רשלנות רפואית והתיישנות

רשלנות רפואית מהווה טרגדיה גדולה עבור הרבה מאוד אנשים. אנשים סומכים על הרופאים שלהם ולוקחים את ההוראות שלהם כאקסיומה ברוב המקרים. חשוב מאוד, עבור כל אחד, לשאול את הרופאים את השאלות הנכונות. לכל תוצאה יש סיבה ולכל טיפול רפואי יש השלכות.

לכן חשוב שמטופלים יהיו מעורבים עד כמה שניתן בהחלטות שהם לוקחים על עצמם וגם אם מגיעה הוראה מרופא, אין לקחת זאת כגזירה משמיים, משום שהנזקים הנגרמים למטופל בעקבות רשלנות רפואית, עשויים ללוות אותו למשך שארית חייו. במאמר זה נדון ברשלנות רפואית והתיישנות ובקורלציה הקיימת בין נזקים ארוכי טווח וסך הפיצויים שניתן לקבל בתביעות רשלנות רפואית.

 

האם חוק ההתיישנות חל על מקרי רשלנות רפואית?

תביעות רשלנות רפואית מוגשות לרוב בסמוך לנזק שנגרם למטופל. לתזמון הגשת התביעה משמעות רבה להוכחת הקשר בין הנזק שנגרם למטופל לבין המחדל הרפואי שהוא טוען שהתרחש מצד רופאיו. בנוסף, הגשת תביעת רשלנות בסמוך לקרות האירוע המדווח, פשוטה יותר מבחינת היכולת של התובע להמציא את המסמכים הנדרשים ולספק סימוכין לטענותיו.

יחד עם זאת, בחלק מהמקרים חלה התיישנות על המקרים הרפואיים הללו, מכיוון שמדובר בנזק ארוך טווח שמתגלה רק לאחר שנים. למותר לציין כי בתיקים כאלו, הוכחת הקשר הסיבתי בין פגיעותיו של המטופל לבין הטיפול הרפואי הרשלני שלכאורה ניתן לו (או נמנע ממנו), הוא מורכב ומאתגר יותר.

 

הקושי בהגשת תביעת רשלנות רפואית מוביל להתיישנות התביעה

עבור הרבה אנשים, יש קושי רגשי, פיזי ו/או לוגיסטי בהגשת תביעת רשלנות רפואית שכן הם אינם רוצים להיכנס למערכה משפטית מול גופים רפואיים גדולים. חלקם חושבים שאין להם סיכוי לנצח או שהם טוענים שהפיצוי הוא לא משהו שיכסה את ההתמודדות הנפשית עם משפט. בתביעות רשלנות רפואית והתיישנות החוק הוא ברור לגבי מה היא התיישנות ומתי ניתן להגיש את כל החומרים הרלוונטיים לפני שהתיק נסגר. דוקטרינת ההתיישנות באה לאזן בין האינטרסים של התובע לבין האינטרסים של הנתבע, תוך שמירה על האינטרס הציבורי הכללי במקרים של תביעות דומות בעתיד.

רשלנות רפואית והתיישנות
רשלנות רפואית והתיישנות

מהי תקופת ההתיישנות במקרי רשלנות רפואית?

חוק ההתיישנות, שרלוונטי כמובן גם בנושא של רשלנות רפואית והתיישנות קובע כי ניתן לתבוע אדם או גוף במשך 7 שנים מהיום בו התגבש בידי התובע "כח התביעה". עם זאת, בבתי המשפט נוטים להיות גמישים יחסית עם הנושא הזה, לבטח בתיקים של תביעת רשלנות רפואית בהם הנזק הוא אינו משהו שאפשר לסמן באופן נקודתי.

יש אנשים שסובלים מבעיות כרוניות או כאלו שחלה אצלם התפרצות של נזק רק כמה שנים לאחר אותו טיפול לקוי. בחלק מהמקרים, גם תביעה של 10 שנים לאחר הנזק תתקבל בבית המשפט, בהתאם לסיטואציה הנקודתית של המקרה.

 

הסוגיות השונות הנוגעות להגשת תביעת רשלנות רפואית והתיישנות

יש סוגיות שונות שנוגעות לנושא של רשלנות רפואית והתיישנות, וזה נוגע גם לקטינים, כאשר הם יכולים לתבוע גם 7 שנים לאחר הגיעם לגיל בגרות, דהיינו בגיל 25, גם אם הנזק שנעשה להם התרחש בגיל צעיר יותר. נושא ההתיישנות הוא נושא מעניין מאוד בתחום הרשלנות הרפואית, גם כי הרפואה מתקדמת כל הזמן ויש השלכות שונות של טיפולים שונים, אותם ניתן לגלות בדיעבד לאחר כמה שנים של טיפול.

