רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

מקצוע הרפואה הוא אחד המקצועות הקשים והמורכבים ביותר שאדם יכול לבחור לעצמו. יש המון אחריות, ידע וניסיון שצריך לצבור, פרוטוקולים שצריך לעמוד בהם, ושעות עבודה ארוכות שבהן נדרשים רופאים מתמחים בישראל למלא את תפקידם. אחד הפחדים של כל רופא הוא אבחון שגוי או מתן עצה או תרופה לא נכונה למטופל, במה שיכול להגיע לתביעת רשלנות רפואית.

אחת הבעיות השכיחות יותר בתביעות רשלנות רפואית היא קשר השתיקה של הרופאים בכל הנוגע להצגת חוות דעת מקצועית של מומחה בבית המשפט, הנדרשת לביסוס טענות התביעה.

 

רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים היא נושא כאוב

טבע האדם הוא כזה, שכאשר אדם קרוב אלינו או מאותו "שבט" אליו אנחנו שייכים נמצא בצרה, אנחנו באופן אוטומטי מנסים להגן עליו. בתחום של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים זה בא לידי ביטוי בכך שבין רופאים עמיתים למקצוע רבים בישראל, קיים קשר לא מוסדר של טיוח, חיפוי ושתיקה בכל הנוגע לתביעות רשלנות רפואית.

המדיניות הזו מתקיימת באופן בלתי מוצהר, והבעיה הגדולה איתה היא שרופאים רבים לא מוכנים לספק דעת מומחה, אשר מעידות בצורה כזו או אחרת על סטייה של רופא אחר מהנורמות המקובלות במסגרת "מבחן הרופא הסביר".

 

רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים – מגמה בעייתית מאין כמוה

המגמה הזו היא בעייתית מאוד, ובגלל שבחלק מהמקרים מדובר בתחום אפור, יש הרבה מקרים שלא מסתיימים בפיצויים אותם צריכים לקבל המטופלים. העבודה של עורך דין רשלנות רפואית היא הרבה יותר מורכבת בגלל אותו קשר שתיקה.

בכל תיק של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים צריכים להוכיח עורכי הדין את הכשל המערכתי בעבודתו של הרופא. זה משהו שקשה מאוד לעשות כאשר קולגות ורופאים נוספים לא מספקים את המידע האמיתי, וגם אם הם אינם משקרים, הם מעדיפים "למחוק" דברים הרלוונטיים לדיון.

רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים
רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

מניין נובע קשר השתיקה של הרופאים בתביעות רשלנות רפואית?

יש כמה היבטים אשר מנסים להסביר את הנושא של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים בצורה הגיונית. ראשית, הנושא הבין אישי הוא בראש סדר העדיפויות, כאשר לרופאים רבים יש חוסר נעימות קולגיאלית שמונעת מהם להתייצב מול חבר למקצוע, חבר לפקולטה או חבר לעבודה.

הוא יודע שכאשר הוא מניח חוות דעת מפורטת לגבי תפקודו של עמית למקצוע, הוא עלול לפגוע באותו אדם, בשמו ובאמינותו, בצורה שעלולה לחסל את הקריירה שלו. אותם אנשים מתראים לרוב בחוגים משותפים, שכוללים עוד אנשים מאותו התחום, והשמועות עושות להן כנפיים. מכאן חוסר הנעימות.

 

ההיבט האישי של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

היבט נוסף שבא לידי ביטוי בנושא של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים הוא ההיבט האישי. הרופא יכול לחשוש מהתנכלויות, מחסומים בקריירה, דלתות שנסגרות וכי רופאים אחרים ינסו "לנקום" את נקמתו של הרופא שנפגע כתוצאה מחוות דעת הרסנית.

הרופאים חוששים מערעור המעמד והמוניטין שלהם, מכיוון שממנו הם מתפרנסים. חשוב לקחת בחשבון גם את מעמדו של הרופא שנפגע מחוות הדעת. ככל שמדובר ברופא בכיר יותר ובעל השפעה, כך יש סיכוי שהקריירה של נותן חוות הדעת תיפגע באופן משמעותי יותר.

 

ההיבט המקצועית של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

בהיבט המקצועי, רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים קשורים כמובן למוניטין של ענף הרפואה כולו. רופאים לא אוהבים לנפק מידע כדי לא לפתוח תיבות פנדורה על התנהלותם והתנהלות בתי החולים באופן כללי.

אף אחד מהרופאים לא רוצה להיות זה שיפתח את הפתח לתחקיר עמוק ומעמיק לגבי מקום מסוים, והם לוקחים בחשבון גם את הנושא הזה כאשר הם מעכבים תשובות או מנסים לחמוק ממתן תשובות נוקבות, מסודרות ועם תאריכים.

