מות יולדת ותינוקה

תהליך ההריון והלידה הינו פרק משמח ומרגש בחיים, אולם כאשר הוא מסתיים במות יולדת ותינוקה הוא מסב סבל ונזק משמעותי לכל הנוגעים בדבר. כאשר מקרה חמור כזה מתרחש, בדרך כלל, תיעשה חקירה נרחבת של כל הגורמים לגילוי רשלנות רפואית אשר הובילה להידרדרות המקרה.

כאשר מתעורר חשש או חשד שכזה, יש לפנות לייעוץ של עורך דין רשלנות רפואית אשר יוכל ללוות את מהלך המשפט ולנהל אותו, באופן אשר יוכיח כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית לבין הנזק הטרמינלי שהתרחש.

לשם כך, ידרש עורך הדין לפירוט המקרה, כפי שהוא דווח על ידי צוות בית החולים או הרופא המטפל, ולחוות דעת של רופאים מומחים נוספים, אשר יוכלו להעיד כי המקרה הנידון לא היה קורה אילולא נהג הרופא המטפל כרופא הסביר. משמעות הוכחה זו היא שבמקרה דומה, רופא אחר היה נוהג באופן שונה, על פי הכללים והסטנדרטים המקצועיים הנהוגים, כך שהתוצאה סביר להניח הייתה אחרת.

סיבוכי לידה לאם ולעובר

כבר במהלך ההריון ולקראת סופו, נעשים תכנונים לקראת הלידה הצפויה והשיטה הנבחרת. על הרופא המטפל והצוות הרפואי לקחת את כל המשתנים השונים, אשר התגלו במהלך ההריון, על מצב האם והעובר, לכלל מסקנה אשר תענה על השאלות מתי כדאי ליילד את האם, מהי השיטה הנבחרת ללידה, קרי האם לידה טבעית או ניתוח קיסרי ועוד פרמטרים שונים אשר צריכים להילקח בחשבון.

גם אם נעשתה חשיבה על כלל הגורמים, היא לא פותרת את הרופא המטפל מקבלת החלטות, לפעמים משמעותיות וקריטיות, גם במהלך הלידה המתבצעת הלכה למעשה. לפעמים הלידה מתפתחת, לא כצפוי, ומתגלות בעיות שלא היו יכולות להילקח בחשבון או להימנע בזמן מוקדם יותר, כמו למשל מצוקת עובר מתפתחת ומענה מהיר למצב היולדת והעובר.

בכל צומת ושלב, ההחלטות שתילקחנה על ידי הצוות המטפל יהיו משמעותיות לעתיד והמשך החיים של האם והתינוק ויוכלו לשנות את מסלולם. העיקרון המנחה את המענה המהיר הוא מתן תשומת לב מלאה לתלונות, מצוקה וצורך בניטור צמוד ובקרה של כל המדדים.  פעולה לקויה או עיכוב במענה עלולים להיחשב כרשלנות רפואית, אשר עלולה להוביל לנזקים משמעותיים שלפעמים הם אינם ברי תיקון.

מות יולדת ותינוקה
מות יולדת ותינוקה

רשלנות רפואית העלולה להוביל למות יולדת ותינוקה

התוצאה הסופית של מות יולדת ותינוקה לא חייבת לנבוע מסיבות דומות או זהות. התינוק עלול למות מפעולות רשלניות טרום הלידה, במהלכה או לאחריה. הסיבוכים והסיכונים אשר עלולים להתרחש הם מומים ותסמונות גנטיות חמורות אשר אינן בר חיות ולא התגלו בבדיקות טרום לידתיות, מצוקה עוברית שהתפתחה ולא נענתה באופן הראוי או לא אובחנה בזמן או טיפול לקוי וחוסר מעקב צמוד אחר מדדים ומצבו הפיסי של התינוק לאחר הלידה.

