רשלנות רפואית בטיפול נפשי

רשלנות רפואית בטיפול נפשי עלולה לגרום נזקים רבים למטופל, בנוסף לנזקים שכבר נגרמו לו מהבעיה המקורית אשר בגינה פנה לטיפול. תביעות העוסקות ברשלנות רפואית הינן סבוכות, ופעמים רבות קשות להוכחה חד משמעית. כאשר מדובר על טיפול נפשי, התביעה עלולה להיות סבוכה אף יותר, כאשר עורך דין רשלנות רפואית נדרש להוכיח את הקשר הקיים בין הפעולה הרשלנית שנעשתה לנזק שנגרם למטופל, מכיוון שנזק נפשי קשה מאוד למדידה אובייקטיבית ופשוטה.

לכן, לתביעות מסוג זה, יש להתייעץ ולבחור בעורך דין המנוסה בתחום רשלנות רפואית בטיפול נפשי, אשר יוכל ללוות את התהליך באמפתיה ובמקצוענות.

 

באילו מקרים יכולה להתרחש רשלנות רפואית בטיפול נפשי?

רשלנות רפואית בטיפול נפשי עלולה להיגרם מאבחון לקוי של פסיכיאטר, אשר תוביל לטיפול לא מתאים עבור המטופל. תפקידו של פסיכיאטר הוא לאבחן באופן זהיר ועיקבי את מצבו של המטופל, ולהתאים לו את הטיפול התרופתי או הנפשי שלו הוא זקוק.

במקרה ונעשו שגיאות לא מקצועיות במהלך האבחון, עלול המטופל לקבל תרופות פסיכיאטריות אשר תופעות הלוואי שלהן יסבו נזק גדול יותר מאשר התועלת שלהן. רשלנות רפואית עלולה לנבוע גם מטיפול לא מקצועי של פסיכולוג, אשר גרם נזק למטופל, הן מבחינת אורך הטיפול, הן מבחינת העצות או היעדר שליחתו לטיפול אחר, אשר היה יכול להתאים לו יותר, כמו למשל טיפול תרופתי.

הציפייה מבעל מקצוע, במיוחד בתחום הרפואי, הוא שישמור על מטופליו, ויצליח לזהות, אפילו לפניהם, את המקור ושורשי הבעיה, כמו גם את הפרוגנוזה והמהלך העתידי שלה, והטיפול אשר יוכל לרפא או למנוע הידרדרות וכיוונים לא רצויים.

 

העילות בגינן מוגשת תביעה על רשלנות רפואית בטיפול נפשי

תביעה על רשלנות רפואית בטיפול נפשי עלולה להיות מוגשת במספר סיטואציות. דוגמאות לכך, אפשר למצוא, כאשר אדם בריא מאובחן כבעל מחלה כלשהי, או מוגשת עליו חוות דעת שלילית לבית המשפט או גורם רשמי אחר. כמו כן, כאשר אדם מאושפז ללא צורך, או כאשר מומלצות לו תרופות פסיכיאטריות בעלות תופעות לוואי משמעותיות.

רשלנות רפואית בטיפול נפשי
רשלנות רפואית בטיפול נפשי

מהעבר השני, אדם הלוקה בנפשו שלא מאובחן, עלול גם הוא לסבול מנזקים של רשלנות רפואית. הסיטואציה הקיצונית ביותר היא כאשר לא מאובחנת ומטופלת הפרעה או נטייה אובדנית אשר מתממשת. בכל סיטואציה עורך דין רשלנות רפואית יידרש להוכיח כי הנזק שנגרם למטופל היה קשור באופן ישיר לפעולה הרשלנית אשר נגרמה על ידי הפסיכיאטר או הפסיכולוג המטפל.

איך מנהלים תביעה על רשלנות רפואית בטיפול נפשי?

בדומה לתביעות רשלנות רפואית בנושאים אחרים, כך גם בתביעה על רשלנות רפואית בטיפול נפשי, יש צורך בייצוג וייעוץ של עורך דין רשלנות רפואית שינהל את התביעה. בשלב הראשון, צריך עורך הדין לאסוף את כל החומר הרפואי הקיים בתיק, ולנסות להתחקות אחר השתלשלות האירועים, כפי שהתרחשו במציאות.

לאחר מכן, יידרש עורך הדין להיעזר באנשי מקצוע מהתחום, פסיכיאטרים או פסיכולוגים המנוסים בתחום הטיפול הספציפי הנדון, שיספקו את חוות דעתם על המקרה, ויוכלו לבטא את העובדה כי הנזק שנגרם לא היה קורה לולא הפעולה הרשלנית שנעשתה. כך יטען בבית המשפט, שבמקרה דומה, רופא סביר היה פועל אחרת, ומקבל תוצאה אחרת, טובה יותר בהכרח.

