רשלנות רפואית במחלת בשבץ מוחי

שבץ מוחי, או אירוע מוחי (CVA) הינו אירוע אשר עלול להותיר את החולה עם נכות בלתי הפיכה ואף במצב חמור יותר, לגרום למותו. רשלנות רפואית בשבץ מוחי עלולה להוביל לתוצאה גרועה ואף נזק קשה, גם אם האירוע עצמו היה בדרגת חומרה קלה יותר.

כך או כך, בכל חשש או חשד למחדל רפואי, רצוי להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בתיקי רשלנות רפואית, שיוכל לייעץ באופן פרטני לגבי המשך התביעה, לאמוד את עלותה ולנהל את התביעה בבית המשפט. בדרך כלל, משפטים העוסקים ברשלנות רפואית מסתיימים בתשלום דמי פיצויים גבוהים, אולם הם עלולים לארוך זמן רב, ולכן יש להתאזר בסבלנות.

כיצד מאבחנים שבץ מוחי?

אבחון השבץ, הטיפול בו והפרגונוזה הצפויה לו תלויים בסוג האירוע המוחי. ישנם שני סוגי שבץ, כאשר האחד מקורו באי אספקת חמצן למוח (שבץ מוחי איסכמי), והשני מקורו בדימום מוחי (שבץ מוחי המורגי). שבץ מוחי איסכמי עלול להתרחש בעקבות חסימת אחד מכלי הדם אשר מובילים חמצן אל המוח על רקע הצטברות שומנים, קריעת כלי הדם או על רקע אירוע לבבי ושליחת קרישי דם אשר יחסמו את כלי הדם.

בשבץ המורגי ישנה הפסקת מעבר חמצן בעקבות דימום של כלי דם עיקריים ונזק משני כתוצאה מכך. למרות שהסיבות לשני סוגי האירועים שונים, בדרך כלל התוצאה תהיה דומה. לא תמיד אפשר לאבחן את השבץ לפני התרחשותו, מכיוון שלא תמיד ברורה קבוצת הסיכון או הגורמים אשר יובילו לאירוע זה.

אולם מרגע התרחשות השבץ, יש לאבחנו באופן המהיר ביותר, כדי לטפל בו, לפני הידרדרות מצבו של החולה ופגיעה גדולה יותר בתפקודי המוח.

 

רשלנות רפואית בשבץ מוחי – סיכונים וסיבוכים של שבץ מוחי

שבץ מוחי עלול לפגוע בתפקודי המוח המשמעותיים ביותר. פעמים רבות, בזמן האירוע המוחי, לא ידוע רבות על האזורים שייפגעו, אולם לאחריו ניתן יהיה לראות את הנזקים שנעשו. על פי האזור שנפגע מחוסר החמצן, יקבע הנזק שהתרחש. חולה אשר חווה אירוע מוחי עלול לסבול מנזקים לדיבור, להליכה, לראייה, למחשבה, אשר חלקם עלולים להיות בלתי הפיכים וחלקם יידרשו שיקום ארוך וכוח סבל רב על מנת להתגבר עליהם.

רשלנות רפואית במחלת בשבץ מוחי
רשלנות רפואית במחלת בשבץ מוחי

הצמתים בהן עלולה להתרחש רשלנות רפואית בשבץ מוחי

רשלנות רפואית בשבץ מוחי עלולה להתרחש בשלוש נקודות זמן עיקריות:

  1. רשלנות רפואית בשבץ מוחי לפני האירוע עצמו
  2. רשלנות רפואית בשבץ מוחי בעת האבחון
  3. רשלנות רפואית בשבץ מוחי בעת הטיפול באירוע

 

רשלנות רפואית בשבץ מוחי לפני האירוע עצמו

לא תמיד ידועים כל גורמי הסיכון הקיימים אצל מטופל זה או אחר, אשר יכולים להתריע על אירוע מוחי פוטנציאלי. אולם, על הרופא המטפל להפעיל שיקול דעת, ולבחון מטופלים אשר עלולים להיות בקבוצת סיכון, במיוחד על רקע אירוע מוחי בעבר. כמו כן, יש לבדוק מטופלים בעלי לחץ דם גבוה, סוכרת, פרופיל שומני ובעלי רקע של פרפור חדרים.

