוכה בהתמודדויות שונות בתוך התא המשפחתי, לרבות התמודדות עם תחושותיה האישיות של האם כתוצאה ממהלך ההריון והלידה, הטיפול בתינוקה והקשיים שעשויים להיות כרוכים בכך.

אם התרחש דיכאון לאחר לידה, רשלנות רפואית בעניינו תתבטא בחוסר זיהוי מצבה של היולדת, מתן טיפול בלתי מקצועי בניגוד לפרקטיקות המקובלות, מתן תרופות פסיכיאטריות שלא מתאימות למטופלת ועוד.

מהו דיכאון לאחר לידה?

דיכאון לאחר לידה (PPD – Postpartum Depression) מתרחש בקרב 5%-25% מהאוכלוסייה ולמעשה, היקף התופעה עדיין לא ידוע במדויק. זהו דיכאון קליני שתוקף נשים ולעתים גם גברים בתקופה שאחרי הלידה ובמהלך החודשים הראשונים ועשוי להימשך לתקופה של מספר חודשים עד שנה ברוב המקרים.

כדי לטפל בדיכאון אחרי לידה, דרוש גורם מקצועי מוסמך כמו פסיכולוג או פסיכיאטר. הטיפולים המוצעים לסובלים מדיכאון זה נועדו כדי לאזן את תחושת העצבות ולראות את המצב החדש דרך גישה חיובית.

 

מצבי דיכאון נוספים שעשויים להיגרם לאחר הלידה:

תשישות לאחר לידה (Postpartum exhaustion) – מצב נפוץ שנובע מחוסר שינה ושינויים הורמונליים שמתקבלים לאחר הלידה. התשישות נעה בין מצב קל לחמור ולא תמיד היא תהיה מסווגת כדיכאון.

לפיכך, אין טיפול תרופתי מדויק שניתן כנגד תופעה זו. הטיפול יתמקד בעיקר במציאת עזרה כדי להשלים חלק משעות השינה ולהתגבר על מצב התשישות ככל האפשר.

דכדוך לאחר לידה (Baby Blues) – בייבי בלוז נחשב לתופעה מוכרת ונפוצה מאוד, שתימשך כמה שעות מרגע הלידה ועד מספר ימים.

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית
דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

במהלך התקופה, ייתכנו התנהגויות שונות לרבות קשיי ריכוז, עצבנות, דמע מוגבר, תחושת בידוד, חוסר שינה, כאבי ראש ועוד. זהו שלב שלא בהכרח מוביל לדיכאון קליני, אך דיכאון שכזה עשוי להתפתח מיד לאחריו. מצב זה נחשב לטבעי לאחר הלידה.

פסיכוזה שלאחר הלידה Postpartum Psychosis)) – מצב מנטלי חמור ונדיר, שבו יש צורך להעניק טיפול ומענה מיידיים. במצב של פסיכוזה, האם הטרייה עשויה לחוות הזיות, תחושות קיצוניות כמו חרדה ועצבנות, דחף להתאבדות או לרצח, מחשבות בלתי הגיוניות, חוסר תיאבון ומחסור בשינה.

 

הסימנים להופעת דיכאון אחרי לידה

דיכאון לאחר לידה עשוי להתרחש בדיעבד, דווקא לאחר שחולפים הימים הראשונים.

הדיכאון מתפתח כשהעזרה או הביקורים פוחתים והאם מוצאת את עצמה לבדה ברוב שעות היום כשהיא מתרוצצת סביב השעון ומטפלת בתינוקה החדש. הסימפטומים עשויים לכלול עצבות, ייאוש, הערכה עצמית ירודה, הלם, אשמה, הפרעות שינה ואכילה, תשישות, ריקנות, נסיגה חברתית, מחסור באנרגיה, תחושת חוסר יכולת לטפל היטב בתינוק, חוסר יכולת ליהנות, חשק מיני ירוד, התקפי זעם, דיבור לקוי או מבולבל.

 

האם ניתן למנוע את התופעה?

את הדיכאון אין כל דרך לנבא מראש, אך גורמים כמו עישון, סביבה לחוצה או לחצים אישיים עשויים להגביר את הסיכון לדיכאון לאחר לידה. קיימים מצבים נוספים שעשויים לסלול את הדרך לדיכאון ברמה מסוימת וביניהם קשיים בזוגיות ובתמיכה החברתית/ משפחתית, דיכאון שאובחן בעבר, מצב סוציו אקונומי ואף כאשר ההריון לא היה רצוי או מתוכנן.

א' וש' היו בעל ואישה אוהבים ומאושרים שציפו ללידת בנם הראשון.

לאחר הלידה המיוחלת, לקתה ש' בדיכאון קשה ומצבה התאפיין במספר רב של התנהגויות שלא מותירות מקום לספק בנוגע למצב שממנו סבלה. למרות זאת, הצוות הרפואי לא התייחס לסוגיה וביצע מאמצים כדי לטפל בכך.

שעות ספורות לאחר ברית המילה נטלה ש' כמות גדולה של משככי כאבים ותרופות שהיו בביתה במטרה לשים קץ חייה. היא פונתה לבית החולים, שם הוחלט לאשפז אותה.

