רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר חולשת על מספר סוגי מחדלים אפשריים, החל מביצוע בדיקה רשלני ומסוכן וכלה בהימנעות הרופא מלשלוח את ההרה לבדיקה למרות שמצבה מצריך זאת. מה בודקים במסגרת דיקור מי השפיר, מהם הסיכונים בה ומתי הדבר עשוי להיחשב כרשלנות רפואית? כאן תמצאו את כל התשובות:

לאורך ההריון, ישנן כמה וכמה בדיקות שגרתיות הבודקות את מצב העובר והתפתחותו, לצד מספר בדיקות המנטרות את מצבה הבריאותי והנפשי של ההרה. בדיקות אלו נועדו כדי לעקוב ברציפות אחר ההתפתחות ולזהות כל מצב בלתי תקין שעשוי להצביע על בעיה או סכנה בריאותית.

רוב הבדיקות הללו מבוצעות בקופות החולים או מחלקות בתי החולים, כאשר היעדר הפניה לבדיקה מסוימת, התעלמות מתוצאות בדיקה, פענוח לקוי או שגוי עשויים להביא לכך שהתינוק יוולד עם מומים או בעיות בריאותיות קשות.

בדיקת מי שפיר, מהי?

את בדיקה זו לא כל היולדות נדרשות לעבור ולמעשה, בדיקה זו מהווה המלצה בלבד שכן היולדת אינה מחויבת לבצעה ובאפשרותה לבחור בבדיקות אלטרנטיביות כמו NIPT או ביצוע צ'יפ גנטי.

ועם זאת, בדיקת מי שפיר שמתאימה להרות בין השבוע ה-16 ועד השבוע ה-20 פחות או יותר, נועדה לאתר מומים מולדים ותוצאותיה מדויקות ב-99%. זאת להבדיל מיתר הבדיקות, שמכסות הרבה פחות מכך.

 

מהלך הבדיקה

בדיקת מי שפיר היא בדיקה פולשנית, במהלכה דוגמים את נוזל מי השפיר מתוך חלל הרחם במעבדה מיוחדת ומגלים האם ספירת הכרומוזומים תקינה, או שמא מצביעה על בעיה כרומוזומלית כלשהי (שכפול כרומוזומים, היעדר כרומוזום מסוים וכן הלאה).

הדגימה מבוצעת על ידי מחט דקה וארוכה המוחדרת לתוך שק מי השפיר ועליה לשאוב לפחות 20 סמ"ק של נוזל, אם כי לרוב המעבדה תוכל להסתפק גם בפחות מכך כדי לבצע את הבדיקה. התוצאות מתקבלות תוך שלושה שבועות, אם כי הנטייה לרוב היא להצגת תשובה בתוך כשבוע.

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר
רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

אילו מומים ניתן לאתר בבדיקה?

המום המוכר ביותר שמזוהה בבדיקות מי שפיר הוא תסמונת דאון (טריזומיה בכרומוזום ה-21). בנוסף ניתן לאתר את המחלה הקשה סיסטיק פיברוזיס, שבה היילודים לוקים בקשיי נשימה מורכבים ואינם שורדים שנים רבות.

חולים אלו נתמכים רפואית עד סוף ימיהם. מחלות נוספות שמאותרות על ידי בדיקת מי השפיר הן: תסמונת האיקס השביר (תסמונת מרטין בל), תסמונת בלום, מחלת גושה ועוד.

 

למי מומלצת בדיקת מי השפיר?

  • נשים שגילן מעל 35
  • נשים עם סיכון מוגבר לתסמונת דאון כתוצאה מגיל מבוגר או בשל בדיקת סינון שהגבירה חשד לכך (הדבר מתברר לרוב במסגרת הייעוץ הגנטי)
  • במצב של חלבון עוברי גבוה בדמה של האם, מה שעשוי לגרום למום פתוח בדופן הבטן או בתעלה
  • כאשר קיים סיכון למחלה תורשתית, כמו נשאיות של תסמונת האיקס השביר
  • כאשר סקירת מערכות מוקדמת חושפת ממצאים מחשידים לבעיות גנטיות
  • בעקבות הדבקה במחלה זיהומית כלשהי (לדוגמה CMV)
  • הריונות מרובי עוברים

 

סוגי רשלנות בבדיקת מי השפיר

חשוב להבין שבדיקת מי השפיר היא בדיקה שכיחה ביותר, אותה מבצע רופא מומחה בלבד. למרות זאת, מדובר בבדיקה הכרוכה בסיכון, בייחוד מאחר והחשש המרכזי הוא דיקור התינוק או האם במהלך נטילת הדגימה.

בנוסף, אם הבדיקה מבוצעת ללא מעקב אולטרסאונד כנדרש, או שבוצעה על ידי רופא שאיננו מיומן מספיק או רופא מתמחה שאיננו מוסמך לכך, תיתכן רשלנות רפואית. גם מקרים שבהם לא הוסברו לאישה הסכנות והשלכות הבדיקה מוגדרים כאי מתן הסכמה מדעת, מה שסולל דרך כמעט מובהקת לגרימתה של רשלנות רפואית.

