רשלנות רפואית – טיפת חלב

לאחר הלידה, מופנים התינוק והוריו לאחד ממרכזי טיפת חלב המשמשים כשירות רפואה מניעתית בשנתיים הראשונות לחייו של הילד. המוקדים שמופעלים מטעם משרד הבריאות, הרשויות המקומיות וקופות החולים יהיו אחראים לביצוע מעקבים תקופתיים לתינוקות והפעוטות, מתן חיסונים רלוונטיים, בחינת מצבם הבריאותי וההתפתחותי של התינוקות והפניות לבדיקות נוספות במידת הצורך.

רשלנות רפואית טיפת חלב עשויה להתרחש כאשר חל כשל בטיפול, היעדר טיפול או מתן טיפול לקוי לתינוק והביא לגרימת נזק. בנוסף לכך, כל מצב שבו נגרם נזק בעקבות חוסר יידוע הורי התינוק בנוגע להשלכות, סיכונים או חשיבות של פעולות רפואיות נדרשות עשוי להיחשב כרשלנות רפואית.

 

טיפת חלב ותפקידיה

שירותי טיפת חלב פועלים במתכונת שוטפת וסדירה כבר במשך עשרות שנים.

השירות במרכזים אלה ניתן על ידי אחיות מוסמכות, שעברו הכשרה ייחודית לטיפול ביילודים, תינוקות ופעוטות. לאחיות המטפלות ידע רב בקידום הבריאות, הטיפול, התזונה והחיסונים הנדרשים. בכוחן של האחיות להצביע על בעיות התפתחויות ולעקוב אחר כל ליקוי או בעיה שהתגלו.

 

רשלנות רפואית בטיפת חלב עשויה להתבטא במספר דרכים:

  1. מתן טיפול לא מתאים – תחת מטריה זו נכנסים כלל הנזקים שנגרמו בעקבות בדיקה פולשנית שלא לצורך, מתן מינון תרופתי שגוי, ביצוע חיסון בלתי נכון, שגיאה בהזרקת החיסון וכד'.
  2. היעדר טיפול – כל מצב שבו לא נבדקו באופן עקבי משקלו, גובהו וקוטר ראשו של התינוק, ראייתו, שמיעתו, דרכי התפתחותו או ההיצמדות לשאלון המסך שיש לתשאל ממנו את ההורים בהתאם לנהלים. כמו כן, היעדר הטיפול עשוי להיחשב ככל מצב שבו ההורים לא הופנו לבדיקות רלוונטיות (למשל עין עצלה או בדיקת BERRA) והם כלל לא יודעו על בדיקות אלה.
  3. פעולה שלא דרך הפרקטיקה המקובלת – בקבוצה זו נכנסים כל המקרים שבהם לא קיבלו ההורים הסבר על דרכי הטיפול בתינוק (השכבתו, האכלתו, הלבשתו או כל פעולה אחרת על פי שלבי ההתפתחות המתאימים), לא יודעו על ההשלכות או הסיכונים לגבי אי ביצוע בדיקות או חיסונים ולא ניתנה להם האפשרות להעלות שאלות או להתעמק בהן.
רשלנות רפואית - טיפת חלב
רשלנות רפואית – טיפת חלב

כאשר צוות המטפלות בטיפת חלב איננו עומד באחד או יותר מהתנאים הללו ולתינוק אכן נגרם נזק, הדבר ייחשב כרשלנות רפואית והתובעים יהיו זכאים לתבוע על כך פיצויים. תחום הנזיקין בכללותו וניהול תיקי רשלנויות רפואיות לסוגיהן בפרט נחשבים לסוגיות משפטיות מורכבות וסבוכות.

במסגרת התביעה, יצטרכו ההורים יחד עם עורך דינם להוכיח כי האחות או הגורם הרפואי שבטיפת חלב הפרו את הנהלים המקובלים וכי קיים קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק שנגרם לילדם. כדי להוכיח כראוי את הקשר בין השניים, נדרשת חוות דעת מטעם מומחה רפואי נייטרלי, שיצביע על המסקנות המתאימות ובכך ישפוך אור על הנזק שנגרם לתינוק ועשוי היה להימנע, אם רק הייתה נחסכת הרשלנות מן המקרה.

