רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר

חבלה בצוואר עלולה להיות משמעותית ולהשפיע על תפקודים רבים, ולפעמים אף עלולה להיות קטלנית. לכן אבחון וטיפול מהיר בחבלת צוואר הינה קריטית להמשך חיי המטופל ורשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים. כאשר עולה חשד, עוד במהלך הטיפול, כי מתרחשת רשלנות רפואית, אשר לא בודקת לעומק את הנתונים, הגורמים והבדיקות הנדרשות, כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית, המנוסה בתחום זה.

עורך הדין יוכל בשלב הראשון לבדוק את חומרי התביעה האמורה, לרבות תיקו הרפואי של המטופל על כלל התיעודים הקיימים בו ולייעץ לגבי הצדקת התביעה ולהעריך את עלותה.

 

מתי מתרחשת חבלת צוואר ומהם סיבוכיה?

חבלת צוואר עלולה להתרחש בדרגות חומרה שונות, החל  מחבלה כואבת הנובעת מתאונה כאשר הראש מיטלטל ושריריו נמתחים (חבלה הנקראת צליפת שוט) ועד פגיעה בחוליות הצוואר אשר עלולה לגרום לשיתוק. בכל מקרה של חבלה בצוואר עלולים להיגרם סיבוכים למבנים ורקמות סמוכות, כיוון שכלי דם ואיברים חשובים נמצאים באזור זה.

במקרה של חבלה צווארית אחורית עלול להיפגע עמוד השידרה וכלי דם גדולים הנמצאים שם. בחבלה צווארית קדמית עלול להיפגע קנה הנשימה, וושט, בלוטת התריס וכלי דם גדולים וחשובים. בכל אחת מחבלות אלו יבטא הפצוע סימנים ותסמינים שונים אשר יידרשו להדליק נורות אדומות בקרב הרופאים המטפלים.

 

מידת הזהירות הנדרשת בחבלת צוואר

בכל מקרה של תאונה, יש לנהוג בנפגע כאילו ישנה חבלת צוואר ולפנותו באופן זהיר תוך קיבוע צווארון וללא תזוזת עמוד השדרה. החשש הגדול בחבלות צוואר הוא לגרום עוד נזק על הקיים, אשר עלול להיות בלתי הפיך ולגרום לשיתוק הגפיים.

רק בבית החולים, יוכלו הרופאים המטפלים לבחון את חומרת הפגיעה באמצעות בדיקות הדמיה שונות כמו CT או MRI ולקבוע את המשך הטיפול הנדרש. כאשר מאובחנת פגיעה באיברים משמעותיים יש להמשיך את הבדיקות עד לקבלת התמונה המלאה, אשר תאפשר טיפול בכלל הפגיעה.

רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר
רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר

רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר

כאשר מגיע פצוע תאונה לבית החולים, יש להתייחס אליו כאמור כאילו יש לו חבלה בצוואר. המטרה היא לנהוג באופן הזהיר ביותר כלפי חבלה מסוכנת זו, כדי לנסות להעלות על הבעיה מוקדם ככל האפשר ולטפל בה. רופא או צוות רפואי אשר לא יערכו לפצוע המגיע לאחר תאונה את כלל הבדיקות הנדרשות לשלול אבחנה של חבלה צווארית, חוטאים לתפקידם ולא פועלים על פי הסטנדרטים הסבירים הקיימים בתחום זה.

בדיקות אלו נדרשות לא רק במקרה של תאונת דרכים אלא בכל מקרה בו מנגנון הפגיעה עלול היה לגרום חבלה שכזו.

