הריון תאומים – אובדן של אחד העוברים

הריון הוא בדרך כלל בשורה משמחת, וכאשר ההריון הוא הריון עם תאומים הוא אפילו משמח כפליים. עם זאת, הריון עם תאומים מוגדר, פעמים רבות כהריון בסיכון, כך שהמעקבים והביקורת על היולדת במהלך ההריון הינו צמוד יותר. על הרופא המטפל לעקוב אחר מצבה של היולדת ומצבם של העוברים כדי לוודא שלא מתפתחת מצוקה עוברית אצל אחד מהם.

כאשר מתעורר חשש או חשד שהתרחשה רשלנות רפואית וכתוצאה מכך היה אובדן של אחד העוברים, יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בלידה אשר יוכל להמליץ על המשך התביעה, אם הוא נוכח לדעת שיש ממש בהוכחה זו. לשם הצדקת והוכחת התביעה, על עורך הדין לאסוף את כל החומר הרפואי הקיים על המקרה, ולוודא את השתלשלות האירועים כפי שהתרחשו הלכה למעשה.

המעקב הנדרש בהריון עם תאומים

הריון עם תאומים מתרחש, באופן די שכיח כיום, על רקע טיפולי פוריות. אולם הריון זה יכול לנבוע גם מגורמים נוספים כמו גיל מבוגר של האם והיסטוריה משפחתית של הריונות תאומים. להריון עם תאומים נדרשים מעקבים צמודים וביקורת תכופה יותר בהשוואה להריונות עם עובר אחד, מכיוון שלהריון זה ישנה מורכבות וסיבוכים מיוחדים.

כאשר התאומים חולקים את אותה שליה, המעקב יהיה אף צמוד יותר וההריון יוגדר כהריון בסיכון. אחד העקרונות החשובים בבדיקות המבוצעות במהלך ההריון, הוא בדיקת התפתחותם של העוברים. על הרופא המטפל לוודא כי שני העוברים מתפתחים באופן תקין, וכי גודלם מתאים לגיל ההריון המשוער.

לצד בדיקות לגילוי מומים ומצוקה עוברית, נעשות גם בדיקות לגילוי אורך צוואר הרחם, כדי להעריך האם קיים סיכון ללידה מוקדמת. מכיוון שהריון תאומים נמצא בסיכון ללידה מוקדמת, יש להעריך זאת לפני המועד ולדעת להיערך לכך מבחינת בשלות העוברים.

 

סיבוכים שיש למנוע בהריון תאומים – אובדן של אחד העוברים

מכיוון שהריון תאומים, נחשב בהגדרתו, כהריון בסיכון גבוה, יש להתנהל מולו בזהירות כך שמצבים של סיבוך יוכלו להתגלות מוקדם ככל האפשר ויקבלו מענה מהיר ויעיל. במקרים רבים הסיבה לאובדן של אחד העוברים נשאר לא ידוע, אולם ישנם גם מקרים רבים בהם הוא יכול להימנע.

הריון תאומים - אובדן של אחד העוברים
הריון תאומים – אובדן של אחד העוברים

האם הנושאת הריון עם תאומים עלולה להיות בסיכון יתר לסוכרת הריונית, יתר לחץ דם, לידה מוקדמת, אנמיה, דימום וניתוח קיסרי. מצבים אלה, כמובן עלולים לסכן גם את העוברים ולהוביל לאובדן של אחד העוברים. בנוסף לכך, בהריון עם תאומים, ישנו סיכון גבוה יותר למומים מולדים, האטה בגדילה של עובר אחד.

מצבים אלה מחייבים הן מעקב טרום לידתי צמוד יותר, מרובה בבדיקות מגוונות אשר מנסות להקיף את כלל הבעיות, ותשומת לב מלאה לכל שינוי המתרחש הן במצבה של היולדת והן במצב של העוברים.

