תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר

מוות עובר, בכל שלבי ההריון, בין אם ההריון היה בשלבים מתקדמים ובין אם היה בשלביו ההתחלתיים, הינו קשה מאוד להורים, אשר ציפו לתוצאה אחרת. תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר עלולה לנבוע מגורמים שונים, אשר בעיקרם עוסקים בניטור רציף ותקין של ההריון כולו.

בכל חשש או חשד כי התרחשה רשלנות רפואית, יש להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה אשר יוכל להמליץ או לא להמליץ על המשך התביעה.

כך, בביקור הראשון אצל עורך הדין, על התובעים להציג בפניו את השתלשלות האירועים והחשש הנובע מהם, ואילו עורך הדין יוכל לאסוף את כל החומר המקצועי, לבסס הצדקה והוכחה כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית שנעשתה לבין הנזק שנגרם ולהביא חוות דעת מרופאים מומחים, אובייקטיביים, אשר יעידו על נכונות טענה זו.

באילו מקרים עלולה להתרחש רשלנות רפואית שתוביל למוות תוך רחמי של עובר?

במהלך ההיריון, חייבת האם העתידית לעבור בדיקות אשר ינטרו ויפקחו על מצבה המתקדם ועל מצבו של העובר, לרבות קצב התפתחותו וגילוי תסמינים אשר עלולים להעיד על מצוקה עוברית. הניטור הצמוד יכול להיעשות במגוון בדיקות, כמו אולטרה סאונד, בדיקות דם ובדיקות נוספות, על פי המקרה והתסמינים המתגלים. שכיחות ותדירות הניטור והבדיקות ייקבע על פי סוג ההריון ומידת הסיכון הכרוך בו.

במקרים מסוימים, מוגדר ההריון כהריון בסיכון, מכיוון שהוא עלול לגלם בתוכו סיבוכים שונים, אשר יש למנעם מלכתחילה, כמו למשל במקרה בו האם סובלת מסוכרת הריונית או רעלת הריון, יתר לחץ דם, מחלות זיהומיות שונות ועוד.

כמו כן, מוות עובר במהלך ההריון עלול להיות גם מסיבות הקשורות לעובר עצמו כמו בעיות כרומוזומליות שאינן ברות חיים, או תסמונות אחרות אשר לא התגלו בזמן, כאשר ההריון היה עוד בשלביו המוקדמים. התביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר יהיה למעשה כנגד אובדן העובר, אשר יכול היה להימנע, אם הרופא המטפל או הצוות הרפואי היו נוהגים על פי הסטנדרטים, הכללים והנהלים המקובלים בתחום.

תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר
תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר

 

האם אפשר למנוע מצב של מוות תוך רחמי של עובר?

ממוות תוך רחמי של עובר צריך להימנע מלכתחילה, באמצעות מעקב צמוד אחר היולדת והעובר. לא תמיד אפשר למנוע מצב זה, אולם המצוקה העוברית חייבת להיות מאובחנת ומטופלת על פי מיטב הידע הקיים אצל הרופא המטפל. אפשר למנוע מוות תוך רחמי כאשר מתגלית מצוקה עוברית ונעשית החלטה מהירה לגבי יילודו באופן טבעי או על ידי ניתוח קיסרי.

כמו כן ניטור ופיקוח צמוד על מצב ההיריון, לרבות שליחת האם לבדיקות הנדרשות לשם ווידוא תקינותו, עשוי גם הוא להציל את העובר או לגלות מצבים מוקדמים של מצוקה עוברית.

 

משמעות הנזק של מוות תוך רחמי של עובר

משמעות הנזק במוות של עובר הוא טרמינלי, אולם הוא עלול להוביל לפגיעות נוספות, כמו פגיעות רגשיות וטראומטיות קשות, וכן פגיעה פוטנציאלית בפריון העתידי. במקרים בהם האם צריכה לעבור גרידא בשלבי הריון מתקדמים, עלולה להיות פגיעה נוספת באיברי הרביה והפוריות.

כך או כך, משמעות הנזק, על רבדיו השונים, עלול להתגלות גם לאחר פרק זמן לאחר איבוד העובר. התביעה בגין מוות תוך רחמי של העובר, לא נעשית בשמו של העובר, גם אם המוות התרחש בשבוע מאוחר של ההריון. אולם התביעה יכולה ונעשית כנגד הרופא או הצוות המטפל, בשם ההורים ובשם עוגמת הנפש שנגרמה להם בשל מות העובר.

