רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

טיי זקס היא ליקוי בריאותי חשוך מרפא אשר עובר בתורשה. זוהי מחלה קשה שלמרבה הצער, רוב התינוקות שסובלים ממנה לא ישרדו את שנת חייהם הראשונה. מכאן חשיבותו העצומה של אבחון מחלת הטיי זקס בשלבי ההריון הראשונים ואף לפניו.

כאשר עולה חשד לכך שניתן היה למנוע את לידתו של תינוק טיי זקס בעזרת אבחון מוקדם, אך גורמי הרפואה המעורבים לא פעלו על פי הסטנדרטים המקובלים בתחומם, יש מקום להגשתה של תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס.

 

חשיבות האבחון המוקדם של מחלת טיי זקס ופוטנציאל הנשאות למחלה

מחלת טיי זקס היא כאמור מחלה תורשתית. השכיחות של המחלה באוכלוסיה הכללית הינה נמוכה יחסית, וטרם נמצאה דרך לרפא את החולים בה. ילדים הנולדים עם מחלת הטיי זקס, חיים ברוב המקרים פחות משנה, ואינם שורדים מעבר ל – 12 החודשים הראשונים לחייהם. זאת מפאת קיומה של פגיעה חמורה במערכת העצבים של התינוק, שבסבירות גבוהה ניתן לאבחן את הסיכויים להופעתה מראש.

 

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס – כיצד ניתן לאבחן את המחלה בשלב מוקדם?

מאחר ומחלת הטיי זקס הינה מחלה רצסיבית, היינו – מחלה שעוברת מהורה לילד רק כשהמרכיב הגנטי נוכח אצל שני ההורים, מספיקה בדיקה של המטען הגנטי של אחד מההורים כבר לפני ההריון, או ביצוע של בדיקות סקר בשלבים הראשונים להריון, בכדי לאבחן את הפוטנציאל לנשאות של הגנים האחראיים למחלת הטיי זקס אצל העובר
.
לאור חומרתה של המחלה, נהוג לערוך עוד בשלבים הטרום הריוניים בדיקות גנטיות, שהן רלוונטיות במיוחד כאשר ההורים נמצאים בקבוצת סיכון, מתוקף היותם ממוצא אשכנזי, המוצא צפון אפריקאי או בעלי היסטוריה של מחלת טיי זקס במשפחה.

במצב שבו עולה מהבדיקות תמונת מצב שלפיה העובר נושא את המרכיב הגנטי שבגינו הוא עתיד לסבול מהמחלה, מקובל לשקול אפשרות להפסקת ההריון. זאת כדי לחסוך גם מהילד וגם מהוריו סבל נוראי ובלתי נמנע.

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס
רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

אילו בדיקות משמשות לאבחון מחלת טיי זקס?

בין הבדיקות שמאפשרות לזהות כיום במידת ודאות גבוהה, את הימצאותו של מטען גנטי המאפשר את התפתחותה של מחלת טיי זקס, ישנן בדיקת דם, בדיקת סיסי שליה, או בדיקת מי שפיר. חשוב לדעת כי מדובר בבדיקות הממומנות על ידי משרד הבריאות ולכן מומלץ לבצען. במקרים שבהם מתגלה בבדיקות שנערכות בשלבי ההריון הראשונים שהעובר נושא את המחלה, המלצת הרופאים היא בדרך כלל להפסיק את ההריון.

 

מה קורה כאשר מתרחשת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס?

הליקוי הגנטי ממנו סובלים תינוקות הלוקים במחלת הטיי זקס, הוא למעשה פגיעה באנזים שנועד לפירוק  של חומצות השומן אשר מצטברות במערכת העצבים המרכזית. פגיעה כזו עלולה לגרום להרס מלא של מערכת העצבים בגוף התינוק.

תסמיני המחלה כוללים, בין היתר, את חמשת קבוצות הליקויים שלהלן:

  1. פיגור שכלי
  2. ליקויי ראיה עד עיוורון
  3. פרכוסים
  4. אובדן שמיעה
  5. שיתוק

את התסמינים הללו ניתן לזהות כבר בחודשים הראשונים לחיי התינוק באמצעות בדיקות מסובסדות לאבחון פוטנציאל הנשאות הגנטי.