פעולה רשלנית עלולה להתרחש במספר סיטואציות ונקודות חשובות במהלך ניהול הטיפול:

  • אי שליחת הפצוע לצילום צוואר ועמוד שידרה למרות סיפור מקרה אשר מחשיד לחבלה צווארית
  • אי ביצוע בדיקות נוירולוגיות מורחבות ועיכוב באבחון פגיעות נלוות לחבלה הצווארית
  • ביצוע בדיקות הדמיה ללא תמיכה מספקת של המטופל למניעת תזוזה
  • פענוח לקוי או שגוי של תוצאות הבדיקות- באופן אשר עיכב את האבחון והטיפול
  • אי שליחת המטופל לניתוח חירום דחוף, אם התגלה הצורך בכך
  • אי השארת המטופל להשגחה בית החולים לאחר פגיעה צווארית למניעת נזקים מאוחרים

יש לזכור כי לא כל טעות בשיקול דעתו של הרופא יכולה להיחשב כפעולה רשלנית. ההבדל בין שתי הפעולות היא שפעולה רשלנית, המתרחשת בנקודות אלו ונוספות, לא נעשית בכוונה תחילה אולם היא לא נצמדת לנהלים המקובלים במקרים אלה, ולמעשה הרופא המטפל לא פועל כפי שהרופא הסביר היה צריך לפעול, על פי הידע הרפואי הקיים ומידת אחריותו כלפי המטופל.

 

ניהול תביעת רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר

עורך דין רשלנות רפואית אשר ינהל את תיק התביעה יידרש להוכיח שתי נקודות עיקריות: האחת תהיה בנושא עקרון הרופא הסביר. בהוכחה זו יידרש עורך הדין להציג ראיות ממקרים דומים אחרים אשר שם פעלו הרופאים המטפלים באופן שונה והתוצאות היו שונות. ההוכחה השניה אשר נדרשת במשפטים מסוג זה, העוסקים ברשלנות רפואית תעסוק בנושא הקשר הישיר בין הנזק שנגרם לפעולה הרשלנית שהתרחשה.

לשם הוכחה זו יידרש עורך הדין לראיות מקצועיות אשר יכולות להוכיח כי במידה והאבחון והטיפול היו נעשים בזמן הנזק שנגרם היה יכול להימנע. בפגיעה צווארית, במקרה שבו לא בדקו הרופאים את כלל האזור למציאת נזקים משניים, עלול המטופל לסבול מנזקים מאוחרים כמו דימומים, ועד שיתוק ומוות.

 

כלל הראיות לו נדרש עורך דין רשלנות רפואית בתביעת הרשלנות

עורך דין רשלנות רפואית יידרש לאסוף את כל התיעודים הקיימים בתיק התובע, כפי שהם נרשמו על ידי צוות בית החולים. בנוסף הוא יידרש לעוד נתונים קיימים בדוחות המשטרה או בדוחות התאונה אם קיימים. כמו כן נדרש עורך הדין לסיוע של חוות דעת מומחים בתחום, אשר יוכלו להסביר במילים פשוטות ובהירות את המצב הרפואי הסבוך.

כיוון שמומחים אלה מגיעים מהשטח, הלכה למעשה, בית המשפט נוטה לפעול על פי המלצתם, בעיקר בנושא חישוב דמי הפיצויים המגיעים למטופל.

 

לסיכום

רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר עלולה להשפיע על עתידו של המטופל ולגרום לנזקים בלתי הפיכים, לשיתוק ואף מוות. כאשר מגיע פצוע מתאונת דרכים, יש להתייחס אליו כאילו קיימת חבלת צוואר עד אשר אבחנה זו נשללת. החשש הגדול הוא כי ישנה חבלת צוואר והיא עלולה להשפיע על איברים ורקמות סמוכים באופן חמור.

כאשר לא נעשות כל הבדיקות הנדרשות או הטיפול לא מוגש באופן מתאים, עלול הרופא המטפל או הצוות הרפואי להיות חשופים לתביעת רשלנות רפואית. עורך דין רשלנות רפואית אשר מנהל את התביעה ינסה במהלך המשפט להוכיח את עובדת הנזק הנגרם כתוצאה מהפעולה החריגה ולספק למטופל את גובה דמי הפיצויים המקסימליים האפשריים.

 

מעוניינים במידע נוסף על רשלנות רפואית באבחון וטיפול בחבלת צוואר? באתר הנבחרת המשפטית, תוכלו לקרוא עוד על דיני רשלנות רפואית, ולאתר עורך דין רשלנות רפואית שישמח לסייע לכם במיצוי זכויותיכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
צוואר

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של