שתי עבירות סמים נפוצות – ומהם העונשים

עבירות סמים הן מהעבירות הנפוצות בישראל.

מנגנוני האכיפה ומערכת המשפט נמצאים במאבק תמידי נגד התופעות של שימוש, סחר וייצור סמים.

שתי עבירות הסמים הנפוצות הן, החזקת סם לצריכה עצמית וסחר בסמים.

העונשים הקבועים בחוק בגין עבירות הסמים השונות משתנים בהתאם לחומרת העבירה.

במאמר זה נדון בהבדלים בין שתי הקטגוריות הללו ונרחיב לגבי העונשים הקבועים בחוק על המורשעים בביצוע העבירות הללו.

 

מה מוגדר כסמים מסוכנים

סמים מסוכנים הינם חומרים שיש להם רכיבים כימיים שבכוחם להשפיע על מערכת העצבים בגופו של האדם. השפעת החומרים הללו יכולה לפגוע בתפיסת המציאות של המשתמשים ואף להותיר בהם נזקים גופניים ונפשיים לטווח הארוך. פקודת הסמים המסוכנים מגדירה את סוגי החומרים אשר אסורים לשימוש והם נכללים בהגדרה של עבירות סמים, הן לשימוש והן לסחר.

 

עבירת החזקה לשימוש עצמי

פקודת הסמים המסוכנים מגדירה משקלים מסוימים של כל חומר מסוכן, שמציאתו אצל אדם יוגדר ככזה שמטרתו היא לשימוש עצמי בלבד. עבירת החזקה לשימוש אישי נחשבת חמורה פחות והענישה המקסימלית בגין עבירות מסוג זה יכולה להגיע לשלוש שנות מאסר. למרות הרפורמות המתוכננות בתחום הקנאביס, עדיין החזקת קנביס גם לשימוש עצמי נחשבת לעבירה פלילית.

 

עבירת החזקה לצרכי סחר

עבירת החזקה לצורכי מסחר נחשבת לפשע חמור בעיני החוק והענישה בגינה יכולה להגיע גם לעשרים שנות מאסר. המחוקק קבע כי אדם שנתפס מחזיק סם מסוכן בכמויות העולות על הסף שהוגדר במסגרת פקודת הסמים, יחשב כמי שמחזיק סמים, שלא לשם צריכה אישית, אלא לצרכי סחר, אלא אם יוכח אחרת. לצד עונשי מאסר חמורים המורשע יכול לעמוד גם בפני חילוט רכושו.

 

חיפוש גופני ועילה סבירה

מותר למשטרה לבצע חיפוש בכליו או בנכסיו של אדם, כמו גם על גופו של חשוד בעבירות סמים, גם ללא צו משופט, במידה והתקיים יסוד סביר להניח שהחשוד היה מעורב בביצוע עבירת סמים, הן לשם שימוש עצמי והן לצרכי סחר. במידה ולא קיים יסוד סביר, ניתן לערוך חיפוש  על גופו של אדם, רק בתנאי והוא נתן את הסכמתו המפורשת לחיפוש.

ראיה שהושגה במסגרת חיפוש לא חוקי עשויה להיפסל מחמת חוסר קבילות בבית המשפט. במקרים רבים בכוחו של עורך דין פלילי המתמחה בתחום לצמצם את משקל הראיות שנאספו כנגד לקוחו, ולסייע לו לפעול באופן הנכון על מנת לשרת את האינטרסים שלו.

 

הליווי המשפטי קריטי בעבירות סמים

לסיכום, שתי עבירות הסמים הנפוצות אותן סקרנו במאמר זה הן, החזקה לשימוש עצמי והחזקה לצורכי מסחר. ההבדל בין עברות אלו הוא עניין של משקל הסם שנמצא ברשות הנאשם, כפי שמוגדר בפקודת הסמים עבור מגוון החומרים השונים. על מנת להימנע מההשלכות הכבדות שבהרשעה בבית המשפט חשוב לקבל ליווי מעורך דין פלילי עם מומחיות וניסיון בתחום זה.

ספרים ופטיש

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
קופסת כדורים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של