 

עבודתו המורכבת של עורך דין רשלנות רפואית

התוצאה הסופית של כל התהליכים הנוגעים למשפטי רשלנות רפואית, היא שרק רופאים בכירים מעזים לתת חוות דעת מפורטות. כאלו שכבר ביססו את מעמדם ולא חוששים למקומם בהיררכיית הרפואה הישראלית.

גם כאן, יש הרבה מאוד רופאים שלא מעוניינים להיכנס לעובי הקורה, אלא רק לתת פרשנות מקצועית גרידא. לכן, העבודה של עורך דין רשלנות רפואית היא כל כך מורכבת, שכן צריך להגיע אל אותם אנשים ולראות איך ולמה הם מוכנים לעשות את מה שהם עושים.

 

האתגר בהגשת תביעת רשלנות רפואית

כל תביעת רשלנות רפואית היא שונה, וזה יכול לנבוע ממתן תרופות לא נכונות, טעות קוסמטית או אבחון שגוי. לכל תוצאה יש סיבה, והמטרה היא להגיע אל הכשל הנקודתי שגרם לנזק הגדול. בגלל שעולם הרפואה הוא כזה מורכב, יש צורך באיש מקצוע שיסביר כיצד קרה הכשל ויותר מכך – איך אפשר לתקן אותו.

יש קושי מובנה של עורך דין רשלנות רפואית למצוא אנשי מקצוע כאלה, וכתוצאה מכך, הרבה אנשים לא מקבלים את הכסף המגיע להם, וצריכים לחיות עם הנזק שנעשה להם לעד. גם אלו שמצליחים להשיג חוות דעת מקצועיות, נאלצים לשלם כסף רב לרופאים, דבר שמוריד חלק מהלקוחות מהעסקאות.

 

משקל חוות הדעת בתיקי תביעת רשלנות רפואית

יש משקל רב לחוות דעת מקצועית של רופא מוסמך בכל תביעת רשלנות רפואית מכל סוג. לכן, אנשים עושים מאמץ רב כדי להשיג את החתימות הנדרשות. הפיצוי הניתן לתובע משתנה, ויכול להגיע לסכום של מאות אלפי שקלים, בהתאם לחוות דעת מתאימה. לכן, עורך דין רשלנות רפואית שמסוגל לייצר את אותן חוות דעת, הוא כזה שכדאי מאוד לעבוד איתו. חוות הדעת האלה מכריעות תיקים לטובת התובעים.

 

השאלות האתיות שעולות בהקשר לרשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

הנושא של רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים מעלה שאלות אתיות רבות. יש מורכבות גדולה מאוד בכל הדברים, ויש מקרים בהם הרופאים לא יכולים לסייע. עם זאת, כאשר הנזק הוא ממשי, יש לפנות לשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית מצטיין שיכול להצליח בתיק ולהשיג חוות דעת ראויה.

כאשר אנו מעוניינים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית עלינו להביא חוות דעת של מומחים המציגים את פעולתו הסבירה של הרופא הממוצע. תהליך זה קרוי "מבחן הרופא הסביר", ומטרתו להפריד בין טעויות אנוש או טעויות בשיקול הדעת, לבין פעולות רשלניות אשר ניתן לתבוע בגינן את הרופא המטפל.
לכל אדם ישנה נטייה לפתח סולידריות ותחושת שותפות לכל האנשים הדומים לו. תופעה זו אינה פוסחת על אוכלוסיית הרופאים, וגם הם נוטים להגן זה על זה, אף בצורה לא מודעת. שותפות זו עלולה להיות בעייתית כאשר רופא מסוים נדרש להעיד באופן אשר יפגע ברופא אחר בדרך כזו או אחרת.
כאשר אנו מעוניינים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית אנו עלולים להיתקל בקשיים במציאת חוות דעת רפואית ישרה. רופאים רבים עלולים לסנגר על חבריהם למקצוע, ולהציג את פעולתם הרשלנית בצורה חיובית וצודקת. נטייה זו מקשה על האדם המבקש לקבל חוות דעת רפואית ישרה, וממילא מקשה עליו לקבל את כספי הפיצויים המגיעים לו על פי הדין.
ישנם מטופלים אשר משלמים לרופאים כסף רב על מנת שיעידו נגד חבריהם. דרך נוספת הינה באמצעות עורכי דין המנוסים בענייני רשלנות רפואית, המכירים את הפרטים הרפואיים ויודעים את הפרוצדורות בצורה מדויקת, דבר המאפשר להם "לחייב" את הרופאים להעיד בצורה מדויקת.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של