סוגיית החיסונים בטיפת חלב

החיסונים המודרניים אמנם מביאים לכדי ירידה משמעותית בתחלואה ותמותת התינוקות והפעוטות בישראל ובעולם, אך חיסון ילד שאיננו בריא או רגיש לחומרי התרופה עשוי להביא לסכנות חמורות מאוד לפעוט או התינוק ולגרום לו לנזק.

במקרה לדוגמה, יולדת תושבת העיר חיפה הוזמנה לביקור בטיפת חלב כחודשיים לאחר לידת בתה.

התינוקת שנולדה בלידה מוקדמת ושהתה במשך חודש ימים בפגיה, היתה אמורה לעבור כעת את חיסוני גיל חודשיים, הנקראים גם החיסון המשולש. לאחר מתן החיסון, החלה התינוקת לסבול מהתכווצויות שרירים קשות שגרמו לה לאנקות כאב וסבל חמורים במיוחד.

זוג ההורים דיווח על התסמינים לאחות טיפת חלב שביצעה את החיסון והוסבר להם כי מדובר בתופעות לוואי שגרתיות ולא קיימת כל סיבה לדאגה.

החיסון המשולש שניתן במספר מנות, הגיע לשלב המנה השניה, הנערכת עם הגעת היילודים לגיל 4 חודשים. בנקודה זו חזרו ההורים עם בתם לטיפת חלב לקבל את מנת החיסון השניה. לאחר חיסון זה, נגרם לתינוקת נזק נוירולוגי בלתי הפיך, שהביא לקביעת מאה אחוזי נכות.

 

האם התינוקת ניזוקה כתוצאה מרשלנות במתן החיסון עצמו?

על פי משרד הבריאות, במצב שבו החיסון הוביל לתופעות לוואי חמורות, ישנו איסור מוחלט על מתן המנה השנייה.

במקרה זה באופן מיוחד, החיסון הראשון גם לא התחשב בעובדת הפגות שהייתה ממילא אמורה לעכב את מתן החיסונים בהתאם לגיל המתוקן. במקרה זה, האחות בטיפת חלב התרשלה משום שלא פעלה לפי הפרוטוקולים המקובלים והיה בכוחה למנוע את הנזק המצער שנגרם לאותה התינוקת.

 

רשלנות שמקורה באבחון לקוי של בעיות התפתחות

אחד השירותים החשובים שניתנים במוקדי טיפת חלב, הוא זיהוי ואבחון מוקדם של בעיות התפתחותיות, הודות לביצוע מעקבי הגדילה שנערכים אחת למפגש.

האחיות בטיפת חלב יבצעו בדיקת שמיעה וראיה, יבדקו את יכולת התינוקות לאחוז חפצים בכף ידם ולהעבירם ליד השניה, להרים את ראשם בשכיבה על הבטן, להתהפך, לעמוד, ללכת, לזהות אובייקטים ועוד.

פעולות אלו אמורות להצביע על מצב תקין או קושי מסוים המצריך פנייה לרופא מומחה או לטיפול המתאים. כאשר מאובחנת בעיה התפתחותית בטיפת חלב, על האחות לספק את מלוא המידע להורים, ליידע אותם לגבי הנזקים הפוטנציאליים שיופיעו בהיעדר טיפול מתאים ולכוון אותם לדרכי הטיפול המתאימות. כל חריגה מפעולות אלה שגרמה לנזקים, עשויה להיחשב כרשלנות.

 

כיצד ניתן להוכיח רשלנות בטיפת חלב?

יש לזכור שבבסיס הרשלנות עומד הצורך להוכיח קשר סיבתי. במילים אחרות, על התובעים להוכיח כי הנזק שנגרם לתינוק או התינוקת נבעו מפעולות או הימנעות מפעולות כלשהן במסגרת הטיפול והמעקב בטיפת חלב.