 

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס בשלבים ההתחלתיים של ההריון ולפניו

היות ומחלת הטיי זקס היא מחלה חשוכת מרפא שגורמת סבל רב הן ליילוד והן להוריו, המערכת הרפואית מצופה לעשות ככל שניתן בכדי למנוע מבעוד מועד את לידתם של ילדים שחולים במחלה. רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס מתבטאת אם כך, במספר סוגי מחדלים שעלולים להתרחש במהלך ההריון או לפניו:

 

אי התייחסות לצורך בבדיקות טרום הריוניות

הרופא המטפל איננו דואג ליידע את ההורים לעתיד, בנחיצות של בדיקות טרום הריון, כשהצורך עולה על סמך גורמי סיכון שונים ומוצאו של מי מההורים.

 

אי הפניה לבדיקות רלוונטיות

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס עלולה גם לבוא לכלל ביטוי במקרים שבהם רופא לא דואג להפנות את המטופלת ההרה לבדיקות הרלוונטיות בזמן ההיריון, כמו בדיקת סיסי שיליה או מי שפיר, אשר בכוחן למנוע את לידתו של תינוק החולה במחלה.

 

טיפול קלוקל בבדיקות

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס מתרחשת לעתים לא רק עקב מחדלים של רופאי נשים שאמורים לבצע מעקב אחרי הריונה של האמא לעתיד, אלא גם על ידי עובדי המעבדה שאמונים על פענוח בדיקות הסקר של האם ההרה ועושים את עבודתם בצורה לקויה.

 

בכל אחד מן המקרים הללו, התוצאות של הרשלנות הרפואית, עלולות להוביל ללידתו של ילד חולה, שיחייה חיים קצרים אך מלאים בסבל.

 

הגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

במקרים שבהם עולה חשד לכך שתינוק הלוקה במחלת טיי זקס נולד בעקבות רשלנות רפואית באבחון המחלה, מן הראוי לפנות לעורך דין המתמחה בתיקי רשלנות רפואית, ולבחון אם יש עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת הטיי זקס. במסגרת תפקידו, עורך הדין אחראי לאגד את כל התיעוד הרפואי הנוגע להריון, כדי להתחקות אחר השתלשלות הארועים שהובילה לאירוע המצער. במקרים שבהם עולה מן התיעוד הרפואי כי הרופאים שליוו את ההיריון פעלו שלא על פי הפרוטוקולים המקובלים בתחום הפוריות והמיילדות, או כי גורמי מעבדה התרשלו בביצוע בדיקות הסקר ליולדת, תיתכן הגשה של תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס.

 

חשיבותה של חוות דעת מקצועית בתביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

כדי שניתן יהיה להוכיח בתביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס, שהתביעה היא מוצדקת, עורך הדין אשר מייצג את התובעים נוהג להציג לבית המשפט עדות מטעם רופא מומחה מתחום הגניקולוגיה, המיילדות, או המחלות הגנטיות.

ביכולתה של חוות דעת שכזו להכפיל את האפקטיביות של התביעה ולשפר במידה ניכרת את הסיכויים להשגת פיצוי כספי ראוי להורים שתינוקם נפגע מרשלנות רפואית באבחון של מחלת טיי זקס.

היות והליכים משפטיים שנוגעים למחדלי רשלנות רפואית עוסקים לרוב במושגים רפואיים מורכבים אשר דורשים ידע מקצועי נרחב, חוות דעת מטעם רופא מומחה מהתחום האמור הינה חיונית ביותר לחיזוק טיעוני התביעה ותמיכה בטענה לקיומו של קשר הדוק בין ההתנהלות הרשלנית של גורמי הרפואה סביב אבחון המחלה, ובין לידתו של ילד חולה.

 

רוצים ללמוד עוד על רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס? פה בנבחרת המשפטית, תוכלו למצוא מידע נוסף בנוגע לדיני רשלנות רפואית, לצד עורכי דין מן השורה הראשונה שיוכלו לסייע לכם בהגשת תביעת פיצויים ומיצוי של זכויותיכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
סטטוסקופ

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של