רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

תהליך הלידה הינו תהליך טבעי אשר מתרחש משחר האנושות. עם זאת, סיבוכים וסיכונים עלולים להתרחש בכל לידה, בין אם היא מתרחשת באופן טבעי בבית היולדת, ובין אם היא מתרחשת בבית החולים. אולם במקרה והלידה התרחשה בבית החולים, היא מתנהלת על פי פרוטוקולים רפואיים ומקצועיים מוסדרים וידועים לכל אנשי הצוות המקצועי.

טעות בקבלת ההחלטות באחד מן השלבים או סטייה באחד מהם, עלולה להוביל לכליאת כתפיים, ולסכן הן את היולדת והן את העובר. בכל חשש של רשלנות רפואית, בעיקר אם זו הובילה לנזק משמעותי בלידה, יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר מנוסה במקרים אלה, ויוכל לייעץ לגבי הצדקת התביעה והערכת שוויה.

מהי רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

כליאת כתפיים, או כפי שהיא נקראת בעגה המקצועית "פרע כתפיים" או " דיסטוציה", היא מצב בו הכתפיים של התינוק אינן יכולות לעבור בתעלת הלידה, במהלך הלידה, ולמעשה הכתף הקדמית של התינוק נתקעת בעצם הפוביס של האם. מצב זה יכול להתרחש באופן פתאומי ובלתי צפוי, אולם ישנם מקרים בהם יהיו גורמי סיכון או התראות שמצב זה עלול להתרחש.

באותם מקרים, עלולה להימצא רשלנות רפואית אם לא נעשתה פעולת מנע שתוכל למנוע ממצב זה להתרחש. המקרים אשר עלולים להוביל לכליאת כתפיים, וצריכים לעורר נורות אזהרה אצל המיילד או הרופא המטפל, הם כאשר היולדת סובלת מסוכרת הריון והתינוק הינו גדול מ-4 ק"ג, היסטוריה מילדותית קודמת אשר מערבת תינוקות גדולים או מצב של כליאת כתפיים, הריון ארוך מ-42 שבועות או כאשר הלידה נמשכת זמן ארוך מאוד.

בכל אחד ממקרים הללו, צריכים הצוות המיילד, להיות מודעים לעובדה שעלול להתרחש מצב של כליאת כתפיים, ולהיות זהירים בנושא, או להתכונן לניתוח קיסרי דחוף.

 

איך אפשר להימנע ממצב של כליאת כתפיים?

לפעמים מצב של כליאת כתפיים הוא בלתי צפוי, אולם במקרים מסוימים, חייב הצוות המיילד, שהינו צוות מומחה ומנוסה, להיערך למצב מסוכן זה. פעמים רבות, הסיכון למצב של כליאת כתפיים כבר יתגלה בזמן ההריון ויהיה אפשר להכין את פעולות הזהירות והמנע הנדרשות, כמו למשל הכנת היולדת לניתוח קיסרי מתוכנן, או נוכחות של רופא ילדים מומחה בחדר הלידה, או כל פעולה אחרת המקובלת בפרקטיקה המקצועית.

רשלנות רפואית - כליאת כתפיים
רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

במקרה והערכת הסיכונים לא מתבצעת באופן ראוי ונכון, כמו למשל הערכת משקל הילוד, עלול הרופא המטפל להיות חשוף לתביעה של רשלנות רפואית. גם אם מתגלה כליאת כתפיים בזמן הלידה, על הצוות הרפואי לפעול על פי סטנדרטים מסוימים, המערבים בדרך כלל נוכחות של רופא בכיר בחדר הלידה, או הפעלת לחץ במינון הנכון להוצאת התינוק.

עורך דין רשלנות רפואית בלידה, עשוי להוכיח את הקשר שבין הרשלנות הרפואית שהתרחשה לבין הנזק שנגרם. בכל מקרה השאלה שתוביל את מהלך התביעה בבית המשפט תהיה האם הרופא הסביר היה נוהג כפי שנהג הרופא בתיק זה כדי למנוע את הנזקים שנגרמו.

 

הסיכונים הכרוכים בלידה המערבת כליאת כתפיים

בעת כליאת כתפיים עלולים להתרחש מספר נזקים לתינוק, אשר חלקם עלולים להיות משמעותיים ותמידיים, כמו למשל נזקים עצביים. בעת כליאת כתפיים, עלול התינוק לסבול משיתוק בידיים או בכתף, עקב פגיעה עצבית, או שבר בזרוע או בכתף. סיכונים משמעותיים נוספים, אשר עלולים להתרחש בעקבות מצב זה הוא פגיעות נוירולוגיות ומוחיות לתינוק, עקב חוסר חמצן בזמן כליאת הכתפיים.

