מהו שימוע פלילי ומי מוסמך להחליט על שימוע כזה

ההליך הפלילי הינו הליך סבוך מדי אשר מעמיד את החשוד ואחר כך הנאשם במצב שעשוי לסבך את חיו באופן משמותי גם אם יצא זכאי בסוף התהליך. לצורך כך, החוק בישראל מגדיר מספר רב של זכויות לחשודים בפליליים וכן שלבים שונים אשר יאפשרו לחשוד להימנע מהגעה לכתב אישום ומשפט. אחד ההליכים הללו הינו שימוע פלילי. אם כך, מהו שימוע פלילי? מי זכאי לשימוע פלילי? ומי מוסמך להחליט על קיומו או אי קיומו של השימוע?

מהו שימוע פלילי?

השימוע הפלילי מתבצע בסיום הליך החקירה ובטרם הגשת כתב האישום. מדובר בהליך משפטי פלילי שבו החשוד (שטרם הפך באופן רשמי לנאשם בפלילים) זכאי לאפשרות להציג את טענותיו עוד בטרם הגשת כתב האישום. השימוע אינו דיון בנושא הראיות או פרטי התיק לעומק אלא הן האפשרות של החשוד להעלות טענות, הסברים ולהציג ראיות שיגנזו את יכולת הפרקליטות להגיש את כתב האישום.

בטרם קיום השימוע, החשוד זכאי לקבל את תיק הראיות שחוקרי המשטרה גיבשו כמו גם להיות מעודכן על תוכן כתב האישום. כל זאת בכדי שיוכל להתכונן לשימוע באופן יעיל.

 

המשמעות של הגשת כתב אישום

אומנם החוק בישראל מגדיר כי כל אדם הינו חף מפשע עד שהוכח אחרת, אך בפועל, החברה והציבור בוחרים לשפוט חשודים בפליליים (לטוב או לרע) עוד בטרם הקראת גזר הדין. בשל כך, ברגע בו אדם נחשד בפליליים וחמור מכך ברגע בו הוגש כנגדו כתב אישום, השם הטוב שלו עשוי להיפגע באופן משמעותי וזאת גם אם יצא זכאי בסוף ההליך. לכן, המטרה המשותפת של התביעה והחשוד, למנוע העמדה לדין של אדם חף מפשע.

 

מי זכאי לשימוע?

באופן כללי הזכות לשימוע קיימת לכל חשוד בפשע וזהו אינו חסד שניתן על ידי חוקרי המשטרה או הפרקליטים. במקרים רבים, חשודים אינם מודעים לקיומה של זכות השימוע ובכך נמנעת מהם הזכות להציג את טענותיהם.

מהו שימוע פלילי ומי מוסמך להחליט על שימוע כזה
מהו שימוע פלילי ומי מוסמך להחליט על שימוע כזה

מתי ניתן למנוע מחשוד את הזכות לשימוע?

אומנם מדובר בזכות שקיימת לכל חשוד בפליליים, אך ישנם מקרים בהם החוק מתיר למנוע את הזכות הזו מהחשודים. מדובר בדרך כלל במקרים בהם החשודים ביצעו עבירות חמורות מאוד. כדוגמה במקרה של עבירת אלימות במשפחה. אפשרויות נוספות הינם מקרים בהם החשוד הינו עצור או בכל מקרה בו גורם מוסמך בוחר למנוע זכות זו וזאת אך ורק בתנאי כי ידע להעניק הסברים מתקבלים על הדעת על הסיבה למניעת השימוע.

 

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין בטרם הגעה לשימוע פלילי?

אומנם המטרה העיקרית של השימוע הינה מתן אפשרות לחשוד להציג את טענותיו ולהימנע מכתב אישום, אך היות ומדובר בהליך פלילי, כל דבר שהחשוד יאמר בתהליך עשוי לשמש כנגדו. על כן, חשוב מאוד להגיע מוכנים לאחר ייעוץ משפטי מדוקדק, עם הבנה של כתב האישום, הראיות ואופי השימוע עצמו. את כל אלו עורך דין פילי מנוסה ידע לספק.

מהו שימוע פלילי ומי מוסמך להחליט על שימוע כזה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מהו שימוע פלילי ומי מוסמך להחליט על שימוע כזה

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של