התביעה יכולה להתבצע, בין אם המוות נעשה לפני השבוע ה-28, ונקרא מוות תוך רחמי מוקדם, ובין אם נעשה לאחר השבוע ה-28 ונקרא מוות תוך רחמי מאוחר.

 

על הגשת תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר

כיום, תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר לא צריכה להתבצע, ולו רק בשל העובדה כי ישנן בנמצא בדיקות טרום לידה, אשר עשויות לאבחן תסמונות גנטיות משמעותיות, והיולדת נמצאת תחת פיקוח ומעקב צמוד, אשר יכול ואכן מאבחן באופן המוקדם ביותר מצוקה עוברית.

עם זאת, תביעות אלו עדיין מוגשות, למרבה הצער, עקב פעולה רשלנית של מי מהרופאים המטפלים או הצוות הרפואי, אשר לא עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים והנהוגים בנושא זה. על עורך דין רשלנות רפואית בלידה להוכיח במהלך המשפט, כי קיים קשר ישיר בין הרשלנות הרפואית שהתרחשה במהלך ההריון לבין המוות התוך רחמי של העובר.

כדי להוכיח זאת, עליו לאסוף את הנתונים הרפואיים בתיק, המבטאים את השתלשלות האירועים. כמו כן, עליו לאסוף חומר מקצועי רלבנטי וחוות דעת של רופאים מומחים, אוביקטיבים בתחום, אשר יוכלו להוכיח כי הפעולה הרשלנית לא הייתה צריכה להתרחש, ובמקרים דומים רופאים אחרים היו נוהגים באופן שונה מהנעשה בתיק האמור.

משפטים אלה, אשר הינם מקצועיים במהותם, ומערבים שפה ומונחים מתחום הרפואה, עלולים להתארך לפרקי זמן ארוכים מהרגיל, במטרה לתת הן לעורך הדין והן לשופט במשפט את הזמן הראוי להתכונן ולהבין את החומר בגינו מבוצעת התביעה.

 

לסיכום

תביעה בגין מוות תוך רחמי של עובר עדיין מובאת למשפט, למרות שבעולם אידיאלי הן לא היו צריכות להתקיים. כיום, קיימות בדיקות טרום לידתיות אשר עשויות לגלות מגוון תסמונות גנטיות אשר אינן ברות חיים והמעקב על היולדת והעובר הינם קפדניים וצמודים, במטרה לגלות מצוקה עוברית מוקדם ככל האפשר.

עם זאת, כאשר מובאת תביעה שכזו בפני בית המשפט, על עורך דין רשלנות רפואית בלידה להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית שנעשתה לבין הנזק הטרמינלי שנגרם. על מנת לעשות זאת, על עורך הדין לפרט, באופן המדויק ביותר, את השתלשלות האירועים ולהביא חוות דעת מרופאים נוספים אשר יכולים לתמוך בעובדה כי פעולת הרשלנות לא נעשתה על פי עיקרון הרופא הסביר.

במהלך ההיריון מבוצעות בדיקות רבות למניעת מצב זה, ומוות תוך רחמי יכול לנבוע מסיבות רבות הקשורות בבעיות כרומוזומליות, תסמונות, וכדומה. בעיות ושיבושים רבים יכולים להוביל לאסון המצער, אך בעזרת בדיקות וצוות רפואי קשוב, ניתן למנוע את מרבית המקרים הללו.
ישנם מקרים בהם מוות תוך רחמי הוא בלתי נמנע, ואין ביכולות הרפואה המודרנית לגלות את הסיבות לכך או לחילופין לטפל בהן. עם זאת, ישנם מקרים רבים אשר היה ניתן למנוע על ידי ביצוע מיטב הבדיקות הנדרשות ומעקב צפוף למקרה בו יהיה צורך ביילוד מוקדם של התינוק.
אין ספק כי הפגיעה הקשה והבולטת ביותר הינה נפשית טראומטית, אשר חווה האם בעת מוות תוך רחמי של ילדה. עם זאת, לפגיעה זו מתווספות פגיעות העלולות להיווצר מתהליך הגרידה, או לחילופין בעיות פוריות בהמשך חייה של האישה כתוצאה מהטראומה שעברה.
ישנם סטנדרטים בהם על הרופאים לעמוד על מנת למנוע אסונות מסוג זה, וכאשר דבר זה לא קורה, ניתן לתבוע את הצוות הרפואי האחראי, באשמת רשלנות רפואית. על העורך דין המתמחה לאסוף את כלל השתלשלות האירועים על מנת להוכיח פעולה רשלנית, דבר העלול לקחת זמן רב.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עובר

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של