מכיוון שהתינוק הנולד הינו פגיע באופן מיוחד, התוצאה עלולה להיות קריטית עבורו אם נעשתה פעולה רשלנית בכל אחד מהשלבים. מות יולדת עלול לנבוע מרשלנות רפואית במהלך הלידה או לאחריה. היא עלולה לנבוע מכך שלא נאספו כלל הנתונים על מצבה, כמו מחלות רקע או רגישויות למיניהן, או כאשר לא ניתנה מלוא תשומת הלב לתסמינים שהציגה במהלך הלידה או לאחריה כמו מצב נשימתי כאבים, דימום ועוד.

ישנם מקרים אשר תוצאה סופית עגומה זו היא בלתי נמנעת, אולם במקרים בהם יש חשד לרשלנות רפואית, ניתן לתבוע את הרופא המטפל, הצוות הרפואי, ולפעמים גם את המערכת הגדולה יותר.

 

ההוכחות הנדרשות לתביעת רשלנות רפואית

בדרך כלל, במצב בו מתה יולדת ותינוקה, בית החולים אשר בו אירע המקרה יחקור את הנסיבות אשר הובילו לכך. עם זאת, פעמים רבות, תרצה המשפחה לתבוע את הנוגעים לדבר, ולהביאם לבית המשפט. לשם כך, הם יידרשו לליווי צמוד של עורך דין רשלנות רפואית, אשר יוכל לטפל במהלך המשפט ובאיסוף החומר הנדרש. השלבים הראשונים שעורך הדין יידרש להם הם איסוף הראיות ופירוט השתלשלות האירועים כפי שהם קרו, על פי דיווח אנשי הצוות. מדיווחים אלה ניתן ללמוד לפעמים, האם נתון זה או אחר פוספס, האם נבדקו כל המשתנים אשר היו צריכים להיבדק והאם ניתן מענה מהיר למצוקה שהתפתחה.

כמו כן, ידרש עורך הדין לאסוף ראיות וחוות דעת נוספות, אשר יוכלו להעיד כי השתלשלות זו של המקרה לא הייתה צריכה להתרחש, וכי הדברים לא התנהלו על פי הכללים הנהוגים. המבחן העומד בפני בית המשפט יכריע האם הרופא המטפל אכן נהג על פי הידע, המקצועיות והאחריות אשר על פיהם היה צריך לנהוג.

בדרך כלל פעולה רשלנית, לא נעשית באופן מודע או לאחר מחשבה, אלא להיפך היא נעשית בהיסח הדעת כאשר לא ניתנת תשומת לב מלאה לכובד האחריות ולחוזה הבלתי חתום בין הרופא למטופל בעניין הדאגה לשלומו והשמירה על בטחונו.

 

לסיכום

מות יולדת ותינוקה הינם תוצאה חמורה, משמעותית וקריטית של תהליך לידה אשר התנהל באופן לקוי. לפעמים, מקרה זה יהיה בלתי נמנע, אולם יש לחקור תחילה האם תוצאה זו נבעה מפעולה רשלנית כלשהי במהלך מעקב ההריון, במהלך הלידה או לאחריה.

מכיוון שתהליכים אלה הינם מורכבים ממשתנים רבים, וקבלת החלטות רבות אשר משפיעות על חייהם ועתידם של היולדת ותינוקה, יש לנהוג באופן הזהיר והאחראי ביותר כדי להבטיח את הסיום המוצלח של שלבים אלה. במקרה של חשש לרשלנות רפואית, אשר הובילה למות יולדת ותינוקה, יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בלידה אשר יוכל לייעץ וללוות את התהליך כולו.

במהלך המשפט, יידרש עורך הדין להוכיח כי במקרה הנידון נוצר קשר ישיר בין הרשלנות הרפואית לבין הנזק, שהיה יכול להימנע אם היה פועל הרופא אחרת, על פי הידע והאחריות לה היה מחויב כלפי המטופלים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
כפות ידיים וכפות רגליים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של