אם חטא הרופא המטפל, ולא ערך את כל הבדיקות הנחוצות כדי לגלות את האירוע המוחי עוד לפני שהתרחש, עלול הדבר להיחשב כרשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בשבץ מוחי בעת האבחון

כאמור, שבץ מוחי חייב להיות מאובחן באופן המהיר ביותר, לפני שאזורים נוספים במוח ינזוקו. לפיכך, יש לשים לב לכל אותם תסמינים אשר מבטא החולה, וצריכים לעורר נורת אזהרה אצל הרופא המטפל. בדרך כלל ישנם תסמינים אשר עשויים להעיד על התרחשות השבץ המוחי, אולם עלולים להיות מקרים נוספים אשר התסמינים אותם יבטא החולה לא יעידו בהכרח על קיום אירוע מוחי.

באותם מקרים, עדיין אחראי הרופא המטפל לבדיקות מקיפות, אשר יוכלו לברר את הסיבה.

 

רשלנות רפואית בשבץ מוחי בעת הטיפול באירוע

לאחר האבחון, גורם הזמן הינו קריטי להצלת החולה ולמניעת נזקים בלתי הפיכים. כאשר מתרחשת פעולה רשלנית בעת הטיפול באירוע, משמעותו הוא איבוד זמן יקר ואובדן סיכויי החלמה או ריפוי. רשלנות זו יכולה להתבטא בחוסר תיאום בין הגורמים השונים בבית החולים, או בהחלטה שגויה לטיפול הנדרש והתאמתו לחולה הספציפי.

כך למשל, בטיפול במדללי דם, יש לקחת בחשבון את עלות התועלת הקיים בטיפול לעומת מחלות אחרות מהם סובל המטופל. יש לזכור כי לא כל טעות בשיקול הדעת של הרופא יכולה להיחשב כרשלנות רפואית. פעולה רשלנית הינה פעולה אשר לא לוקחת בחשבון את כלל הגורמים בתמונה הרחבה, ולא עוקבת אחר הנהלים והסטנדרטים הרפואיים המקצועיים הקיימים בתחום.

 

ניהול תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית בשבץ מוחי

במהלך המשפט, ינסה עורך דין רשלנות רפואית להוכיח כי הנזק אשר נגרם למטופל נובע באופן ישיר מן המחדל הרפואי שנגרם לו. כמו כן, ידרש עורך הדין להציג תימוכין לכך שהרופא המטפל לא פעל בהתאם למה שהיה מצופה מהרופא הסביר.

בשביל להוכיח זאת, ידרש העו"ד לאסוף את מכלול הנתונים הרפואיים שהצטברו בתיק, לרבות היסטוריה רפואית, שליחה לבדיקות, פענוח הבדיקות ועוד. כמו כן, הוא יידרש לחוות דעת מומחים בתחום, נוירולוגים, אשר יוכלו לתאר ולבאר את השתלשלות האירועים בתיק האמור ולהסביר מהי הפעולה החריגה שבוצעה על סמך דוגמאות דומות שהתרחשו שבסופן התוצאות היו שונות.

 

לסיכום

רשלנות רפואית בשבץ מוחי עלולה להשאיר את החולה עם נזק ונכות בלתי הפיכים, ובמקרים חמורים יותר אף להוביל למותו של החולה. בכל חשש לרשלנות רפואית בשבץ מוחי יש לפנות לעו"ד המתמחה בתיקי רשלנות רפואית מסוג זה, שיוכל לאמוד את עלות התביעה ולבדוק את הצדקתה.

כדי להוכיח שהנזק שנגרם למטופל נבע באופן ישיר מהפעולה הרשלנית וכי הרופא המטפל לא פעל על מי שניתן היה לצפות מ"הרופא הסביר", עורך הדין יזדקק לכל החומר הרפואי הקיים בתיק ולחוות דעתם של נוירולוגים מומחים בתחום. חוות דעת מקצועית אשר תוכל לבאר את המקרה ולהסביר את רצף האירועים תוביל למסקנה המתבקשת לגבי תשלום של פיצויים.

מעוניינים לדעת עוד על רשלנות רפואית בשבץ מוחי? בנבחרת המשפטית שלנו, תוכלו לאתר מידע נוסף על דיני רשלנות רפואית ולמצוא עורכי דין מנוסים שישמחו לספק לכם הכוונה אישית בנושא.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מוח

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של