רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה

סרטן הפה הוא מחלה שכיחה יחסית שמהווה חלק מקבוצה של מחלות ממאירות של חלל הפה והלוע. סרטן הפה יכול להתפתח בכל אזור בחלל הפה, אך רוב סוגי הגידולים הסרטניים בפה מתחילים בסביבת הלשון ורצפת הפה.

רבים ממקרי התמותה מסרטן הפה והלוע ניתנים למניעה על ידי אבחון של המחלה בשלביה ההתחלתיים, אולם בעקבות היעדר מודעות מספקת בציבור ובמקרים מסוימים – גם חוסר תשומת לב ראויה מגורמים במערכת הבריאות הציבורית, רבים מהחולים לא מאובחנים בזמן. בשורות להלן נדון ברשלנות רפואית באבחון סרטן הפה, בהשלכותיה ובדרכי ההתמודדות עמה במישור המשפטי.

על שכיחותו של סרטן הפה באוכלוסיה הכללית

סרטן הפה הוא למעשה הסרטן השמיני בשכיחותו מבין שלל המחלות הממאירות מהן סובלים אנשים בעולם. לכן ניתן היה לצפות כי הרופאים יהיו מיומנים באבחון המחלה בשלביה המוקדמים. למרבה הצער, במדינת ישראל עדיין חסרה מודעות למחלה, ולכן ישנם מקרים לא מעטים שבהם היא מתגלה במועד מאוחר מדי.

 

חשיבות האבחון המוקדם של סרטן הפה

סרטן הפה הינו מחלה ממארת וקטלנית מאין כמוה, שתוקפת את החולים בה באחד האיברים החיוניים והרגישים ביותר בגוף האדם, שהוא הפה. במקרים שבהם סרטן הפה שולח גרורות לאזורים אחרים בגוף החולה, הוא לרוב עובר באמצעות מערכת הלימפה. תאי הסרטן שחודרים למערכת הלימפטית, מופיעים לראשונה ברבים מהמקרים בבלוטות הלימפה בצוואר.

משם יכולים התאים הסרטניים להתפשט הלאה לחלקים נוספים בצוואר, אל הריאות ולמערכות חיוניות אחרות בגופו של החולה. חלון הזמן בו ניתן לאתר ולטפל בסרטן הפה ביעילות הוא קצר למדי, וככל שחל עיכוב רב יותר באבחון המחלה, כך קטן הסיכוי לשרוד אותה. ניתן לומר אם כך, שעל רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה, מטופלים משלמים בחייהם.

 

על רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה והשלכותיה הקשות

רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה עשויה להתרחש באחת משלוש דרכים עיקריות:

  1. איחור באבחון המחלה
  2. אבחון שגוי של המחלה
  3. אי אבחון כלל
רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה
רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה

המשמעות של רשלנות רפואית באבחון המחלה בכל אחד מן המקרים הללו, הינה שחלון הזמן שבו למטופל ישנה הזדמנות לטפל במחלתו ולאפשר לעצמו להחלים ממנה, הולך ומצטמצם ואף נסגר לחלוטין. כלומר, ניתן לומר שרשלנות רפואית באבחון של סרטן הפה, לא רק שתורם באופן ישיר להחמרת המחלה אלא גם מקצר כפועל יוצא את תוחלת החיים של החולה.

 

הגורמים הידועים להתפתחות סרטן הפה שהרופאים מצופים לזהות

בין הגורמים השכיחים להתפתחותם של גידולים ממאירים בחלל הפה, ניתן למנות:

  • עישון – צריכה של סיגריות ומוצרי טבק הוכחה לא זה מכבר, כגורם שתורם באופן משמעותי להתפתחות של סרטן הפה.
  • צריכה מופרזת של אלכוהול – גם צריכת אלכוהול מוגברת מגדילה את הסיכון לתחלואה בסרטן הפה והלוע. כאשר צריכת האלכוהול מתבצעת בקביעות יחד עם צריכת מוצרי הטבק או הסיגריות, הסיכויים לחלות בסרטן חלל הפה ואורופרינקס גדלים אף יותר.

למרבה הצער, אף שברור מי הם האנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון הנ"ל, רבים מן המטופלים בכל זאת אינם מאובחנים במועד. זאת חרף העובדה שרבים מהם מראים תסמינים אשר מעידים על האפשרות לכך שהמחלה מתפתחת בגופם.

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה שמתבטאת באי הפניית המטופל לבדיקות

ישנם תסמינים ספציפיים שעשויים להעיד על כך שאדם סובל מסרטן הפה, וביניהם:

  • כתמים / טלאים שטוחים בחלל הפה או על גבי השפתיים שצבעם לבן, שילוב של אדום ולבן, או אדמדם (כתמים לבנים הינם השכיחים ביותר והם הופכים לעתים לגידולים ממאירים)
  • נגעים בולטים (בשלבי הסרטן המתקדמים יותר) המלווים בכאב
  • ריח לא נעים מהפה
  • קשיים בדיבור
  • פצע קשה ריפוי על גבי השפתיים או בחלל הפה
  • דימומים בפה
  • שיניים רופפות
  • קשיי בליעה או כאבים בבליעה
  • בעיות בהרכבת השיניים התותבות
  • גוש באזור הצוואר
  • כאבי אוזניים

כאשר מטופל מדווח על חלק מן הסימנים האלו או על כולם, רופאיו מצופים להפנותו ללא דיחוי לביצוע בדיקות שישללו את האפשרות לכך שהוא חולה בסרטן הפה.