המסקנה היא שכל מי שעובר טיפול רפואי ארוך צריך לשים לב לשמור את כל הנתונים, מפני שהוא יוכל להגיש תביעה גם 10 שנים לאחר הנזק שנוצר לו, במקרים מסוימים.

 

כיצד עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע בהגשת תביעה בחלוף המועד?

כאשר רוצים להגיש תביעת רשלנות רפואית צריך לפנות למקום הנכון. העבודה של עורך דין רשלנות רפואית היא די מורכבת, במיוחד במקרים של התיישנות. עורך הדין יצטרך להוכיח את מידת הנזק ואת הקשר שבין החלטת הרופא לבין הנזק.

בנוסף, במקרה של רשלנות רפואית והתיישנות יצטרך עורך הדין להוכיח את הנזק שבדיעבד, וזאת באמצעות נתונים ומסמכים רבים. לכן, חשוב מאוד לשמור את כל המסמכים והצילומים ולהגיע מוכנים גם לתביעות שמתרחשות הרבה מאוד שנים אחרי המקרה עצמו.

 

האם ניתן לקבל פיצויים בהגשת תביעת רשלנות רפואית שחלה עליה התיישנות?

נושא הפיצויים הוא חשוב מאוד בכל תביעה, מכיוון שכל תביעת רשלנות רפואית המסתמכת על חוות דעת מקצועית היא יקרה. יש הרבה מקרים של רשלנות רפואית שהסתיימו עם פיצויי ענק, ואחרים שהסתיימו בפשרות. עם זאת, כאשר הצדק איתכם, הסימוכין בידכם ואתם עובדים עם עורך דין רשלנות רפואית טוב, זה בהחלט משהו שכדאי להיכנס אליו, גם אם מדובר על מקרה ישן.

מקרים של רשלנות רפואית והתיישנות הם בהחלט פתירים במקרים רבים, אם עובדים בצורה נכונה ומסתייעים בליווי משפטי מקצועי של אנשי המקצוע המובילים בתחומם.

 

רשלנות רפואית והתיישנות – לעתים יש לתקן את הנזקים גם בדיעבד

הנזקים שמביא איתו טיפול רפואי לקוי יכולים ללכת לכמה כיוונים, כאשר החומרה משתנה בהתאם לסיטואציה. רשלנות רפואית נעה בין אבחנה לא נכונה וטיפול לקוי, לבין מתן כדורים לא נכונים או מניעת טיפול שהיה יכול לסייע. יש המון סוגים של רשלנות רפואית ונושא ההתיישנות לא צריך להוות בעיה, אם הסימוכין הנכון נמצא במלאי.

כמובן שמקרים של רשלנות רפואית והתיישנות גם להם יש גבול, אך כל עוד עובדים במסגרת החוק, זה משהו שאפשר להתגבר עליו.

 

על חשיבות הייצוג המשפטי בהתמודדות עם מקרי רשלנות רפואית והתיישנות

כל תביעת רשלנות רפואית היא כאמור מורכבת, וכאשר עובדים עם עורך דין רשלנות רפואית ברמה גבוהה, מגבירים את הסיכוי לזכייה בתיק, וקבלת פיצויים אשר יתנו את האפשרות לתקן את הנזק, או לפחות להקטין אותו.

כן. תביעת רשלנות רפואית מבוססת על הוכחת נזק שנגרם כתוצאה מרשלנותו של הגורם המטפל. במידה והתביעה הוגשה רק זמן ממושך לאחר קרות הנזק, או שהנזק התגלה רק לאחר מספר שנים – יהיה קשה יותר להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנזק לבין ההתרשלות.
בשל קשיי ההתיישנות, ובשל הצורך להוכיח קשר סיבתי בין הרשלנות של הגורם המטפל לבין התרחשות הנזק, כדאי להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית כמה שיותר סמוך למועד קרות הנזק. בצורה זו, לעורך הדין יהיה קל יותר להוכיח שהנזק נגרם כתוצאה מההתרשלות, ולא מסיבות אחרות.
על מקרי רשלנות רפואית חל חוק ההתיישנות שחל גם בכל תחום משפטי אחר, אשר אומר שהגשת תביעה אפשרית במשך 7 שנים מהיום בו התגבש אצל התובע כוח התביעה. לאחר שעברו 7 שנים מאותו היום, כבר לא ניתן להגיש תביעה בגין אותו מקרה.
עורך דין שעוסק ברשלנות רפואית מכיר היטב הן את המערכת המשפטית והן את המערכת הרפואית, כך שהוא יוכל לדעת בדיוק מה יש לבדוק, מה צריך להוכיח ומתי צריך להגיש את התביעה, על מנת להימנע מעילת ההתיישנות ועל מנת לקבל את סכום הפיצויים הגבוה ביותר האפשרי.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
ספרים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של