רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה

מחלת סקלרודרמה היא מחלה של מערכת החיסון הידועה גם בשם "טרשת רקמות החיבור". זוהי מחלה שפוגעת בעיקר בעור של החולה, אך עשויה גם לפגוע בכלי הדם. מהותה של מחלת סקלרודרמה היא הקיום של עודפי קולגן בגוף החולה. קולגן הוא חלבון שתומך ברקמות החיבור בגוף האדם. כאשר חלבון זה מצוי בגוף בכמות תקינה, יש לו תפקיד חשוב לבריאותנו. יחד עם זאת, מצב  של עודפי קולגן כמו במקרה של מחלת סקלרודרמה מוביל לנוקשות והתעבות של העור באזורים הפגועים.

מפאת חומרתם של תסמיני המחלה המסבים סבל כה רב לחולים בה, ישנה חשיבות מכרעת לאבחון של מחלת הסקלודרמה בשלב מוקדם ככל הניתן. למרבה הצער, ישנם מקרים לא מעטים שבהם המחלה אינה מאובחנת במועד. במצבים אלו נכון להסתייע בחוות דעת של רופא מומחה למחלת סקלודרמה על מנת לאבחון האם מדובר ברשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה ובהחמרה שניתן היה למנוע בעזרת תשומת לב מספקת מצד רופאיו של המטופל.

 

מהי רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה

המחלה המכונה סקלרודרמה היא מחלה התוקפת מטופלים רבים, בשלבים שונים של החיים. אף שמדובר בדרך כלל במחלה שעשויה להיות מזוהה כמחלה העוברת בתורשה, לא נמצאו הגנים המדויקים המאפשרים אבחון מוקדם של המחלה. עם זאת, הסימפטומים של המחלה מאפשרים אבחון שלה והענקת טיפול מהיר ואיכותי במחלה. יחד עם זאת, לא אחת מתברר שרופאים התרשלו הן באבחון המחלה והן בטיפול בה.

 

הקושי באבחון מחלת סקלרודרמה

מחלת סקלרודרמה פוגעת בממוצע באדם אחד מכל 1,000 אנשים. הסיכוי ללקות במחלת סקלרודרמה הם, אם כן, עשירית אחוז. מחלת סקלרודרמה היא אחת המחלות היותר בעייתיות לאבחון ולטיפול. הבעיה העיקרית עם מחלה זו נוגעת לעובדה שלא פשוט לזהות באופן חד משמעי את הגורמים להופעתה. משום שכך, כמעט בלתי אפשרי לטפל בגורמים למחלה באופן ישיר, אלא אך ורק בתסמיניה השונים של הסקלודרמה.

רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה
רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה

כיצד מתבצע אבחון של מחלת סקלרודרמה

אף שלא ניתן להצביע בוודאות על הגורמים למחלת סקלרודרמה, יש לה מאפיינים תורשתיים. משמעות הדבר הינה שמי שבמשפחה שלו יש או היו אנשים שלקו במחלה, נמצא בסיכון גבוה יחסית ללקות בסקלרודרמה בעצמו. לרוב, התסמינים הראשונים של המחלה מתגלים אצל גברים ונשים בטווח הגילאים 30 עד 50. כבר כאשר מתגלים התסמינים הראשונים, חשוב לבצע בדיקות שיאששו או יפריכו את האפשרות לקיומה של מחלת סקלרודרמה.

 

החשיבות של אבחון מחלת סקלרודרמה בשלביה המוקדמים

ככל שמחלת סקלרודרמה מתגלית בשלב מוקדם יותר, כך ניתן לטפל בתסמינים שלה באופן יעיל יתר ולמנוע או לכל הפחות להפחית, את הנזקים הגופניים שעתידים להיגרם כתוצאה מן המחלה החמקמקה הזו.

