רשלנות רפואית בעת כריתת רחם

אחד התרחישים הכואבים שנשים נאלצות לעבור בצער הוא כריתת רחם.

מדובר בניתוח שגרתי למדי שנועד להטיב עם האישה הסובלת מבעיות מסוימות או כדי למנוע את התרחשותן. ועם זאת, מדובר באיבוד איבר רגשי ומשמעותי מאוד מבחינה מנטלית, במסגרתו האישה גם נחשפת למספר סכנות אפשריות שמקורן ברשלנות רפואית של צוות הרופאים המטפל.

מתי מתרחשת כריתת רחם?

באופן כללי, מקרים שמצביעים על רשלנות רפואית מתייחסים למצבים שבהם חלה סטייה או חריגה מהפרוטוקול הטיפולי, מרמת הזהירות הסבירה שהרופאים מחויבים לה כלפי מטופליהם או התעלמות/ חריגה מאמות מידה מקצועיות מקובלות ובאופן שגרם נזק, שהיה יכול להימנע אם לא הייתה מתרחשת חריגה כלל.

במצבים שבהם מבוצעת כריתת רחם, מתרחשת הוצאת רחם חלקית (ללא צוואר הרחם) או מלאה (כולל צוואר הרחם). הכריתה מבוצעת במספר מקרים אפשריים, ביניהם זיהוי גידול שפיר (שרירן) או גידול ממאיר ברחם, צוואר הרחם או בשחלות, דימומים בלתי סדירים שהטיפול התרופתי איננו פוטר, צניחת רחם ואיברי האגן.

חלק ממקרים אלו עשויים להתרחש גם כתוצאה מסיבוכים מיילדותיים שונים כמו קרע ברחם או מקרה חמור של תסמונת אשרמן.

 

שיטות הניתוח המקובלות

הניתוח יכול להתבצע בכמה שיטות אפשריות, כל שיטה מתרחשת בהתאם למצב המטופלת ולממצא הרלוונטי:

כריתה בטנית – ביצוע חתך בבטן התחתונה.

כריתה וגינלית – כריתה והוצאת הרחם דרך הנרתיק

כריתה לפרוסקופית – מספר חתכים בדופן הבטן יהוו פתח להחדרת צינוריות עם מצלמה ומכשור ניתוחי. המצלמה משדרת לרופא המנתח את אזור הניתוח, כך שניתן לשלוט ביתר כלי הניתוח לביצוע הכריתה וההוצאה של הרחם מגוף המנותחת, דרך החתכים או דרך הנרתיק.

רשלנות רפואית בעת כריתת רחם
רשלנות רפואית בעת כריתת רחם

רשלנות רפואית בעת כריתת רחם

ניתוח כריתת רחם נחשב להליך שכיח למדי בחדרי הניתוח וסיכויו להצליח גבוהים. בדרך כלל, ההחלמה מהירה והמנותחת תוכל לשוב תוך כמה ימים לעיסוקיה השגרתיים. אך כידוע, לכל מקרה יש יוצאי דופן ולפיכך גם ניתוח זה כמו רבים אחרים, לא חף מסיכונים אפשריים כמו דימומים או קרישי דם וזיהומים שונים.

מאחר שההחלטה על כריתה היא בלתי הפיכה ומונעת את היכולת להביא ילדים לעולם, הרופא המנתח מחויב לפעול על פי חובת הזהירות הנדרשת ממנו כלפי המטופלת וליידע אותה לגבי השלכות הניתוח במלואן לרבות סיבוכים ואלטרנטיבות העומדות לרשותה.

להלן רשימת מקרים שעשויים להוות רשלנות רפואית בעת כריתת רחם:

קבלת החלטה שגויה לגבי הצורך בכריתת רחם.

קבלת החלטה שגויה לגבי ההליך הניתוחי הנבחר ושכתוצאה ממנה הניתוח הסתבך וגם לנזקים.

כאשר הניתוח פגע באיברים סמוכים, או שאיברים אלו נפגעו לאחר הניתוח וכתוצאה ממנו.

 

הניתוח התרשל, המטופלת נאלצה לעבור ניתוח נוסף

במקרה לדוגמה, מטופלת מאזור השפלה תבעה את בית החולים בגין רשלנות רפואית, מאחר ונאלצה לעבור ניתוח נוסף על כריתת הרחם, כדי לטפל בקרע שנחשף במעי הגס. בעברה הרפואי של התובעת שני ניתוחי בטן קודמים ופתוחים, מה שהיה אמור להדליק נורה אדומה לגבי ניתוח בשיטה הלפרוסקופית.

עוד נטען בתביעה, כי הרופאים לא בדקו את האיברים הפנימיים של המנותחת, מה שהיה חושף את הפגיעה שאירעה במעי הגס ומצבה לא נבדק כלל לאחר הניתוח.

בית המשפט שבחן את התביעה, קבע כי מדובר ברשלנות חמורה ובעלת שני מישורים: הראשון – חיתוך הרחם שהיה רשלני ביותר (כך לפי שמיעת חוות דעת המומחים בדיונים המשפטיים). השני – אי בדיקת האיברים הפנימיים של המטופלת, מה שמנע את זיהוי הקרע במעי הגס.

כמו כן, נקבע כי רשלנות רפואית נוספת התרחשה מאחר ולא הוצגה למטופלת האפשרות לניתוח רגיל, מה שלמעשה ביטל את זכותה להסכמה מדעת. אמנם המטופלת חתמה על מסמכי הניתוח, אך לא די בכך ועליה לתת הסכמה מפורשת ומוחלטת, לאחר שהוסברו לה כל הפרטים הרלוונטיים בנוגע לניתוח שתעבור.

