כיצד בוחרים רופא לכתיבת חוות דעת משפטית?

בחירה נכונה צריכה לשלב בין מספר תכונות ויכולות שעל רופא להפגין לצורך כתיבת חוות דעת משפטית: מומחיות בתחום מסוים, הכרת השפה המדיקו-לגלית ויכולת הופעה בבית המשפט. במאמר זה נתייחס למרכיבים השונים

 

למה זה חשוב?

חוות דעת משפטית של מומחים, כולל רופאים, נחשבת למסמך חשוב בתחום המשפטים. היא נחשבת ליקרה יחסית וביכולתה להכריע תהליכים משפטיים ועסקיים.

שימוש בחוות דעת של רופא נעשית, במקרים רבים, בתביעות נזיקין של רשלנות רפואית, לקראת וועדות רפואיות במוסדות ציבוריים כמו המוסד לביטוח לאומי או משרד הביטחון, ובמהלך הליך פלילי בו חוות הדעת יכולה להוות גורם מכריע בהרשעה או זיכוי. באתרי אינטרנט כמו https://www.forum-md.co.il ניתן למצוא מידע רב על תחום חוות הדעת המשפטיות.

 

מומחיות רלוונטית

רופא שנבחר לכתוב חוות דעת משפטית צריך להיות בעל מומחיות בתחום בו תעסוק חוות דעתו. אם לא כך הדבר חוות הדעת עלולה להיפסל או שמשקלה בהליך המשפטי יצומצם וכך תפגע בסיכויי ההצלחה של מזמיניה. לכן תהליך בחירת המומחה על ידי עורכי דין הוא חשוב מאוד.

ישנם תחומים מסוימים הנחשבים למוצפים במומחים לעומת תחומים אחרים בהם יש מחסור יחסי במומחים. מצב זה עשוי להשפיע על עלות חוות הדעת המשפטית. בכל מקרה, ככל שניסיונו, מומחיותו והמוניטין של הרופא נחשבים לטובים, השפעת חוות הדעת שלו גדלה

 

מומחיות מדיקו-לגאלית

תחום זה התפתח רבות במשך השנים וניתן לומר שהפך לתעשייה. תביעות נזיקין על רשלנות רפואית וסוגיות משפטיות בתחום הרפואה פיתחו את הצורך במומחיות המשלבת ידע רפואי במסגרת משפטית. חוות הדעת הרפואיות מצריכות הכרת שפה ומונחים המשלבים בין המשפטי לרפואי.

רופא מומחה הכותב חוות דעת משפטית חייב להכיר את השפה הזאת ולהתמקצע בה כדי להקל על תהליך העבודה. כמו כן, לאור העובדה שמומחים רבים מתפרנסים ממתן חוות דעת יש לוודא שהרופא הנבחר נחשב לאמין וכי הוא אינו כותב חוות דעת על פי הזמנה, קרי, אינו מתאים אותה לפי דרישות המזמין גם על חשבון כללים אתיים שונים.

 

עד מומחה

רופא יכול לכתוב חוות דעת מושלמת, על הנייר, אך אם לא יצליח להגן עליה בחקירה נגדית בבית המשפט היא לא תעזור הרבה. לא כל חוות דעת הנכתבת על ידי רופא נועדה לדיון משפטי אזרחי או פלילי. לעיתים היא מופנית לוועדות רפואיות או לקראת חתימה על עסקה או הסכם, לצורך ישוב מחלוקת מסוימת.

אך ישנן חוות דעת רפואיות, בתחום הנזיקין, שנכתבות לצורך הליכים משפטיים של רשלנות רפואית וכדומה. במצבים שכאלה, חוות הדעת הרפואית עשויה להוות גורם מכריע מאוד בהכרעת השופטים. לכן יש לוודא כי הרופא שכתב אותה יהיה מסוגל להגן עליה במהלך מתן עדות באמצעות תשובות ברורות ורהוטות ותוך כדי הקרנת אמינות.

דוֹקטוֹר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
חוות דעת משפטית

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של