אפשרות נוספת שעשויה להצביע על רשלנות רפואית, היא כאשר התרחש פענוח לקוי או אבחון רשלני של מחלות גנטיות או מומים. תינוק שנולד עם נכות קשה כתוצאה מ"פספוס" הנתון מבדיקת מי השפיר, עשוי להוות עילה חזקה לתביעה. זאת משום שפענוח מתאים היה מאפשר להורים להחליט לגבי המשך ההריון.

במקרה לדוגמה, אישה בהריונה הראשון שהופנתה לבדיקת מי שפיר בשל גילה, עברה הפלה יזומה לאחר שתוצאות הבדיקה שיקפו עובר עם מומים רבים. לאחר ההפלה, התברר כי טענות אלו היו לקויות וייתכן שלא היה צורך להפסיק את ההריון.

סוג נוסף של רשלנות הוא כאשר הרופא איננו ממליץ על בדיקת מי השפיר למרות שישנם ממצאים או השתייכות לקבוצת הנבדקים.

כך קרה במקרה שבו הרופא סירב לבצע בדיקת מי שפיר להורים בני דודים מדרגה ראשונה, על אף אבחנת ההריון עם מיומה. בית המשפט האשים את הרופא ברשלנות בגין אי ביצוע הבדיקה, מה שהיה יכול להצביע על המחלה (ציטרולינמיה) ממנה סובל הבן שנולד להם.

 

הגשת התביעה והוכחת הנזק

אם התרחשה רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר, היא תוגש כנגד המוסד הרפואי שבו בוצעה הבדיקה, או כלפי הצוות הרפואי שערך אותה בפועל. הרשלנות כאמור, היא ביטוי לנזקים שנגרמו לאם או לעובר. בכל תביעה, חובת ההוכחה היא על התובעים עצמם: עליהם להוכיח ולהראות כי ישנו קשר סיבתי בין המעשה הרשלני שבוצע, לבין הנזק שנגרם.

לפיכך, כל מקרה אחר שאיננו קושר בין רשלנות לנזק או למום כלשהו שלא אותר כראוי בבדיקה, לא ייחשב כרשלנות רפואית. דוגמה לכך היא כאשר הרה איננה נשמעת להוראות המנוחה ביממה שלאחר הבדיקה ומבצעת פעולה שגרמה להתפתחות צירים.

 

הסיכונים בבדיקת מי שפיר

באופן כללי, סיכוי הבדיקה כוללים זיהומים, תסחיף מי שפיר, הפלה ולידה מוקדמת. אם סיכונים אלו הוסברו לאישה בצירוף הנחיות למנוחה לאחר הבדיקה, הרי שלא התרחשה רשלנות מצד הרופאים.

רשלנות בנושא זה תהיה כאשר לא הוסברו הסיכונים בבדיקה ולא ניתנו להרה הוראות או הנחיות שעל פיהן יש לנהוג לאחר הבדיקה במטרה להימנע מסיכונים אלה. כמו כן, אם היה צורך במעקב רפואי לאחר מכן שלא בוצע בפועל וכתוצאה מהיעדר המעקב נגרם נזק, יהיה ניתן לבחון האם מדובר גם כן ברשלנות רפואית.

 

תביעת רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

כדי לעמוד על הקשר הסיבתי והוכחת עילת התביעה, יש לצרף לתיק חוות דעת מומחה. מומחה זה הוא לרוב רופא העוסק בתחום שקשור לתחומי ההריון והלידה (רופא מיילדותי, גניקולוגי, מומחה אולטרסאונד וכד') ותפקידו לתמוך בטענות התביעה, באופן שיאפשר הבנה מלאה וטובה יותר של המקרה והמחדלים שהתרחשו במסגרתו.

 

הליך משפטי מורכב ועמוס

באופן כללי, ניתן לומר שתחום הרשלנות הרפואית בהריון הוא סבוך ומורכב, בעוד שתביעות המתייחסות לבדיקות מי השפיר עשויות להיות מורכבות כפליים, מאחר והדרך להוכחת הקשר הסיבתי בין הנזק למחדל הרפואי עוברת דרך כל מהלך ההריון, הרקע הרפואי והמיילדותי, הבדיקות שבוצעו, חוות הדעת של הרופאים המטפלים והמעקבים, לרבות השתלשלות העניינים בבדיקה עצמה, לפניה ואחריה.

כמות החומר והניירת רבה וגדולה ולכן מומלץ לתייק אותה במקום מסודר על פי סדר כרונולוגי. את מלוא התיעוד הרפואי יש להעביר לעורך הדין, על מנת שיוכל להעריך את הסיכויים להצלחת התביעה ולפרט לגבי סכום הפיצויים האפשרי שיתקבל.

בחלק מהמקרים, ייתכן ויהיה צורך להשלים תיעוד רפואי על ידי הזמנתו מהמוסד הרפואי בו נערכה הבדיקה, לרבות קבלת מסמכים נוספים שנרשמו או נוצרו במסגרת הייעוץ הגנטי שקדם לה. רק לאחר שכל החומר בידיו, יוכל עורך הדין להבין האם קיימת עילה לתביעת רשלנות, מה שעשוי לזכות בפיצויים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של