 

משמעות הנזק של מוות תוך רחמי של עובר

אובדן העובר ברחם, לא תפגע, במרבית המקרים, בתאום השני אשר שרד, במיוחד כאשר אובדן העובר נעשה בשלבי ההריון המוקדמים. עם זאת, אובדן העובר מהווה טראומה והרגשת החמצה וחסר לאם, אשר מצפה ללידת תאומים. באובדן של אחד העוברים בשלבים מתקדמים של ההריון, ואף בלידה עצמה, הרגשת האבל עלולה להיות משמעותית מאד ולגרום למצב נפשי קשה.

יחד עם זאת, מצב זה גם עלול להיות מסוכן יותר לעובר השני, אשר יחייב בדיקות רציפות כדי להחליט על המועד האופטימלי ללידה. הורים רבים מספרים כי הם חוו סבל ואבל לאחר איבוד העובר, באופן כה חמור עד כי רגש זה העיב על שמחת הלידה התקינה של התאום השני.

האם עלולה לסבול מחוסר עניין בתינוק השני, ומתחושות של הכחשה, דיכאון, כאב, חרדה ודאגה. במקרים אלה, ישקלו ההורים תביעה לגבי רשלנות רפואית, אם חשבו שהייתה כזו, כסיבה אשר הובילה לאובדן העובר.

 

רשלנות רפואית הקשורה להריון תאומים – אובדן של אחד העוברים

למרות ששכיחות הסיבוכים בהריון עם תאומים גבוה יותר מאשר בהריונות עם עובר אחד, ישנם מקרים בהם רשלנות רפואית היא זו אשר תוביל לאובדן של אחד העוברים. פרוטוקול ונוהל מעקב ההריון, הינו מורכב משלבים ובדיקות רבות, כך שעל הרופא המטפל להקפיד עליהם באופן זהיר במיוחד.

במקרה ולא אובחנה מצוקה עוברית בזמן, או כאשר ההורים או האם לא יודעו בכל הסיכונים הפוטנציאליים והסיבוכים האפשריים הקיימים, עלול הרופא המטפל להיות חשוף לתביעה על רשלנות רפואית. בתביעה זו יידרש עורך דין רשלנות רפואית בלידה להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית שנעשתה לנזק שנגרם והוביל לאובדן העובר.

על מנת להוכיח עובדות אלה, יידרש עורך הדין להציג את השתלשלות האירועים, ולהביא הוכחות וחוות דעת מרופאים מקצועיים מומחים, אובייקטיבים, אשר יוכלו להעיד כי המקרה הנידון לא עומד בעקרון הרופא הסביר. עיקרון זה מבטא את העובדה כי בסיטואציה דומה, רופא אחר היה מחליט באופן שונה על פי הנהלים והסטנדרטים המקובלים.

 

לסיכום

הריון תאומים מוגדר כהריון בסיכון, ולו רק בשל הסיבוכים הפוטנציאליים העלולים להתרחש במהלכו או בסופו. אובדן של אחד העוברים הוא סיבוך אשר יש לקחת בחשבון ולהיות מודעים אליו. עם זאת, כאשר סיבוך זה היה יכול להימנע, הוא נחשב כרשלנות רפואית.

רשלנות רפואית עלולה להתרחש במקרה והרופא המטפל לא נהג בשיקול דעת נכון ומקצועי בעת אבחון או עיכוב באבחון של מצוקה עוברית, שליחת האם לבדיקות הרציפות הנדרשות, טיפול לקוי בלידה או במעקב ההריון, או אבחון שגוי באבחון מומים. במקרים אלה ונוספים, עשוי עורך דין רשלנות רפואית בלידה להוכיח בבית המשפט כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית לנזק שנגרם.

לשם כך, ידרש עורך הדין לחוות דעת של רופאים מומחים נוספים אשר יוכלו להעיד כי הנזק היה יכול להימנע אם הרופא המטפל היה נוהג כפי שהרופא הסביר היה נוהג, על פי הסטנדרטים המקובלים בתחום.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של