מבחן הרופא הסביר, אשר עומד במרכז המשפט, טוען כי ישנן טעויות רפואיות שעלולות להתרחש, ועם כל הצער שבדבר, הן גם מקובלות, אולם כאשר רופא לא נוהג כפי שהיה מצופה ממנו לנהוג, כמי שאמון על ביטחון ובריאות מטופליו, הוא עלול להיתבע על רשלנות רפואית. משמעות חוות דעת מקצועית שתוכיח זאת, הינה קריטית להצלחת המשפט, ויכולה להפריד בין הצלחה או כישלון של המשפט, במובן תשלום הפיצויים ללקוח.

 

משמעות הניסיון של עורך דין רשלנות רפואית במקרה של רשלנות בטיפול נפשי

יש לזכור כי עצם ההוכחה שאכן הייתה פעולה רשלנית באופן האבחון או הטיפול של הפסיכיאטר, לא מזכה עדיין את המטופל בתשלומי פיצויים כלשהם. כדי להגיע לתוצאה הסופית הרצויה, שהיא לרוב כרוכה בתשלום פיצויים, יש להוכיח כי הפעולה הרשלנית שנעשתה גרמה לנזק משמעותי אצל המטופל.

כאמור, חוות דעת מקצועית של פסיכיאטרים, העוסקים בתחום התביעה, חשובה באופן קריטי, לשכנוע השופט בצדקת הלקוח. אך יש לציין כי רק עורך דין רשלנות רפואית אשר מנוסה בתחום תביעות מסוג זה, יכול לקחת על עצמו את האחריות לסיים את התביעה באופן שירצה את המטופל-הלקוח.

כמו כן, תביעה שכזו, מצריכה ידע מקצועי רב, ניסיון בשכנוע והכרת החוק על בוריו, לצד ליווי אמפתי, רגיש ולא שיפוטי. שופטים שונים תופסים נזק נפשי בצורה שונה, מכיוון שהנזק עלול להיות סובייקטיבי ולא נראה. מלבד ניסיון ומקצוענותו של עורך הדין, כדאי לא להתעלם גם מההיבטים הנוספים שיכולים להוות ערך מוסף ליכולותיו, בעיקר במצבים כמו תביעה על רשלנות, אשר סביר להניח תארך זמן ארוך.

 

לסיכום

תביעה על רשלנות רפואית בטיפול נפשי עלולה להיות סבוכה וקשה להוכחה, ולו רק משום שיש להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הנזק שנגרם למטופל לבין הפעולה הרשלנית שביצע הפסיכיאטר, במהלך האבחון או הטיפול. במיוחד במצבים המערבים טיפול נפשי, ישנו קושי להוכיח את מידת הנזק הנפשי, אשר פעמים רבות, הינו סובייקטיבי ולא נראה על פני השטח.

לשם הוכחת הקשר, נדרש עורך דין רשלנות רפואית להיעזר בחוות דעתם של פסיכיאטרים נוספים, המהווים גורם אובייקטיבי, ושיוכלו לטעון כי הפעולה הרשלנית לא הייתה נעשית על ידי הרופא הסביר. מבחן הרופא הסביר, אשר עומד במרכז המשפט בתחום הרשלנות הרפואית, מדגיש כי אם היה הפסיכיאטר נוהג בהתאם להמלצות הרפואיות והמידע שהיה ברשותו, בדומה לכל רופא סביר אחר, התוצאה המתקבלת הייתה שונה.

רשלנות רפואית בתחום הטיפול הנפשי יכולה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים – למשל אם הגורם הרפואי המטפל לא אבחן את מצבו של המטופל באופן נכון ואמיתי, כך שהוא התאים לו טיפול תרופתי שאינו מתאים או במינון שאינו הולם את מצבו של המטופל.
ניתן להגיש תביעה של רשלנות רפואית במידה ולמטופל נגרם נזק עקב התרשלותו של הגורם הרפואי המטפל, כאשר ניתן להוכיח שהנזק נגרם באופן ישיר כתוצאה מהתרשלות זו. כך למשל אם הגורם המטפל נתן למטופל תרופות בעלות תופעות לוואי חזקות, שלא היה צורך אמיתי בנטילתן, ניתן לתבוע אותו.
חוות דעת מומחה מתחום הפסיכולוגיה או הפסיכיאטריה תמיד תוכל לסייע לתביעה במצבים של רשלנות רפואית בטיפול נפשי. המומחה יוכל להבהיר לבית המשפט כיצד הגורם המטפל היה אמור להתנהג ומהם הפרוטוקולים שהוא היה אמור לפעול לפיהם, כך שניתן יהיה לראות בבירור את מידת התרשלותו.
בתחום הרשלנות הרפואית ישנן מספר הוכחות שיש להוכיח בפני בית המשפט על מנת לזכות בתביעה, והגורם בעל הסיכויים הטובים ביותר להשיג הוכחות אלו ולנהל את התביעה באופן האיכותי והמקצועי ביותר הוא עורך דין רשלנות רפואית, שמכיר לעומק את המערכת הרפואית והמערכת המשפטית.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
אישה לוקחת ידיים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של