 

כיצד ניתן להימנע מרשלנות רפואית באבחון סרטן הפה?

מאחר ולעתים כאשר גידולים סרטניים בחלל הפה עדיין בשלביהם הראשוניים, הסימפטומים המלווים אותם הם קלים יחסית או בלתי מורגשים על ידי המטופל, ביצוע בדיקה יסודית של הפה והלוע על ידי כל רופא שמבחין בנגעים בחלל הפה, היא קריטית מאין כמוה.

למותר לציין כי לא בכל מקרה של הופעת תסמינים מסוג זה, מדובר בהכרח בסרטן הפה, משום שאלו הם סימפטומים שאופייניים גם למחלות זיהומיות ובעיות מסוגים אחרים בחלל הפה. לכן חשוב לשלול את האפשרות לסרטן הפה והלוע על ידי הפניית המטופל לביצוע בדיקות רלוונטיות כמו ביופסיה.

 

אילו בדיקות אבחנתיות מסייעות באבחון של סרטן הפה?

כאשר אדם מדווח לרופא המשפחה או רופא השיניים שלו על תסמינים שעלולים לרמז על כך שהוא חולה בסרטן פה, נדרש הרופא המטפל בו לבצע בדיקה יסודית של חלל הפה והלוע של המטופל, בחיפוש אחר כתמים לבנים או כתמים אדומים, נפיחות, גושים או בעיות מסוגים אחרים.

במסגרת בדיקהת אבחון זו חשוב לבחון באופן קפדני את תקרת הפה, החלק האחורי של הגרון, ואת האזור הפנימי בלחיים ובשפתיים. יש לבחון ביסודיות גם את הלשון, לרבות צידי הלשון וחלקה התחתון, ולהתבונן על רצפת הפה. בנוסף לאלו, נדרש הרופא המטפל לבצע בדיקת מישוש של קשריות הלימפה בצוואר של המטופל.

במידה ובבדיקה נמצא אזור בפה או הגרון שאיננו תקין, נהוג לבצע בדיקת ביופסיה על ידי נטילת דגימה מהרקמה החשודה, תחת הרדמה מקומית (או כללית במקרים שעולה הצורך). הרקמה שנלקחה במסגרת הביופסיה נבדקת באמצעות מיקרוסקופ, בחיפוש אחר תאים סרטניים. למעשה זוהי הדרך הוודאית ביותר בה ניתן לוודא כי האזור שאיננו תקין הינו סרטני.

 

דרכי ההתמודדות עם רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה בפן המשפטי

ההתמודדות עם רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה, אינה פשוטה משום בחינה – לא במישור הבריאותי, לא במישור הרגשי וודאי שלא בפן המשפטי. הגשת תביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה, מחייבות בקיאות בכלל היבטים המשפטיים של התהליך וכן מומחיות רפואית במחלות אונקולוגיות בחלל הפה והלוע.

מסיבות אלו נהוג להסתייע בעורך דין מקצועי להגשת התביעה. עורכי דין המתמחים בליווי תביעות רשלנות רפואית מסוג זה, עובדים בדרך כלל עם יועצים מומחים שיכולים לבחון את התנהלות גורמי הרפואה במקרה המדווח על מנת להכריע האם קיימת עילה מוצקה להגשת תביעת נזיקין עם פוטנציאל משמעותי להשגת פיצוי כספי ראוי לנפגעי הרשלנות הרפואית.

 

מעוניינים ללמוד עוד על רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה? באתר "הנבחרת המשפטית", תוכלו לאתר מידע נוסף בנושא זה ובנושא של דיני רשלנות רפואית, לצד עורכי דין איכותיים ומסורים שישמחו לעמוד לרשותכם.

סרטן הפה נחשב למחלה קטלנית, כזו שתוקפת את החולים בה באחד מהאיברים הרגישים וחיוניים ביותר עבור כל אחד. חשוב מאוד לאבחן בשלב מוקדם את סרטן הפה מכיוון שבמקרים רבים, הסרטן עשוי להתפשט אל אזורים אחרים בגוף וכדאי לאבחן מוקדם את המחלה כדי להימנע מהתפשטות זו.
רשלנות רפואית באבחון סרטן הפה עשויה לבוא לידי ביטוי ב-3 דרכים עיקריות. הראשונה, במצב שבו הרופא המטפל או האונקולוג, איחר באבחון של המחלה. השנייה, במצב שבו המטופל קיבל אבחון שגוי של המחלה והשלישית, מצב שבו המטופל לא אובחן כלל כחולה בסרטן הפה.
מטופל שחולה בסרטן הפה, יש לו חלון זמנים שבו הוא יכול לטפל במחלה שלו. כאשר ישנה רשלנות רפואית באבחון המחלה, המטופל מאבד זמן יקר. כך שרשלנות זו חמורה מאוד מכיוון שהיא מחמירה את מצבו הרפואי של המטופל ומקצרת את תוחלת החיים שלו בעקבות כך.
בהחלט, ישנם תסמינים שעשויים להעיד כי המטופל סובל מסרטן הפה, מדובר בין היתר בכתמים לבנים שמופיעים בחלל הפה, בקושי בדיבור, נגעים בולטים, דימומים חוזרים בפה ועוד. במצבים שבהם הצוות הרפואי מאבחן את התסמינים הללו בזמן, הם יכולים להימנע מרשלנות רפואית.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
פרצוף מעשן

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של