תסחיף מי שפיר, מהו והאם רשלנות רפואית

תסחיף מי שפיר מתרחש אחת לכל 8,000 לידות ומוגדר כסיבוך לידתי המהווה סכנה חמורה לאם והעובר. התופעה נחשבת למסכנת חיים ועשויה להיגרם בעקבות רשלנות בזיהוי מוקדם של התסמינים או היעדר טיפול מקצועי ומהיר ככל האפשר. כשליש מכלל תביעות הרשלנות הרפואית בהריון בארץ ובעולם מתייחסים למקרים של תסחיף מי שפיר, אך רק חלקם יוגדרו בפועל כרשלנות רפואית ויהיה ניתן להגיש בגינם תביעות מתאימות.

מהו תסחיף מי שפיר ולמה הוא גורם?

תסחיף מי שפיר ((Amniotic Embolism מתרחש כאשר הנוזל המצוי ברחם, מי השפיר, חודרים לתוך מחזור הדם של האם וגורמים להידרדרות מהירה של תפקוד הלב והריאות, לרבות רמות חמצן נמוכות בדם הגורמות לדימום ובצקות בריאות והפרעת קרישה ולחץ דם נמוך.

שליש מהנשים שחוות את התסחיף, מרגישות רעד, בחילה, עצבנות, חרדה או שינוי במצב הכרה ברגעים שלפני הופעת התסמינים. ב-90% מהמקרים, הסימנים הקליניים מופיעים באופן פתאומי ומחמירים בקצב גבוה במיוחד.

אם ההידרדרות במצב היולדת מתפתחת במהירות ללא מענה, עשוי להתפתח כשל לבבי שיגרום לדום לב פתאומי. אם הכשל הוא נשימתי, היולדת תחווה קוצר נשימה ומחנק. בחלק מן המקרים יתרחשו דימומים משמעותיים בעקבות כשל במערכת הקרישה ולעתים רחוקות שבץ מוחי או פרכוסים המעידים על סיבוך של התסחיף.

 

האם ניתן למנוע את התופעה?

בעבר אחוז הסיכון למוות כתוצאה מתסחיף מי שפיר עמד על 60%-80%. כיום קיימת מודעות רחבה יותר לנושא, כאשר הרופאים מסוגלים לזהות סימנים מוקדמים ובכך למנוע את הסיכונים בזמן. ועם זאת, נשים ששרדו תסחיף מי שפיר עשויות לסבול מנזקים נוירולוגים, פגיעה בכליות או הכבד או לבצע בצער רב כריתת רחם. גם העובר במידה ושרד, עשוי להיוולד עם מום כמו פיגור שכלי או שיתוק מוחין.

הופעת תסחיף מי שפיר נחשבת לנדירה במיוחד ועדיין לא ידוע כיצד התסחיף נוצר במדויק. המחקר עדיין מנסה לעמוד על הגורמים המדויקים שיקבעו את הסיכון להתפתחות התסחיף במטרה למנוע מקרים עתידיים, אך בשטח בשלב זה, עדיין נאלצים הרופאים להישאר דרוכים ונכונים למענה מהיר כאשר היולדת משתייכת לקבוצת הסיכון ולפעול מיד עם הופעת התסמינים.

תסחיף מי שפיר, מהו והאם רשלנות רפואית
תסחיף מי שפיר, מהו והאם רשלנות רפואית

הגדרת קבוצת הסיכון

הריונות המוגדרים בסיכון גבוה לתסחיף מי שפיר הם הריונות שהסתיימו בלידה קיסרית. סיכונים נוספים קיימים בקרב לידות שקיים בהן קרע ברחם או בצוואר הרחם, שליית פתח או שלייה נעוצה ומצוקה עוברית. גם יולדת בגיל מעל 35 משתייכת לקבוצת הסיכון. חוסר אבחון של קבוצת הסיכון להופעת תסחיף מי שפיר מהווה כשלעצמה רשלנות רפואית בהריון.

 

התרחשות התסחיף ומתן הטיפול בפועל

כאשר המצב הבריאותי של היולדת או העובר מידרדר במהירות ומתבטא במצוקה עוברית או מצוקה נשימתית, לחץ דם נמוך, שינויים במצב הכרה, דום לב או הפרעת קרישה, הדבר עשוי לבטא התרחשות של תסחיף מי שפיר ועל הרופא לאבחן זאת. ניתן לאבחן גם דרך שלילת סימנים נוספים כמו התקף לב או תסחיף ריאתי.

בנוסף, התופעה מתרחשת במהלך הלידה עצמה או בחצי השעה שאחריה. סימנים מקדימים נוספים יהיו ספירת כדוריות דם לבנות, בדיקות קרישה, בדיקות גזים וכד'.

הרופאים נדרשים לפעול במהירות האפשרית ותחת לחץ כבד, מהרגע שמאובחנת התופעה. התסחיף מהווה סכנה מוחשית ולכן מהירות התגובה והאבחון המהיר יקבעו את התוצאות הגורליות. הרופאים נדרשים להיעזר באנשי צוות גניקולוגי ומיילדותי מומחים כדי לייצב את מצבה של האישה ולתמוך במערכת הנשימה, במקביל למתן מענה לבעיות במערכת הקרדיווסקולרית ומערכת הקרישה. אירוע שנוהל במקצועיות ובאפקטיביות יסתיים כמובן בסיכון המינימלי לאישה ולעובר.

 

האם כל תסחיף מי שפיר יוגדר כרשלנות רפואית?

