רשלנות רפואית במתן תרופות

טווח הטעות של רופאים הוא אינו גדול כמו טווח הטעות של העוסקים במלאכות אחרות. כאשר אנשים עושים טעויות בעבודה שלהם, זה גורר אי נוחות או הפסדים כספיים במקרי קיצון, אך כאשר רופא טועה, זה יכול לעלות גם בחיי אדם. המונח רשלנות רפואית הוא מונח מורכב מאוד, מפני שקשה להוכיח שרופא לא ביצע את עבודתו כראוי.

אולם למרבה הצער, בהחלט ישנם רופאים שפועלים בקלות דעת ומסוגלים לפגוע קשות בבריאותם של מטופלים, באופן שבהחלט ניתן היה למנוע בעזרת תשומת לב ראויה. רשלנות רפואית במתן תרופות מהווה סוג מיוחד ושונה של רשלנות רפואית, אותה כדאי להכיר, ולכן הסקירה שלהלן תוקדש לדיון בנושא זה.

 

מהי רשלנות רפואית במתן תרופות

רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה וכמה דרכים. אבחון לא נכון, טעות באבחון, טיפול לא נכון, אך דווקא רשלנות רפואית במתן תרופות היא מורכבת יותר. הבעיות קורות כאשר הרופאים נותנים תרופות עבור אנשים, כאשר הם לא תמיד מודעים לתרופות אחרות שהם לוקחים.

כאן, התפקיד של הרוקחים בבית המרקחת להבין את הבעיה ולהתריע. לא תמיד זה קורה, ובכל מקרה, בקרוב תתרחש רפורמה לפיה הרוקחים יהיו אלו שימליצו על תרופות ולא הרופאים. בינתיים, ישנה מורכבות מובנית בתהליך, שגורמת להמון אי נעימויות ותרופות לא נכונות שאנשים לוקחים.

 

רשלנות רפואית במתן תרופות בכמה צורות

רשלנות רפואית במתן תרופות יכול להגיע בכמה צורות, כולל טעות במינונים, טעות בתזמון וכמובן טעות בתרופה עצמה, אשר לא מתאימה לבעיה ויכולה ליצור בעיות אחרות בגוף. ברמת העיקרון, רשלנות רפואית יכולה להתקיים רק אשר רופא או רופאה לא עובדים לפי הפרוטוקולים הנהוגים בבתי או קופות חולים.

על פניו, אמור הרופא לעבור תהליך מסוים של בירור עם החולה לפני שהוא מעניק לו תרופה. כל בתי החולים הם מאוד נוקשים בנושא, והמדיניות היא לא להגיע למצב בו החולה לא מקבל בדיוק את הטיפול שהוא צריך.

רשלנות רפואית במתן תרופות
רשלנות רפואית במתן תרופות

באילו נסיבות עלולה להתרחש רשלנות רפואית במתן תרופות

בהרבה מקרים, כתב היד של הרופא אינו ברור, או שנרשמה תרופה שהיא פשוט לא נכונה. המקרה הנפוץ ביותר הוא מתן תרופה אשר גורמת לתגובות בין תרופתיות, כלומר הרופא לא בדק מה המטופל נוטל בנוסף לתרופה שקיבל, וכתוצאה מכך התעוררו תופעות לוואי מסוכנות.

אבחון שגוי גם הוא תקלה גדולה, וכמובן, קצר בתקשורת בין הרוקח לבין הרופא. בנוסף, ייתכן גם מצב בו הרוקח נותן הוראות שימוש לא נכונות, או החלפה בין מרשמים. כל אלו הן תקלות שכיחות יחסית אשר עלולות להוות עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

 

באילו מקרים יש לשקול את האפשרות להגשת תביעת רשלנות רפואית במתן תרופות

חשוב לזכור כי רשלנות רפואית במתן תרופות היא אינה טעות שנעשית בכוונה, ולעיתים מדובר בטעות נדירה, אך בכל מקרה, מדובר בטעות אותה היה אפשר למנוע, וכאן, יש כבר עניין משפטי.

מקרים של רשלנות רפואית מתבצעים לרוב כאשר בתי החולים עמוסים, הרופאים עייפים מדי לאור משמרות ארוכות, או לחילופין, כאשר יש חילופי משמרות לחולה שנשאר בחדר המיון זה רב, והעברת המשמרת לא נעשתה כמו שצריך.

כאשר מקרים כאלו קורים, תביעת רשלנות רפואית היא בהחלט מתבקשת, ויש לקוות שהנזק שקרה לחולה הוא אינו משמעותי מדי.