לתובעת נפסקו פיצויים בגובה 700 אלף שקלים.

 

לאחר הניתוח

ניתוח כריתת רחם מתרחש בהרדמה כללית, כשלאחריו ייתכנו תופעות לוואי המאפיינות ניתוחים בהרדמה כללית כמו כאבים, הקאות ובחילות, לרבות חזרה הדרגתית לפעילות השגרתית.

המאפיינים הייחודיים לניתוחים אלו הם הרכיב הרגשי שעשוי להשתנות בין אישה לאישה כן התופעות ההורמונליות מהן היא עשויה לסבול, בהתאם לתקופת הפוריות האישית בזמן הניתוח.

אם התרחשו קרישי דם, דימומים, זיהומים, פגיעות באיברים פנימיים או בקיעים, על הצוות הרפואי לבצע ניתוח נוסף.

 

בדיקה מקדימה לניתוחי כריתת רחם

כדי למצוא את ההליך הרלוונטי והמתאים ביותר לכל מטופלת, הרופאים נדרשים לבצע בדיקות מקדימות, שיאפשרו את זיהוי ההליך המדויק. אם במסגרת בדיקות אלו חל אבחון לקוי או שגוי, הרי שלמנותחת עשויים להיגרם נזקים חמורים ובלתי הפיכים, המהווים עילה לתביעת רשלנות רפואית.

מקרה נוסף שעשוי לייצר עילה משפטית הוא אי אבחון: אם הצוות הרפואי לא ערך בדיקות מקדימות בהתאם לפרקטיקה הרפואית, מה שהיה עשוי למנוע נזקים שנגרמו למטופלת.

 

מחדלים רפואיים אפשריים בעת ביצוע הניתוח

חשוב להזכיר שניתוחים אלו נתפסים כמוצלחים והסיבוכים האפשריים בהם נדירים למדי. אם חלילה התרחש במסגרת הניתוח לכריתת רחם מחדל רפואי כלשהו שגרם לנזק גופני, יהיה ניתן לעמוד על הקשר הסיבתי בין הכשל לבין הנזק ולקבל פיצויים כספיים בשיעור גבוה. מחדלים אפשריים שכאלה הם:

ניתוח שבוצע על ידי רופאים בלתי מיומנים, מקצועיים או מוסמכים לביצוע הפעולה.

ניתוח שבוצע באופן לקוי, שיצר נזקים או סיבוכים כלשהם.

ניתוח שבוצע בניגוד לפרקטיקה הרפואית והמקצועית המקובלת, או שחרג מאמות המידה המקובלות.

ניתוח שבוצע תוך היעדר הסכמה מדעת של המטופלת לניתוח וההליך הניתוחי שהיא עתידה לעבור.

נוסף על הוכחת הקשר בין הנזק למחדל עצמו, צריך לעמוד במכשול משפטי נוסף: ההוכחה כי הייתה אמורה להיות חובה מקדימה להתנהגות רפואית כלשהי. לדוגמה, ההוכחה כי לא בוצעה בדיקה מקדימה שתקבע את אופן הניתוח.

סוגיה נוספת וחשובה לא פחות היא מאזן ההסתברויות. לא די בכך שישנו קשר אפשרי בין הרשלנות הרפואית לבין הנזק שנגרם, אלא שצריך לקשור ביניהם באופן מבוסס, מוצק ומשכנע.

לשם כך על התובעים במקרים אלו להיעזר בעורך דין מומחה שידע כיצד לעמוד היטב בנטל הוכחת התביעה ולהראות לבית המשפט כיצד הנזק שנגרם הוא כתוצאה ממחדל רפואי כלשהו, שאלמלא היה מתרחש, הנזק כלל לא היה נגרם. בנוסף, על התביעה להיעזר במומחה שיספק חוות דעת מקצועית וידע לסקור את נסיבות המקרה, באופן שיתמוך בטענות התביעה.

 

בחירה בעורך הדין המתאים

אם אינכם בטוחים בגורם המשפטי שכדאי לפנות אליו, מומלץ לקבל המלצות ממכרים לגבי עורכי דין מתאימים. רצוי שעורך הדין יהיה משפטן שעוסק באופן קבוע ברשלנויות מעולם הניתוחים או מעולמות ההריון והלידה, מפני שאצלו צבור ידע רב בפסיקה והעמדות המשפטיות האפשריות, שיוכלו לעזור לניתוב התביעה לכיוונים המתאימים.

חשוב גם שהגורם המקצועי שאליו פונים לייצוג וגיבוש התביעה, יהיה עורך דין שאפשר לחוש עמו בנוח, לשתף אותו בדברים אישיים ורפואיים ולגולל בפניו את ההליך.

 

בדיקת עילת התביעה

גיבוש התיק יצריך מסמכים רפואיים מהניתוח והאשפוז, תיעוד רפואי לגבי הנזק שנגרם לכאורה בעקבות הניתוח ומסמכים נוספים לגבי בדיקות, הוצאות, מרשמים תרופתיים וכד'. רק לאחר שכל המידע נמצא בידיו, יוכל להבין עורך הדין האם מתקיימת עילה לתביעת פיצויים. במידה וכן, סיכוייה לקבלת הפיצויים יהיו טובים.

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של