מה זה לשון הרע , ומה זה על פי החוק

בעידן המודרני, כמות הידע שאנו מקבלים מהרשתות החברתיות היא עצומה. לצערנו, אנחנו עדים לקלות ראש על המקלדת ולנזקים הנגרמים כתוצאה מכך. פגיעה בכבודנו ובמעמדנו יכולה להיות בלתי הפיכה. ייתכן ושמעתם על חוק ה"לשון הרע" יתכן שלא, לפני שאתם רצים לבית המשפט, עליכם להבין מה זה לשון הרע? מה התנאים לתביעה? ומה הסיכויים שלכם לנצח במערכה.

 

מה זה לשון הרע?

לשון הרע היא אמירה כתובה או מדוברת שעלולה לפגוע בכבודו של אדם מסויים. ישנו הבדל בין רכילות ללשון הרע, רכילות זה דיבור רע על אדם אחר, לשון הרע דיבור שנעשה על מנת לפגוע באדם אחר. איסור לשון הרע הוא איסור חמור בהלכה היהודית וגורר חוקים וסייגים רבים. גם בחוק הישראלי ישנו חוק הנקרא "לשון הרע".

 

מה הוא לשון הרע על פי חוק.

ב 1998 תוקן החוק "לשון הרע", החוק מגדיר שלשון הרע הוא מסר או תוכן, שעלול לפגוע בשמו הטוב ובכבודו של האחר (אדם או תאגיד). חשוב לדייק שלא כל גידוף, קללה או אמירה פוגענית ייחשבו "לשון הרע". לשם כך הגדיר החוק כי לשון הרע הוא כל דבר שפרסומו עלול:

  • לבוז לאדם, ללעוג או לעשותו לשנאה בעיני אחרים
  • לבזות אדם בשל התנהגותו, מעשיו או תכונותיו.
  • לפגוע לאדם במשרתו, מקצועו או עסקו.
  • לבוז או ללעוג לאדם בשל, מוצאו, גזעו, דתו, מגבלתו, מקום מגוריו או נטייתו מינית.

 

 תביעת לשון הרע.

כאשר חש אדם חש כי נפגע מפרסום כנגדו, בכל פלטפורמה, מתוקף יסוד כבוד האדם וחירותו, הוא רשאי לתבוע תביעת לשון הרע. אולם, יש להיזהר בתביעה זו, היא נתונה לפרשנות ויכולה להוות סיכון לתובע.

 

הסיכונים בתביעת לשון הרע.

תשלום פיצויים לנתבע – במידה והנתבע ימצא זכאי, יהיה על התובע לשלם פיצויים לנתבע

היעדר נזק – לעיתים, יחששו אנשים להגיש תביעה בגין לשון הרע היות והם יתקשו להוכיח את הנזק שנגרם. החשש הזה הוא נכון והגיוני, בהחלט הסיכוי לזכות בתביעת לשון הרע בהיעדר נזק היא קטנה יותר, אולם היא אפשרית.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין.

מכיוון שתביעת לשון הרע היא סבוכה ומלאת סעיפים הניתנים לפרשנות, בתי המשפט עלולים לדחות את התביעה, לפסוק פיצויים נמוכים או לא לפסוק  פיצויים כלל. לפיכך, רצוי לפנות לבית המשפט רק אחרי בדיקה של עורך דין מנוסה. במסגרת הבדיקה על העורך דין לוודא –

  • האם ישנם ראיות מספקות וטובות.
  • האם הדבר לא נאמר "כדעה" מקצועית ( נניח פרשנות ספורט).
  • האם נגרם נזק לאדם המושמץ ועד כמה.
  • בכמה בית המשפט יאמוד את הנזק.
  • האם ניתן לקבל פיצוי בהיעדר נזק.

 

לסיכום

לפני הליך משפטי רצוי לעשות שיעורי בית, בטח לפני הליך כמו תביעת לשון הרע. ראינו שבקלות יכולים להיות פרשנויות שונות לנושאים שונים. ישנם משרדים שמתמחים בנושא הזה, מומלץ לפנות אליהם ולהבטיח הליך בטוח שישמור על השם שלנו ויעשה עבודה מקצועית.

השמצה

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של