ש' התוודתה בפני צוות המחלקה על רצונה לסיים את חייה ואף ניסתה לברוח על מנת לממש את רצונה. בשלב זה נערכה בדיקה על ידי פסיכיאטר, שקבע כי מצבה מעורער.

ש' חשפה בבוקר למחרת שהיא מתכננת לקפוץ ממקום גבוה אל מותה והוסיפה שכבר ערכה טקס פרידה מבעלה. מומחה לפסיכיאטריה שבדק אותה, קבע שמדובר בדיכאון פסיכוטי קשה ובסיכון אובדני גבוה.

על כן הוחלט לבצע אשפוז כפוי. גם בזמן ההמתנה להעברתה עוד באותו היום, ניסתה ש' להימלט מהמחלקה פעמיים כדי להתאבד.

באותו הערב הצליחה למרבה הצער לממש את תוכניתה. היא נמלטה מהמחלקה, עלתה לקומה גבוהה וקפצה אל מותה דרך חלון פתוח.

כתב התביעה שהוגש לבית המשפט בגין רשלנות רפואית של דיכאון לאחר לידה, התייחס לחוסר ההשגחה, המנוחה והטיפול המתאימים שיכלו למנוע מש' לחוות את הדיכאון. בנוסף, הרשלנות התייחסה גם לערב ההתאבדות שבו איש לא שם לב כי נמלטה מהמחלקה.

 

הגורמים האפשריים

לידה היא תהליך רפואי מורכב שבו קיימות סכנות של ממש לא רק ליילודים, אלא גם ליולדות עצמן.

בחלק מן המקרים, מופנית תשומת הלב לבריאותו ושלומו של היילוד כאשר האם עצמה איננה נמצאת תחת פיקוח או השגחה כלשהם מעבר לשהות למשך מספר ימים נוספים בבית החולים.

לאחר הלידה, הקשר בין הצוות הרפואי ליולדת מתרופף והופך להיות שגרתי ומכאני למדי, כולל בדיקת סימנים פשוטה אחת למשמרת ובדיקת דם שתוודא כי לא נגרם לאם זיהום כלשהו כתוצאה מהשהות במיון היולדות או בעקבות הלידה.

 

מתי דיכאון לאחר לידה ייחשב כרשלנות רפואית?

רשלנות רפואית בדיכאון לאחר לידה, היא כל מצב שבו לא התקיימה בדיקה מעמיקה של מצבה הנפשי והרגשי של האם, כאשר היו סימנים סמויים או גלויים להתפתחות דיכאון אך לא ניתן להם מענה מספק, או כאשר אובחן כי האם נמצאת בדיכאון אך הטיפול שניתן לכך היה שגוי ברמת סוג הטיפול הנפשי ו/או סוג התרופות הפסיכיאטריות שנרשמו לה.

 

כיצד בונים את תיק התביעה?

התובעים יצטרכו להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לאם ובין הרשלנות עצמה.

עליהם לאסוף את כל התיעוד הרפואי שמתייחס להריון והלידה, לרבות מסמכים רפואיים שיידרשו על מנת לאבחן רקע של דכאונות או ניסיונות התאבדות בעבר.

יש לאסוף את התיעוד והרישומים הקיימים בבית החולים עצמו על מנת לקבל תמונה רחבה יותר של הנושא. רק לאחר שייאספו מלוא המסמכים הנדרשים, יהיה ניתן להגיש תביעה בגין דיכאון אחרי לידה רשלנות רפואית.

 

תקופת ההתיישנות לתיקי רשלנות רפואית

סביר להניח שתעבור תקופה מסוימת עד שיוכלו התובעים להתפנות ולטפל בנושא תביעת הרשלנות.

לשם כך, חשוב לדעת שחוק ההתיישנות על תביעות נזיקין, עומד על 7 שנים ממועד היווצרות העילה. כלומר, המועד שבו נגרם או נוצר הנזק ולא מועד הלידה עצמו.

 

מהו גובה הפיצויים הצפוי במקרה של דיכאון לאחר לידה?

ככלל, תביעות רשלנות רפואית מזכות בפיצויים גבוהים. הסיבה לכך היא הרצון של בית המשפט לפצות כנגד חיים שנפגמו שלא באשמת האם או חלילה באשמת תינוקה.

הסכומים עומדים על מאות אלפי שקלים ובמקרים חמורים במיוחד, יעמדו גם על סך מיליוני שקלים. על כן סביר להניח שהתביעה תנסה לחתור לפשרה הדדית.

המסמכים הרפואיים שיוגשו לטובת התיק, כוללים את מהלך הלידה וטרום הלידה ומשמשים לרוב כראיה משפטית.

גם בית החולים או המוסד הרפואי המטפל אמורים להמציא את הרישומים שלהם כאמור. בהיעדר הרישומים הללו או במצב שבו הם מתקבלים חלקית בלבד, חובת נטל ההוכחה עוברת לידי הגורם הרפואי עצמו.

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של