כדי לעמוד על הוכחת הרשלנות הרפואית ולזכות בתשלומי פיצויים הוגנים ומכבדים, יש להוכיח שלוש טענות מרכזיות:

טענה ראשונה

התובעים יצטרכו להוכיח שהרופא או האחות שטיפלו בהם בטיפת חלב לא פעלו בהתאם לנהלים והפרוטוקולים המקצועיים. בהקשר זה, האחיות נכנסות גם הן תחת מבחן "הרופא הסביר", שבו יהיה צורך להראות שכל איש מקצוע סביר היה פועל אחרת באותו המצב.

 

טענה שנייה

יש להוכיח שהתינוק או הפעוט סובל מנזק כלשהו ולאמוד את גובה הנזק הקיים באחוזי נכות. נזקים אלה מתייחסים לכל קשת הבעיות הפיזיולוגיות הקיימות, לרבות פגיעות מוחיות, בעיות בחושים (ליקויי שמיעה או עיוורון חלקי למשל), בעיות שמקורן בטונוס שרירים גבוה או נמוך מאוד, עיכוב גדילה, בעיות מוטוריות, קשיים בדיבור ועוד.

 

טענה שלישית

התביעה תידרש להוכיח שהיה ניתן למנוע את הנזק.

 

רשלנות רפואית טיפת חלב: מהו גובה הפיצויים?

דמי הפיצויים שפוסקים בתי המשפט בענייני רשלנות רפואית לסוגיה, משוקללים בהתאם לגודל הנזק שנגרם.

לרוב מדובר בנזקים משמעותיים שמקורם בטיפול לקוי או חוסר אבחון מוקדם של תופעות מסוימות ועל כן נוטים השופטים בתיקים אלה לפסוק פיצויים בגובה של עשרות ואף מאות אלפי שקלים. לשם קבלת גובה הפיצויים המקסימלי נדרש ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי מטעם עורך דין מומחה, רצוי עם ניסיון ספציפי בתיקים הנוגעים לרשלנות רפואית בטיפת חלב.

עורך הדין יוכל להנחות את התובעים בנוגע לאיסוף החומרים לבניית תיק התביעה ולהימצא בקשר עם מומחה לעניין חוות הדעת. אם יצליח עורך הדין לשכנע את בית המשפט בנוגע לקשר הסיבתי וחומרת הנזק, הוא יזכה את התובעים בדמי הפיצויים המקסימליים.

רשלנות רפואית - טיפת חלב

כמו במקרים אחרים של רשלנות רפואית, גם רשלנות רפואית במסגרת שירותי טיפת חלב יכולים להתבטא באבחון שגוי של ליקוי כלשהו שיש לתינוק, במתן טיפול שאינו מתאים למצבו האמיתי, בהיעדר טיפול במקרים בהם לא אובחן הליקוי או במתן טיפול שאינו תואם את הפרקטיקה המקובלת.
כן. חיסונים לתינוקות צריכים להינתן במינונים מדויקים ולפי גיל התינוק, ובהתאם למצבו הרפואי של התינוק לפני ואחרי מתן החיסון. למשל, לפי הנהלים המקובלים של משרד הבריאות, חל איסור לתת מנה שנייה של חיסון אם היו תופעות לוואי חמורות לאחר המנה הראשונה.
כן. אם הטיפול בתינוק בטיפת חלב היה רשלני, וכתוצאה מכך נגרם לתינוק נזק ממשי, ואף ניתן להוכיח שלולא ההתרשלות של הגורם המטפל בטיפת חלב הנזק יכול היה להימנע – יש עילה לתביעת רשלנות רפואית, שתוכל לזכות את ההורים בפיצויים עבור הנזק שנגרם לתינוקם.
בתביעות מסוג זה אין סכום פיצויים קבוע, אלא הסכום נקבע בכל מקרה בפני עצמו בהתחשב בפרמטרים שונים ובגודל הנזק שנגרם. כאשר מדובר בנזק משמעותי שעתיד להישאר לטווח ארוך, סביר להניח שסכום הפיצויים יהיה גבוה ומשמעותי, ויוכל להגיע גם לעשרות או מאות אלפי שקלים.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית - טיפת חלב

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של