 

חשיבות ההוכחות בתביעת רשלנות רפואית במתן תרופות

בכל תיק של תביעת רשלנות רפואית מתעסקים בהוכחות של המקרה. עורך דין רשלנות רפואית צריך להוכיח כי התהליך של הטיפול בחולה לא היה נכון. זכייה במשפט יכולה לקום או ליפול על אות לא נכונה במרשם, או בהוכחה כי הרוקח סיפק הוראות לא נכונות.

יש הרבה ניואנסים שכדאי וצריך לשים אליהם לב, שכן מדובר בחיי אדם. אנשים לוקחים תרופות כדי לשפר את מצבם, וכאשר נוצר המצב ההפוך, בגלל חוסר עמידה בפרוטוקולים, הם כמובן צריכים לקבל פיצוי הולם על הסבל שעברו.

לכן לטובת בניית תיק ראיות מוצק שעליו תישען התביעה, יסייע עורך דין רשלנות רפואית באיסוף וריכוז הרשומות הרלוונטיות, לצד הצגת חוות דעת ממומחים במידת הצורך.

 

האם רשלנות רפואית במתן תרופות היא ברת מניעה?

כפי שהזכרנו קודם לכן, עולם הרפואה בישראל הוא בעייתי מאוד. הרופאים עובדים שעות ארוכות, התהליך של הסטאז' הוא ארוך ויש הרבה מאוד בעיות בדרך עבור מי שלרוב מגיע לתפקידים הללו מתוך שליחות.

האתגרים הם רבים והסכנות גם הן, ולכן, חשוב לנסות ולעבוד לפי הפרוטוקולים עד כמה שניתן. רשלנות רפואית במתן תרופות היא נפוצה יחסית, מפני שאותם רופאים שנמצאים תחת עומס ולחץ, מקצרים תהליכים במקום בו הנזק הוא אינו מיידי, לעומת ניתוח דחוף או אבחנה שהם צריכים לבצע במקביל.

 

מהו גובה הפיצוי הכספי שניתן לקבל בתביעת רשלנות רפואית במתן תרופות?

גובה הפיצוי הכספי במקרה של רשלנות רפואית במתן תרופות משתנה כמובן ממקרה למקרה. זה תלוי בסוג הנזק, סוג הטעות, וכמה זמן הטעות נמשכה. כל עורך דין רשלנות רפואית יודע כי יש גם מקרים בהם הוכחה רשלנותו של רוקח או רופא, אך החולה לא ייראה פיצויים מכך, מפני שלא נגרם לו נזק ממשי. מקרה של רשלנות רפואית אשר הסתיים במוות או בנזק קשה, כמובן שככל הנראה יסתיים במתן פיצויים גבוהים.

 

לסיכום

חולים אשר זקוקים לתרופות נמצאים למעשה באחריותו הבלעדית של הרופא. הם זקוקים לעצתו ולא צריכים או יכולים לקחת תרופה אחרת שהוא לא נתן להם. גם רופאים הם בני אדם, ומקרים של רשלנות רפואית במתן תרופות הם שכיחים. לכן, כאשר טעות כזו מתרחשת, שווה להגיע לייעוץ אצל עורך דין רשלנות רפואית לקבלת עצות לגבי המשך הדרך.

רשלנות רפואית בהקשר של מתן תרופות הינה במקרים בהם המטופל אינו מקבל את התרופה המתאימה לו. הדבר יכול להתבטא במינון שאינו נכון, בתרופה שאינה נכונה עבור מחלתו, או בתרופה אשר בשילוב עם תרופה אחרת עלולה להזיק למטופל ולפגוע בו.
לעיתים הרופא המטפל אינו מברר עם החולה אילו תרופות נוספות הוא נוטל, ורושם לו מרשם אשר בשילוב עם תרופה אחרת עלול לפגוע בבריאותו של המטופל. בנוסף, כתב היד של הרופא עלול להיות לא ברור, והרוקח המפרש את הכתב בצורה שגויה מספק לו תרופה שאינה נכונה. ישנם עוד מקרים רבים אשר יכולים לשמש עילות לתביעה בגין רשלנות רפואית.
כאשר אנו מבקשים להוכיח רשלנות רפואית עלינו להוכיח כי הרופא המטפל פעל בניגוד לנהלים או בניגוד לשיקול הדעת הסביר. רק כאשר הוכחה פעולה אשר הוגדרה כרשלנית, וניתן להוכיח קשר ישיר בין הפעולה לבין הנזק – ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית.
כספי הפיצויים הניתנים במקרים של רשלנות רפואית במתן תרופות כוללים את הנזק אשר נגרם למטופל (הן הנפשי והן הפיזי), אשר ניתן להוכיח שנבע מהפעולה הרשלנית. תשלום זה כולל בתוכו את החמרת המחלה, כאבים אותם חווה המטופל, עוגמת הנפש של המטופל, נזקים קבועים וכדו'.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
תרופות

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של