האם ניתן לשנות את חלוקת העיזבון ואיך ניתן לעשות זאת

במקרים רבים בקבלת ירושה נוצרים עימותים בין היורשים החוקיים. חלק מן הדרכים לפתור את המחלוקת היא חלוקה מחדש של הסכם העזבון. מהו הסכם עזבון והאם ניתן לשנות אותו? באילו תנאים ניתן לשנות את ההסכם ואיך עושים זאת בפועל? על כך במאמר זה.  

 

מהו הסכם עיזבון?

הסכם חלוקת העזבון הוא הסכם בחוק הירושה אשר מאפשר ליורשים החוקיים על פי דין או בצוואה  לשנות את הוראות החלוקה. באמצעות הסכם זה היורשים משנים את החלוקה של העזבון לפי איך שמתאים ונוח להם. ברוב המקרים יצירת הסכם זה נעשית בליווי של עורך דין לענייני ירושה.

 

האם ניתן לשנות את הסכם העזבון?

באופן עקרוני לא קיימת הגבלה על חלוקת העזבון בין היורשים החוקיים, כל עוד יש ביניהם הסכמה וחלוקה שוויונית. הרבה אנשים מעוניינים לשנות את הסכם העזבון מסיבות שונות ומגוונות כמו: שיקולי מיסוי כדוגמת מיסוי מקרקעין שאינו מאפשר ליורשים לקבל את הפטורים מתשלום מס שבח. סיבה נוספת היא כאשר היורשים אינם מעוניינים לרשת במשותף נכס ומעוניינים בהפרדה מלאה ביניהם. הפתרון הוא לחלק אותו ביניהם ולמנוע עימותים וחיכוכים שעלולים להיגרם כתוצאה משותפות מלאה בנכס.

 

באילו תנאים ניתן לשנות הסכם העזבון

קיים מיסוי על חלוקת העזבון, ועל מנת שעסקת החלוקה של הנכסים תוכר כעסקת מכר ללא תשלום מס, עליה לעמוד במספר תנאים:

  • התנאי הראשון הוא שהסכם העזבון נערך בין יורשיו החוקיים בלבד של הנפטר ע״פ דין או ע״פ הצוואה. ההסכם אינו חייב לכלול את כל הצדדים.
  • התנאי השני והעוקב הוא שעל החלוקה להתבצע לפני שחולק העזבון- הסכם חלוקת העזבון צריך להיסגר לפני החלוקה בפועל. הסכם חלוקת עזבון שייסגר לאחר החלוקה, ייחשב כהסכם בין בעלי נכסים ולא יהיה פטור ממס.
  • התנאי השלישי הוא שחלוקת הנכס צריכה להתבצע מנכסי העזבון ולא ניתן להכניס נכסים שאינם קשורים ונמנים עם העיזבון.

 

איך משנים את הסכם העזבון בפועל

הצעד הראשון בהתחלת תהליך של חלוקת הסכם עזבון הוא פנייה לעו״ד המתמחה בדיני ירושות וצוואות. קיימת אפשרות שכל היורשים יפנו לאותו עו״ד או לעורכי דין שונים.  הסכם החלוקה נערך בכתב על מנת לבצע אותו באופן מסודר, מעוגן ומפורש. בהסכם יש לפרט באופן מדוקדק את פרטי הנכסים שמחולקים ואת פרטי היורשים שלהם. חשוב לציין כי אין חובה לערוך את ההסכם בכתב אך יהיה קשה לאכוף אותו אם לא ייעשה כך.

 

לסיכום,

במידה והחלטתם לערוך הסכם חלוקת עזבון כדאי לקחת את שירותיו של יועץ או עו״ד לענייני ירושה ולבצע את ההסכם באופן כתוב ומסודר, שיסגור את כל הקצוות הפתוחים בנוגע להסכם הירושה. חשוב לחלק באופן שיווני והוגן על מנת שלא ליצור מחלוקות נוספות ומיותרות סביב הסכם העזבון.

עורך דין לענייני ירושה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין לענייני ירושה

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של