 

סוגים של מחלת סקלרודרמה והשוני בתסמינים שלהם

לרפואה ידועים שני סוגים עיקריים של סקלרודרמה:

 

סקלרודרמה מוגבלת

הסקלרודרמה המוגבלת היא מחלה שהתסמינים שלה קלים יותר, כפי שכבר הוזכר לעיל. המחלה הזאת משפיעה בעיקר על הידיים של המטופל, הזרועות והפנים שלו. גם בגרסתה המוגבלת, הסקלרודרמה עלולה לגרום לאי נוחות רבה. אם התסמינים אינם מטופלים בזמן ובצורה נכונה, הם עלולים לגרום אי נוחות במקרה הטוב, ומוגבלות של ממש במקרה הפחות טוב. הסקלרודרמה המוגבלת מתאפיינת גם ביתר לחץ דם ריאתי.

 

סקלרודרמה מפושטת

שמה העברי של המחלה מצביע גם על המהות שלה. סקלרודרמה מופשטת עלולה להשפיע על אזורים גדולים יותר של העור. בנוסף, המחלה בגרסתה המורחבת עלולה להשפיע לרעה גם על איברים נוספים בגוף. עם האברים כאמור לעיל ניתן למנות את הכליות, הלב, הושט והריאות.

 

העילות להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה

להלן שתי העילות השכיחו להגשה של תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית באבחון סקלרודרמה

 

איחור באבחון מחלת סקלרודרמה

כאמור, הסימפטומים של מחלת הסקלרודרמה הם ברורים, ולרוב לא ניתן לייחס אותם לשום בעיה רפואית אחרת. ככל שהמחה מאובחנת מוקדם יותר, כך אפשרויות הטיפול עשויות להיות יעילות יותר. סקלרודרמה שאובחנה באיחור יכולה בהחלט לשמש עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית.

 

אבחון שגוי של מחלת סקלרודרמה

אבחון מחלה באופן כללי, ואבחון של סקלרודרמה בפרט, מתבסס על ביצוע הבדיקות המתאימות ומעקב אחרי התוצאות שלהן. רשלנות בביצוע הבדיקות, או לחילופין ביצוע בדיקות שלא היו מתאימות ולא אבחנו את המחלה, עשויות להוות עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה והנחיצות של חוות דעת מומחה בתביעה

אחד האמצעים לבדיקת ההיתכנות של הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה הינו קבלת חוות דעת רפואית. חוות הדעת צריכה להינתן על ידי רופא מומחה, המכיר את הנושא ויודע לזהות את הכשלים האפשריים לכאורה באבחון, בביצוע הבדיקות או בטיפול במחלה. נכון אמנם לומר שלא ניתן לטפל במחלה ובגורמים לה.

עם זאת, טיפול נכון, מהיר ויעיל הסימפטומים של המחלה יכול לסייע לחולה בשמירה על הבריאות ועל החיים התקינים לאורך זמן. חוות הדעת הרפואית תזהה את הכשלים כאמור לעיל, ותהווה בסיס להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

 

חשיבות הסיוע המשפטי בתביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה

אם מי שסובל מתסמיני סקלרודרמה או בני המשפחה שלו חוששים שהאבחון, הטיפול או המעקב אחרי המחלה היו לקויים, הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לשירותיו הטובים של עורך דין רשלנות רפואית. עורך הדין יבחן את הנתונים וימליץ על המשך הדרך. בנוסף למסמכים, יבקש עורך הדין חוות דעת רפואית שתציג את הכשלים האפשריים באבחון ובטיפול.

בהמשך, עורך דין רשלנות רפואית ילווה את התובע לאורך כל הדרך עד להשגת התוצאות הרצויות בתביעה הזאת. בחירה נכונה של עורך דין המתמחה בתחום, יכולה להגדיל את הסיכויים להשגת תוצאה טובה.

 

מעוניינים בפרטים נוספים על רשלנות רפואית באבחון מחלת סקלרודרמה? בנבחרת המשפטית, תוכלו ללמוד על כל מה שקשור בדיני רשלנות רפואית ולאתר עורך דין שיסייע לכם במאבקכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
אבחון

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של