למרבה הצער, התרחשות של מוות האם או העובר בלידה בעקבות תסחיף מי שפיר, לא תמיד מהווה כשלעצמה עילה לדרישת פיצויים בגין רשלנות רפואית. בית המשפט יצטרך לבחון האם התנהגות הרופאים לא תאמה את מבחן "הרופא הסביר" (כלומר, שכל רופא סביר אחר היה פועל באופן שתואם את דרכי הפעולה המתאימות לנסיבות המקרה בהתאם לידע המקצועי והספרות הרפואית). אם תוכח אשמה מצד הצוות הרפואי לטרגדיה, בית המשפט יפסוק פיצויים בסכומים משמעותיים.

מכיוון שמדובר בתופעה שמתפרצת בפתאומיות ועלולה להתקבל גם כאשר צוות מיומן ומסור במיוחד מטפל ביולדת, חשוב לבדוק את היתכנות תביעת הרשלנות וקביעת הפיצויים מול עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית בהריון, עם עדיפות לעורך דין שהתנסה בעבר בטיפול במקרים דומים.

 

מוות בעקבות תסחיף מי שפיר: כיצד קובעים שזו רשלנות?

במקרה לדוגמה, אם שילדה תאומים בניתוח קיסרי, הועברה מחדר ההתאוששות למחלקת היולדות בזמן לתלונותיה על כאב ראש וחולשה. היא נבדקה על ידי רופא המחלקה ונאמר לה שמדובר בתופעות לוואי שכיחות אחרי לידה קיסרית. משלא חלפו הסימנים, טופלה האם במשככי כאבים ומצבה השתפר. אלא שהטרגדיה הכתה שעות ספורות לאחר מכן והאם נפטרה בעקבות תסחיף מי שפיר.

במקרה נוסף, הוחלט להפנות יולדת מלידה רגילה ללידה קיסרית בשל עיכובים בהתפתחות הלידה. גם הפעם הניתוח עבר בשלום אך מספר שעות לאחר מכן, החלו להופיע סימנים חמורים של בעיה בקרישת הדם וקריסת מערכות. הניסיונות להצלת חייה לא צלחו ומותה נקבע למרבה הצער, בעקבות תסחיף מי שפיר.

מקרים אלה מציפים שאלות קשות: האם ההתנהלות של הצוות הרפואי הייתה תקינה? האם חלו ליקויים באבחון התופעה? האם הצוות ביצע כל שהיה אפשר לעשות כדי למנוע את הטרגדיה?

אם יוכח שהצוות הרפואי ביצע כל שהיה אפשר לעשות מתוך מקצועיות ומסירות העומדים במבחן "הרופא הסביר", לא בהכרח שתהיה קיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית של תסחיף מי שפיר. למרות זאת, מדובר כפי שציינו באחת מתביעות הרשלנות הנפוצות בעולם ולכן מומלץ להעריך את סיכויי התביעה היטב מול עורך דין רשלנות רפואית מנוסה וממולח במיוחד. כמובן שהצוות הרפואי לא ימהר להודות בטעויות שנלקחו במקום ולכן ימנע מהמשפחה הכואבת לבחון את ההתנהלות המקצועית של הרופאים. על כן פנייה לעורך הדין תהווה מעין בדיקה מעמיקה של הסיבות האמיתיות שהובילו לנזק. אם יתגלה שמדובר ברשלנות, יהיה ניתן להגיש תביעת פיצויים.

 

פנייה לעורך דין רשלנות רפואית בהריון

במסגרת הבדיקה מטעם עורך הדין, יבוצעו בדיקת התיעוד הרפואי ממהלך הלידה והטיפול שניתן לאם וליילוד לאחר מכן והסתייעות במומחים רפואיים מתחומי המיילדות, הגניקולוגיה והנאונטולוגיה (רפואת יילודים). אם הופעת התסמינים גרמה להבהלתה של היולדת לטיפול נמרץ, יהיה צורך להתייעץ גם עם רופא מומחה בעל הבנה בתחומי הטיפול הנמרץ. על המשפחה ועורך דינה לדרוש את מלוא התיעוד והתיקים הרפואיים מבית החולים, לרבות השתלשלות קבלתה של היולדת לחדר הלידה וההחלטה על הליכי הלידה, במטרה להבין האם הוערכה מראש במסגרת קבוצת הסיכון לסבול מתסחיף מי שפיר.

מכיוון שחקר כל מקרה לגופו וקביעת הרשלנות בו נמצאים בסופו של דבר בידי המומחים הרפואיים, מדובר בגיבוש תיק תביעה מהמורכבים ביותר בתחומי הרשלנות הרפואית. לשם כך יש לפנות למומחים המובהקים ביותר בתחום ולהימנע מפשרות בנושא, בשל ניסיון מועט או טיפול מטעם עורך דין לא מיומן מספיק בנושא זה.

 

מהו גובה הפיצויים לתביעת רשלנות רפואית תסחיף מי שפיר?

גם אם היולדת או היילוד (או שניהם) יצאו מכלל סכנה משום שהנזק שחוו איננו קבוע או משמעותי מאוד, יהיו מקרים שבהם ניהול התביעה יהיה מוצדק לחלוטין. אלא שבמקרים אלו, פסיקת הפיצויים תהיה נמוכה ותעמוד על עשרות אלפי שקלים בדרך כלל. במקרים שבהם חל נזק חמור, חשוך טיפול ומרפא ואף חלילה אבדן של האם או העובר, יעמדו הפיצויים על סכום כספי משמעותי במיוחד, שנע בין מאות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים.

רופאים בניתוח

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
קופסה, מאזניים ופטיש

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של