הכל על תביעות תאונות דרכים

תאונות דרכים הינן עוף חריג במשפט הישראלי – מדובר בסוג נזק בו ניתן לקבל פיצוי, גם ללא הוכחת אשם. כתוצאה מכך, כל מי שנפגע בגופו מתאונת דרכים זכאי לפיצוי. גובה הפיצוי הגורם המפצה ושאר האלמנטים בתביעה משתנים ממקרה למקרה, אך ככלל, כל נפגע יפוצה בגין הנזק שחווה. כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי, יש לפעול כמה שיותר מהר וכן לפנות לעו"ד תעבורה לקבלת ייצוג מהשורה הראשונה.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

בשנת 1975, קם דבר בישראל – נחקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הנועד להתמודד עם תאונת דרכים בכלים שונים מאלו המשמשים לבירור כלל התיקים הנזיקיים בישראל. החוק קבע כללים ומנגנונים רבים, ומתוכם שלושה משמעותיים במיוחד. שלושת המנגנונים הם מנגנון האחריות ללא אשם, מנגנון חובת הביטוח ומנגנון הפיצויים המוגבלים.

 

1. אחריות ללא אשם

כלל העוולות הנזיקיות מצריכות אשם כדי לזכות בפיצויים. רופא שגרם לנזק, למשל, אך לא התרשל כלל וכלל אלא ביצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר, לא יהיה חייב בפיצויים עקב רשלנות רפואית. עירייה שגידרה בור כפי שנדרש ממנה ובכל זאת מישהו נפל לתוכו לא תצטרך לפצות את הנפגע, שכן אין אשם לעירייה.

מנגד, בתאונות דרכים החוק הנהיג משטר אחריות ללא אשם. המשמעות היא שגם ללא כל אשם מצד הנהג שפגע בכם, ואף אם אתם גרמתם נזק לעצמכם ברשלנותכם, תהיו זכאים לפיצויים. זאת, מתוך הכרה במסוכנות הכללית של כלי רכב והרצון החברתי הכללי לבטח תאונות אלו.

 

2. ביטוח חובה וקרנית

כפועל יוצא של משטר האחריות ללא אשם, המדינה מחייבת כל נהג לבטח את הרכב שלו מפני פגיעות גוף בצדדים שלישיים ובו עצמו. כך, אם חלילה יקרו פגיעות כלשהן, לא האדם עצמו יצטרך לפצות את הנפגע אלא חברת הביטוח. כצעד משלים, הוקמה קרן הביטוח קרנית – קרן המפצה נפגעי תאונות דרכים מרכבים ללא ביטוח או שלא ניתן להשיג את חברת הביטוח של הרכב.

 

3. תקרת פיצוי

למשטר האחריות ללא אשם ולמנגנון המהיר יחסית של קבלת הפיצויים, יש מחיר. המחיר הוא תקרת פיצוי לפי טבלאות חישוב ונוסחאות ייחודיות, אשר מגבילות את סכום הפיצוי שניתן לקבל לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. מי שמעוניין בפיצוי מלא יוכל לתבוע את המזיק לפי פקודת הנזיקין, אלא שאז התביעה תחייב הוכחת אשם.

 

זהות הנתבעים

נוכחנו לדעת כי הנתבעים בתביעות תאונות דרכים הן חברות הביטוח. בנוסף לכך, כאשר נגרם לאדם נזק משמעותי, ניתן לתבוע פיצוי גם מהביטוח הלאומי. תוכלו לקבל פיצוי מהביטוח הלאומי בין אם בשל קביעת אחוזי נכות ובין אם בשל הפגיעה החמורה שהשביתה אתכם לתקופה מסוימת. כדי לקבל פיצוי זה, עליכם להגיש תביעה לביטוח הלאומי ולעמוד בפני הוועדות הרפואיות הרלוונטיות.

 

לסיכום

לסיכום, תביעות תאונות דרכים יהיו תביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוק. בנוסף, ניתן להגיש תביעות לביטוח הלאומי לקבלת פיצויים נוספים.

מאזניים

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שופט

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של