רשלנות רפואית – לידת פג

תקופת ההריון מלווה בחשש רב מהלא צפוי, לצד ציפיה ותקווה שהלידה תתרחש במועדה ותסתיים בתינוק בריא ושלם. רשלנות רפואית אשר מובילה ללידת פג חורגת מההסכמה הלא כתובה הקיימת בין הרופא למטופלת ההרה לגבי דאגה לתקינות ההליך והטיפול.

לא תמיד אפשר להוכיח כי עקב הרשלנות הרפואית התרחשה לידת פג, אולם כאשר עולה חשש שכזה, כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר מנוסה במקרים אלה ויוכל להעריך את הצדקת העילה לתביעה ואת שוויה.

אצל עורך הדין תתקיים פגישה ראשונה להערכת התיק ושוויו, ולאחר מכן יאספו כל המסמכים הרפואיים הקיימים, אשר יוכלו להסביר בפירוט את השתלשלות המקרה. במקרה הצורך, תיערך התייעצות וקבלת חוות דעת מקצועית מגורם שלישי, אובייקטיבי, המוסמך לעסוק בתחום באופן מקצועי.

מקרי רשלנות רפואית – לידת פג

ההגדרה ללידת פג היא לידה של תינוק לפני השבוע ה – 37 להריון או מתחת ל – 25 ק"ג. הסיכון בלידה כזו טמון בעובדת פגיעותו וחוסר בשלותו של התינוק לצאת לאוויר העולם בשלב כה מוקדם. כיום אחוזי ההישרדות של פגים הם גבוהים, אולם עדיין ישנם סיכונים רבים, בעיקר ככל ששבוע הלידה מוקדם יותר ומשקל התינוק ומידת בשלותו נמוכים יותר.

רשלנות רפואית בלידת פג, יכולה להתרחש עקב חוסר תשומת לב של הרופא או הצוות הרפואי במהלך ההריון, במהלך הלידה או לאחר הלידה, כאשר התינוק נמצא בפגיה.

מקרי הרשלנות הרפואית יכולים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים כמו למשל היסוס או איחור בהחלטה ליילד את האישה, טעות בשיקול הדעת ליילד את האישה טרם הזמן, בעיות טכניות המתרחשות במהלך הלידה המוקדמת, טיפול לוקה בחסר או לא מקצועי בפגיה כאשר הפג הינו עדין ורגיש לכל שינוי בסביבתו, זיהומים בפגיה או במהלך האשפוז ועוד. לכל פעילות של הרופא המטפל במצב עדין זה, ישנן השלכות משמעותיות ומסוכנות, הן לאם והן לתינוק הפג.

רשלנות רפואית - לידת פג
רשלנות רפואית – לידת פג

 

מתי מתרחשת לידה מוקדמת?

כאשר מתרחשת לידה מוקדמת, המצב עלול להצביע על סיבוך כלשהו שהיה בהריון. בדרך כלל, נשים אשר נמצאות בסיכון ללידה מוקדמת יהיו במעקב צמוד של הרופא המטפל, מחשש ללידה מוקדמת, כאשר הניסיון הוא לעכב את הלידה עד כמה שניתן. לידה מוקדמת עלולה להתרחש עקב מספר סיבות כמו למשל זיהום, הריון מרובה עוברים, היסטוריה רפואית של לידות מוקדמות, התקצרות צוואר הרחם, דימומים ועוד.

על הרופא המטפל לשים לב לכל תמרורי האזהרה הקיימים ולהתריע מבעוד מועד על סיכונים אלה. רשלנות רפואית עלולה להתרחש כאשר סימנים אלה לא העלו את חששו של הרופא לסיכון, ולא נעשה מאמץ או ניסיון לעכב את הלידה, באמצעות מנוחה, שמירת הריון ואף ניסיון לעודד את הבשלת ריאותיו של העובר.

מעבר לטיפול עצמו, חייב הרופא לנהל מעקב רישום אחר מצבה של היולדת, זמני הבדיקה וכל נתון אחר אשר יוכל להורות על המשך המעקב הרצוי והנדרש אחר מצבה של היולדת והתינוק.

 

האם לידת פג היא מסוכנת?

לידת פג היא לא רצויה מבחינה רפואית, מכיוון שהוא נולד טרם זמנו, ומערכות גופו עלולות לא להיות בשלות מספיק, וכך גם משקלו ויכולת ההסתגלות שלו לחיים מחוץ לרחם. לכן, כאשר נולד פג הוא יבלה את ימיו או חודשיו הראשונים בפגייה בבית החולים, תחת בקרה ופיקוח של צוות רפואי.

