הכירו את החוק החדש על דמי תיווך בישראל

בעסקאות נדל״ן – השכרה או מכירה – נגבים דמי תיווך מהמוכר, מהקונה או משניהם. לעיתים דמי התיווך גבוהים והשוכר או הקונה מרגישים שהם לא צריכים לשלם את הסכום הזה. בעקבות שגשוג תחום הנדל״ן, גם השאלה בדבר דמי התיווך עלתה לא פעם, ולכן לפני שאתם פוסלים את רעיון התיווך – תשמחו לשמוע על החוק החדש על דמי התיווך בישראל ומדוע הוא מגן עליכם?

 

על איזה שירות משלמים את דמי התיווך?

מטרתו של איש התיווך היא לקשר בין המוכר לקונה או השוכר והמשכיר של נכסי נדל״ן. לאחר החיבור בין האנשים הוא עוזר במשא ומתן, מעביר פרטים לקונים, מעדכן את המוכרים ועוזר להגיע לסגירה העסקה במחיר שמוסכם על שני הצדדים. על השירות הזה המתווך מתוגמל בדמי התיווך ע״י עמלה שלרוב מוסכמת מבעוד מועד, כאחוזים מהסכום הכולל של העסקה. המתווך רשאי לגבות דמי תיווך משני הצדדים של העסקה גם בעסקה של מכירה וגם בהשכרה.

 

דמי התיווך בעסקת שכירות

בעסקה של שכירות, דמי התיווך יהיו לפי סכום השכירות החודשי+ מע״מ. החוק החדש קובע כמה תקנות לגבי דמי תיווך בעסקת השכרה המגנות על השוכר מתשלום דמי התיווך ומעניקות למתווך את היכולת לגבות דמי תיווך משני הצדדים בעסקאות השכרה. התקנות אומרות שבמידה ובעל הדירה שכר את שירותי המתווך, אסור למשכיר לבקש את דמי התיווך מהשוכר. השוכר ישלם דמי תיווך רק כאשר המתווך הכליל את הסעיף הזה בעסקה והשוכר חתם על הסכם התיווך מראש. איש התיווך יכול לגבות כסף משני הצדדים בעסקה, לא משנה איזה צד בעסקה שכר אותו. החוק מעניק למתווך את חופש הבחירה לקחת דמי תיווך על שירות התיווך שהוא ביצע עבור הצדדים כאשר השוכר מסכים מראש על דמי התיווך.

 

דמי התיווך בעסקת מכירה

כיום החוק בישראל אינו מגדיר דמי תיווך אחידים. לטובת שני הצדדים קיימות שתי שיטות מרכזיות לתשלום דמי התיווך בעסקאות מכירה:

  • שיטת האחוזים – לפי שיטה זו כל צד בעסקה ישלם בדרך כלל עמלה של 2%, כך שבסוף המתווך ירוויח סה״כ 4% מכלל העסקה. שיטה זו היא המקובלת ביותר בתחום הנדל״ן.
  • עודף מהמכירה – שיטה פחות מומלצת שמשתמשים בה כאשר מוכר הנכס מוכר בסכום מופחת מערך השוק ומפסיד מהעסקה. במקרה כזה ,המתווך והמוכר סוגרים על סכום מראש וכאשר המתווך מצליח למכור מעל הסכום שנקבע, הרווח הולך אליו. שיטה זו יכולה להיות בעייתית מאחר ובעל הדירה יכול להפסיד סכום גדול או לחילופין – המתווך יציע את הבית בסכום גבוה על מנת להרוויח, והעסקה תיגרר זמן רב.

כדאי לבחור מתווך מקצועי ואמין שיכיר את הנכס ואת ערך השוק, וידע איך לקדם ולשווק את הנכס ולסגור עסקה מוצלחת של מכירתו.

שעון ומטבעות

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
בית

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של