מצב זה של חוסר חמצן הוא כה חמור עד כי במקרים קיצוניים אף עלול להוביל למות התינוק. היולדת עלולה לסבול מקרעים בתעלת לידה ודימומים מוגברים. הסיכונים אשר עלולים להיגרם ממצב של כליאת כתפיים הם כה חמורים, עד כי יש להימנע ממצב זה ככל האפשר, או לפחות, בעת הצורך לנקוט בכל אמצעי הזהירות הניתנים.

 

התביעה ומהלך המשפט במקרים של רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

כאשר יש חשש או ידיעה כי רשלנות רפואית היא זו שהובילה ללידה בה התרחשה כליאת כתפיים, יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר יוכל להגיש את התביעה וללוות את המשפט באופן צמוד. על עורך הדין יהיה להוכיח כי לא נעשו פעולות הזהירות ההכרחיות בעת מצב זה, כמו למשל נוכחות רופאים מומחים בחדר הלידה, או הכנת היולדת לניתוח קיסרי חירום.

כמו כן, יוכל עורך הדין להוכיח כי לא נעשו הבדיקות הנדרשות כדי למנוע מצב זה מלכתחילה ולא נבדקו האם קיימים גורמי סיכון אפשריים ופוטנציאליים למקרה זה. בכדי לבסס את התביעה, יידרש עורך הדין לאסוף את כל הראיות הרפואיות בתיק, בכדי לפרט עד כמה שניתן את השתלשלות האירועים.

פעמים רבות, יהיה צורך גם בעדים ובחוות דעת של רופאים מומחים ומקצועיים בתחום, אשר יוכלו להאיר את הנקודות שבהן התרחשה הרשלנות הרפואית, ויוכלו לענות האם הרופא הסביר היה נוהג כפי שהרופא בתיק הנדון פעל. אם הוכחה רשלנות רפואית, בית המשפט עשוי לפסוק קנסות גבוהים ומשמעותיים לטובת הורים, שלא יוכלו לפצות על עוגמת הנפש, אך יוכלו להתריע מפני מקרים עתידיים.

 

לסיכום

לצד טבעיותו של תהליך הלידה, הוא מלווה גם בסיכונים ממשיים הן ליולדת והן לתינוק. מצב של כליאת כתפיים עלול להוות סכנה ממשית, אשר עלול להוביל אף למותו של הולד. מצב זה מוגדר כאשר כתפו של התינוק נתקעת בעצם הפוביס של האם, ולמעשה מונע את יציאתו לאוויר העולם.

לכן, הוא עלול לסבול מנזקים עצביים לזרועות או לכתפיים או נזקים נוירולוגיים עקב חוסר חמצן. יש להימנע ממצב זה, הן מבחינת נקיטת כל אמצעי הזהירות הנדרשים והן מבחינת זיהוי גורמי הסיכון אותם ניתן לראות ולבדוק עוד במהלך ההריון. כאשר לא מתבצעות פעולות אלה, יש חשש לרשלנות רפואית, ולהוכחת הקשר הישיר בין רשלנות זו לנזק שנגרם.

כליאת כתפיים היא מצב העלול לקרות באופן פתאומי, בו כתפי התינוק לא יכולות לעבור בתעלת הלידה במהלך הלידה עצמה. למרות שמדובר בסיטואציה פתאומית, זהו מצב שלעיתים ניתן לצפות מראש וכך לחזות את הסיבוך. שני שמות נוספים הניתנים לכליאת כתפיים הוא "פרע כתפיים" או לחילופין "דיסטוציה".
כאשר מדובר במצב פתאומי אשר לא נחזה מראש, יש קושי רב יותר בהיערכות לבעיה של כליאת הכתפיים, ולכן על הצוות הרפואי להיות מתורגל כיצד לתפקד במצבים אלו. בהינתן ונמצא מומחה בחדר הלידה והצוות הרפואי מוכן לתרחיש, ניתן יהיה לטפל במצב זה (בעזרת ניתוח קיסרי לדוגמה).
ישנם סיכונים רבים בכליאת כתפיים כאשר חלקם הם משמעותיים ביותר, כמו נזקים עצביים או אי ספיקת חמצן לתינוק. סיבוכים פשוטים יותר הם שברים, אשר ניתן לטפל בהם. גם ליולדת ישנו סיכון רב בשל איבוד הדם בזמן התהליך, או לחילופין כתוצאה מקרעים במהלך הלידה.
על מנת לתבוע על רשלנות רפואית בכליאת כתפיים יש צורך בחשד מבוסס כי ההתנהלות הרפואית של הצוות, היא זו שהובילה לכליאת הכתפיים בזמן הלידה. עורך דין טוב יוכל להשתמש במסמכים המעידים על חוסרים בבדיקות אשר יכלו להעיד על הסכנה העתידה לבוא. פעמים רבות יש צורך בדעת מומחה.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
אישה מכופפת

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של