ככל ששבוע הלידה הוא מוקדם יותר, כך הסיכון לחייו של הפג גדולים יותר, והוא עלול לסבול ממגוון תופעות ומחלות אשר יסכנו אותו, החל מזיהומים שונים ועד דימומים מוחיים. בימי חייו בפגייה, יידרש הצוות הרפואי לטפל בו על פי פרוטוקולים מוסכמים, אשר כל חריגה מהם או חוסר תשומת לב לשינויים המתרחשים בגופו של התינוק, עלולים להוביל לנזקים משמעותיים ותמידיים, כמו שיתוק, פגיעה מוחית ואף מוות.

סיכויי ההישרדות של פגים בישראל הינם גבוהים, אולם אם בעקבות רשלנות רפואית של הצוות הרפואית ייגרמו נזקים אשר ישאירו את התינוק פגוע לכל ימי חייו, הפיצויים שייקבעו להורים יאמירו לכדי סכום גבוה מאוד.

 

הגשת תביעת רשלנות רפואית – לידת פג

בכדי לתבוע את מערכת הבריאות או הרופא המטפל באופן ספציפי, על רשלנות רפואית בלידת פג, יש להוכיח כי אכן הנזק שנגרם, הוא תוצאה ישירה של פעילות הרופאים או הצוות. לשם כך יתייעץ עורך דין רשלנות רפואית בלידה עם מומחים רבים אשר יוכלו לבחון את הטיפול כולו, החל משלב המעקב אחר האם ההרה, ועד לטיפול בתינוק בפגיה.

מהלכי הרופא המטפל יבחנו לעומק, כדי לוודא כי לידת הפג לא התרחשה עקב רשלנות במעקב או בהחלטות שנעשו במהלך הלידה. כשכבר נולד הפג, יהיה על עורך הדין ושותפיו המקצועיים לוודא כי הטיפול בו נעשה באופן הולם, כיוון שכאמור, כל סטייה מהפרוטוקול הידוע והמוסכם בטיפול בפגים, עלול לחשוף את הצוות לתביעה בגין רשלנות רפואית.

בית המשפט יידרש להכריע בשאלה האם הרופא הסביר היה מבצע את אותה טעות. שאלה זו תידרש ותחייב, גם אם טענת הנתבעים תהיה כי קיים עליהם לחץ מוגבר בטיפול בפגים בפרט ובפגיות בכלל.

 

לסיכום

רשלנות רפואית בלידת פג עלולה להתרחש במעקב אחר ההריון כאשר הערכת הסיכונים אשר עלולים להוביל ללידת פג לא נעשית באופן נכון ואמין, או לאחר הלידה, כאשר היא מתרחשת בטיפול בפג בפגייה בבית החולים. לידה מוקדמת אשר תוביל ללידת פג, לפני השבוע ה-37 להריון או מתחת למשקל 25 ק"ג, עלולה להיות מסוכנת הן ליולדת והן לפג.

על עורך דין רשלנות רפואית בלידה להעריך ולהוכיח את הקשר שבין פעילות הרשלנות לנזק שנגרם. לשם כך, הוא יידרש להתייעץ ולהתלוות למומחים מקצועיים, מתחום זה, אשר יוכלו להעיד ולבחון את המקרה לאור עיקרון הרופא הסביר.

לידה של תינוק פג מוגדרת כלידת תינוק לפני השבוע ה- 37 להיריון, וזאת כאשר אורך לידה תקינה הינו 40 שבועות. משום שהתינוק נולד טרם הוא מוכן להתמודד עם העולם שבחוץ, ישנה סבירות רבה לסיבוכים ואף למותו של הפג כתוצאה מרגישותו ומשקלו הנמוכים.
לידת פג עלולה להיות מצב מסוכן, שכן מדובר בגורם מספר אחת למות תינוקות בארץ, אך חשוב לזכור שברבים מהמקרים טיפול מסור ואפקטיבי של הצוות הרפואי יכול למנוע אסונות מסוג זה. בגלל רגישותו, במצב בו מתקיימת רשלנות רפואית, עלול להיגרם נזק זמני או תמידי לפג.
לרוב לידה מוקדמת מצביעה על סיבוך בהיריון, אף על פי שמומלץ לעכב את הלידה ככל הניתן. על מנת להימנע ממצב של לידה מוקדמת, יש לעקוב באופן מחמיר אחר כלל הבדיקות, ובכך לשים לב לסימנים היכולים להעיד על סיבוך כלשהו הצפוי בלידה. מעקב זה הוא מציל חיים והכרחי.
על מנת לתבוע על רשלנות רפואית יש להיעזר בעורך דין אשר יכול להוכיח כי ישנו קשר ישיר בין הולדת הפג, להתנהלותם של הצוות הרפואי אשר ליווה את האישה ההרה במהלך הריונה. לשם כך נעשית התייעצות עם מומחים, אשר עוזרים לשים את האצבע על הגורמים ללידה המוקדמת.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
כפות רגליים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של